از پیشتازی بایدن تا نگرانی اعراب خلیج فارس از شکست ترامپ
کد خبر: 3933126
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا /

از پیشتازی بایدن تا نگرانی اعراب خلیج فارس از شکست ترامپ

نتایج شمارش اولیه آرای پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا لحظه انتشار این خبر، حاکی از سبقت گرفتن جو بایدن از ترامپ در کسب آرای الکترال است، در حالی که بنا بر گزارش‌ها، کشورهای عربی حوزه خلیج‌ فارس از پیروزی احتمالی بایدن نگران هستند.

به گزارش ایکنا، در حاشیه برگزاری انتخابات آمریکا اتفاقات زیادی در عرصه سیاسی این کشور در حال وقوع است. نگاهی می‌کنیم به مهمترین تحولات انتخابات آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته.

آغاز انتخابات و پیشتازی بایدن در آرای الکترال

انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا با افتتاح مراکز رأی‌گیری در ایالت ورمونت از ساعت ۵ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (معادل با ۱۳:۳۰ به وقت تهران) آغاز شد.

این انتخاب سرنوشت رقابت میان «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، را مشخص خواهد کرد و علاوه بر آن تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا نیز مشخص خواهد شد.

صندوق‌ها در زمان‌های متفاوتی در ایالت‌های مختلف سراسر آمریکا بسته خواهد شد. آلاسکا آخرین ایالتی خواهد بود که صندوق‌های خود را می‌بندد و  انتخابات در آن پایان می‌یابد. در اغلب ایالت‌ها، ساعت ۶ صبح به وقت شرقی (14:30 به وقت تهران) صندوق‌های رای‌گیری باز می‌شود و تا ۹ شب به وقت شرقی (5:30 بامداد چهارشنبه به وقت تهران) بسته خواهد شد.

از پیشتازی بایدن تا نگرانی اعراب خلیج فازس از شکست ترامپ

براساس آخرین اخبار، جو بایدن 118 و دونالد ترامپ 105 رأی الکترال به دست آورده‌اند. برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزد پیروز باید 270 رأی الکترال کسب کند. تأیید نتایج ایالت‌ها از ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) آغاز خواهد شد. البته اگر نیاز به بازشماری آرا باشد. در این تاریخ ممکن است تأخیر ایجاد شود. همه ایالت‌ها به استثنای کالیفرنیا باید تا ۸ دسامبر (۱۸ آذر) روند تأیید را به پایان برسانند. همه اختلاف‌ها و بازشماری‌ها هم باید تا این تاریخ تعیین تکلیف شده باشد.

ترامپ: باخت برایم سخت است

رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در سخنرانی در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود مدعی شد که پیروزی‌اش باعث وحدت آمریکا می‌شود و تأکید کرد که باخت در این انتخابات برای وی سخت است.

وی که در مقر ستاد انتخاباتی خود در شهر آرلینتون در ایالت ویرجینیا صحبت می‌کرد، افزود: در مقابله با ویروس کرونا دستاوردهای زیادی داشته‌ایم و به شیوه درمان دست یافته‌ایم‌.

از پیشتازی بایدن تا نگرانی اعراب خلیج فازس از شکست ترامپ

ترامپ پیش‌بینی کرد که امروز پیروزی بزرگی در تگزاس به دست خواهد آورد اما تأکید کرد که نتایج انتخابات در پنسیلوانیا و فلوریدا بسیار بااهمیت است و به سخنرانی پیروزی یا شکست فکر نمی‌کند اما بلافاصله پس از پیروزی به فعالیت باز خواهد گشت. همچنین، نباید اعلام نتیجه انتخابات برای چند روز به تأخیر بیفتد. چون ممکن است در رأی‌گیری از طریق صندوق پستی اتفاقات بدی بیفتد.

بایدن: امروز می‌توانیم آمریکا را پس بگیریم

نامزد حزب دموکرات با تأکید بر حضور مردم در انتخابات گفت: امروز می‌توان آمریکا را پس گرفت و مردم را به رأی دادن تشویق می‌کنم و با هم می‌توانیم بر بحران‌های کنونی آمریکا فائق آییم.

از پیشتازی بایدن تا نگرانی اعراب خلیج فازس از شکست ترامپ

وی در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ما می‌توانیم بر این بحران‌ها فائق آییم. امروز می‌توانیم کشورمان را پس بگیریم. ما می‌توانیم در نبرد برای روح ملت پیروز شویم. همه اینها امروز آغاز می‌شود. بیایید این کار را با هم انجام دهیم».

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی از صبح دیروز، 13 آبان آغاز شده که تاکنون ۹۸ میلیون آمریکایی پیش از موعد به صورت پستی یا حضور در مراکز اخذ زودهنگام آرا‌، رأی داده‌اند و این حجم از مشارکت رکوردی بی‌سابقه در تاریخ آمریکا محسوب می‌شود.

بایدن روز گذشته نیز در سخنرانی خود در ایالت اوهایو گفت که فردا ما می‌توانیم به ریاست‌جمهوری‌ای پایان می‌دهیم که در حفاظت از این ملت شکست خورد و بر شعله‌های تنفر در سراسر کشور دمید.

بایدن یکشنبه شب نیز در پیام توئیتری نوشت: من به شما قول می‌دهم که به هرج و مرج ترامپ پایان داده و این بحران را خاتمه ‌بخشم.

روزنامه صهیونیستی: کشورهای عربی نگران باخت ترامپ هستند

مسئولانی از امارات و بحرین به یک روزنامه رژیم صهیونیستی «اسرائیل هیوم» گفتند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مبالغ هنگفتی را برای کمپین انتخاباتی ترامپ هزینه کرده‌اند و کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ از میلیون‌ها دلار کمک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بهره‌مند است.

به نوشته وبگاه القدس العربی، این روزنامه عبری‌زبان، که نزدیک‌ترین رسانه به نتانیاهو به شمار می‌رود، در این گزارش به نقل از یک مقام اماراتی که او را عالی‌رتبه توصیف کرده است، نوشت: ما به شدت انتخابات آمریکا را تحت نظر داریم و امیدواریم که ترامپ برنده شود، اما آماده ورود فرد جدیدی به کاخ سفید نیز هستیم.

از پیشتازی بایدن تا نگرانی اعراب خلیج فازس از شکست ترامپ

مسئولان دیگری از بحرین و امارات نیز به این روزنامه گفتند که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به صورت مستقیم به کمپین ترامپ کمک مالی می‌کنند و به منظور تشویق جوامع مسلمان در ایالات متحده برای رأی به ترامپ تلاش می‌کنند. هرچند او نزد اتباع مسلمان محبوبیتی ندارد.

اسرائیل هیوم در ادامه به نقل از یک مسئول بلندپایه بحرینی و نزدیک به دائره قدرت در ریاض و ابوظبی نوشت که کشورهای عربی که با تل‌آویو توافق کرده‌اند، از شکست ترامپ در انتخابات و تصمیم بایدن برای تغییر سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا واهمه دارند.

این منبع بحرینی افزود: این آمادگی‌ وجود دارد که در صورت تغییر دولت در آمریکا و تغییر سیاست‌هایش در خاورمیانه، بتوان اقدام و تصمیم مناسبی گرفت. اما با وجود هر سناریویی، در خصوص توافق‌های امضاء شده با اسرائیل نگرانی وجود ندارد. در واقع ما با اسرائیل رابطه داریم و نیازی به حمایت مستمر آمریکا وجود ندارد.

او سپس مدعی شد که گفت‌و‌گوها برای کشاندن کشورهای عربی دیگری به سازش با اسرائیل در جریان است و اگر ترامپ برنده شود، از میان کشورهای عربی و اسلامی به اصطلاح میانه‌رو برای پیوستن به سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه، طوفانی شکل می‌گیرد و در صورت پیروزی بایدن، کشورهایی که مخفیانه در حال گفت‌و‌گو برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، یک گام به عقب می‌روند و از نو سود و زیان این اقدام را بررسی می‌کنند.

به گفته این مقام بحرینی، سطح فعلی روابط در منطقه بدین گونه است که اسرائیل و آمریکا میان عربستان، مصر، بحرین و امارات از یک سو و قطر از سوی دیگر در حال میانجیگری هستند.

دانی دانون، سفیر سابق رژیم صهیونیستی، نیز به رادیو اسرائیل گفت که اکثریت بالای یهودیان آمریکا به جو بایدن رأی خواهند داد.

انتهای پیام
captcha