اصلاح ساختار بودجه، کشور را به ثبات اقتصادی می‌رساند
کد خبر: 3929217
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
قالیباف:

اصلاح ساختار بودجه، کشور را به ثبات اقتصادی می‌رساند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه امسال در مجلس یازدهم آغاز خواهد شد، گفت: ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها کسری بودجه است که باعث گرانی و تورم می‌شود؛ بنابراین اگر ساختار بودجه اصلاح شود، می‌تواند بسیاری از این مسائل را رفع کند و ما را به ثبات اقتصادی برساند.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه متشکل از رؤسای برخی کمیسیون‌های مجلس از استان، صبح امروز چهارشنبه، 23 مهرماه، در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان ‌و بلوچستان برگزار شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در این نشست بیان کرد: نظارت میدانی، حضور یافتن در مناطق محروم و گفت‌وگو با مردم یکی از ضرورت‌هاست، زیرا باید دید برنامه‌هایی که در مجلس تصویب و اعتبارات آن هم تخصیص داده شده در مرحله عمل به چه صورت دنبال و چگونه اجرا شده است. امروز ما در بخش قانون متورم هستیم که دلیل آن وجود برخی قانون‌های متضاد یا قانون‌هایی است که زمینه اجرا ندارند. از طرف دیگر، نظام اداری ـ اجرایی متورم و به هم ریخته کشور نیز از عواملی است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است.

وی بیان کرد: وضعیت استان سیستان و بلوچستان در برخی شاخص‌ها، غیرقابل قبول و بسیار عقب‌مانده است که قابل مقایسه با سایر استان‌ها نیست؛ بنابراین باید به ‌طور ویژه مدنظر قرار گیرد و این کار در مجلس یازدهم حتماً صورت خواهد گرفت. مجلس به‌ عنوان یک قوه سیاست‌گذار در رأس امور که بودجه هر ساله و برنامه پنج ساله را تصویب می‌کند، نباید از این مسائل و مشکلات غفلت کند. به همین دلیل نظارت میدانی بسیار ضروری است. حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نامه‌ای به مالک اشتر می‌نویسند که ای مالک، برای دورترین مسلمانان نیز همانند نزدیک‌ترین آنان، سهمی و حقی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن هستی، مبادا دور بودن، تو را از سر زدن به آنان بازدارد، هرگز در انجام کارهای فراوان و مهم برای آنان، کوتاهی نکن. مخصوصاً به کسانی بیشتر رسیدگی کن که کمتر به چشم می‌آیند و دیگران آنان را کوچک می‌شمارند و کمتر به تو دسترسی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی یک استان محروم‌تر است، مکلف هستیم که بیشتر به آن توجه کنیم. استان سیستان و بلوچستان که مقام معظم رهبری آن را «گنج پنهان» نامیده‌اند، ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر احیا شود، علاوه بر توسعه خود استان، می‌تواند جی.پی.دی کشور را هم متحول کند و پیش‌ران توسعه در کشور باشد. اگر برنامه تحول را نگاه کنیم، دو استان کم‌نظیرند و ظرفیت بالایی دارند، اما در بسیاری شاخص‌ها وضعیت غیرقابل قبولی دارند. این دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان است که در شاخص‌هایی مثل آب، سلامت، آموزش و پرورش و امورات دانشگاهی عقب‌ماندگی زیادی دارند.

وی بیان کرد: ریشه مشکلات در ضعف نظارت است. به همین دلیل در این استان روستاهایی وجود دارد که در کنار آب هستند، اما تشنه‌اند، یعنی آب وجود دارد و زمینه‌ها فراهم است. قانون هست، بودجه هم تخصیص داده شده، ولی باز هم آن اتفاق خوب نیفتاده و خروجی لازم را ندارد، به طور مثال کشاورزی که باید روی زمین زراعی کند و بهره‌مندی اقتصادی و امنیت غذایی کشور را تأمین کند مشکل دارد. نکته دیگری که در مجلس یازدهم به آن توجه داریم این است که اولویت ما، محرومان و مستضعفان باشند. وقتی بحث کمک مؤمنانه پیش آمد، دیدیم که حتی آنان که خودشان ضعیف بودند، چگونه به کمک دیگران شتافتند، یعنی این روحیه و فرهنگ در ملت ما هست. کسانی که برخوردار هستند اگر بدانند که امکانات به سمت افرادی می‌رود که محروم‌ترند، نه تنها ناراحت نشده، بلکه خوشحال هم می‌شوند. بودجه سال آینده پیش روی ماست. بنابراین با این رویکرد تلاش خواهیم کرد که بودجه را ببندیم و این شاخص‌ها مورد توجه ما خواهد بود و با دولت نیز این رویکردها را دنبال می‌کنیم.

اصلاح ساختار بودجه، کشور را به ثبات اقتصادی می‌رساند

قالیباف ادامه داد: امسال بحث اصلاح ساختار بودجه را نیز دنبال خواهیم کرد. البته باید از سال 98 شروع می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و امسال به حول و قوه الهی مجلس مصمم است که آن را آغاز کند. البته این امر مسئله‌ای نیست که در یک سال رخ دهد و حداقل دو یا سه سال زمان می‌برد، اما اگر انجام شود می‌تواند بسیاری از مشکلات و عقب ماندگی‌ها را رفع کند. ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها کسری بودجه و دلیل آن ساختار غلط بودجه است که باعث گرانی و تورم می‌شود؛ بنابراین اگر این امر رخ دهد، ما را به ثبات اقتصادی می‌رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برنامه‌هایی که نوشته می‌شود، باید بر اساس ظرفیت‌ها باشد، یعنی باید دید که چقدر امکان اجرا دارد، اما گاهی این زمینه‌ها وجود دارد، ولی به درستی اجرا نمی‌شود که دلیل آن ضعف مدیریت است. برخی احکام لازم است که خاص یک استان یا یک شهرستان و حوزه انتخابیه نوشته شود و این موضوع حتماً در برنامه پنج ساله 1400 تا 1405 مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha