حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس از آثار زنان در حوزه دفاع مقدس
کد خبر: 3926005
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶

حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس از آثار زنان در حوزه دفاع مقدس

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، این تعهد را بر عهده خود می‌بینم که حمایت‌های مؤثری از زنان و هر کسی که در زمینه دفاع مقدس اثری تولید کند، انجام دهیم تا ان‌شاءالله این عرصه را رونق ببخشیم.

حمایت کمیسیون فرهنگی مجلس از آثار زنان در حوزه دفاع مقدسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست مجازی «زن، کتاب و دفاع مقدس» که امروز، هفتم مهرماه به‌همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و به‌مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد، در رابطه با نقش زنان در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، زنان ما در همه وقایع سرنوشت‌ساز کشور، چه قبل از انقلاب، چه در دفاع مقدس و چه بعد از انقلاب نقش‌های بسیار مؤثری ایفا کرده‌اند و سهم بسزایی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در سال‌های جنگ تحمیلی، زنان در قالب نقش‌های مختلف، هم در‌ پشت جبهه و هم در میدان نبرد و خط مقدم حضور داشتند و در نقش‌های پرستاری و امدادرسانی به مجروحان و رزمندگان، در دستگیری عوامل منافق و ستون پنجم و در حضور فعال نظامی فعالیت‌های بسیار مؤثری انجام داده‌اند و ما حتی می‌توانیم در سِمَت فرماندهی سپاه پاسداران نیز از خانم دباغ نام ببریم که نقش بسیار خوبی را ایفا کردند و یکی از زنان فعالی بودند که هم در قبل از انقلاب در زندان‌های ستمشاهی و هم در پاریس همراه امام خمینی‌(ره) بودند و بعد از انقلاب نیز در سِمَت فرماندهی سپاه پاسداران فعالیت کردند.

لاجوردی تصریح کرد: همین‌طور زنان به‌عنوان عکاس، خبرنگار، خلبان و نویسنده نقش‌های بسیار خوبی ایفا کردند و افرادی مانند خانم‌های آباد، بهرامی، ناهیدی و آزموده زنان آزاده‌ای بوده‌اند که سال‌ها اسارت را تحمل کردند و الحمدلله سرافرازانه آن دوران را طی کردند.

فرزند شهید اسدالله لاجوردی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس همانند زمان انقلاب، حضور زنان مسلمان ایرانی در عرصه‌های گوناگون ضامن پیروزی رزمندگان اسلام بود. مقام معظم رهبری درباره نقش زنان در دفاع مقدس می‌فرمایند: «اگر زنان حماسه جنگ را نمی‌سرودند و جنگ را میان خانه‌ها یک ارزش تلقی نمی‌کردند، مردها انگیزه رفتن به جنگ را پیدا نمی‌کردند. حقیقتاً نقش زنان در تشویق همسران و فرزندانشان برای رفتن به جبهه بسیار مؤثر بوده است».

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درخصوص فعالیت زنان در عرصه ادبیات بیان کرد: اگر یکی دیگر از جلوه‌های با ارزش حضور زنان در دفاع مقدس را بخواهیم نام ببریم، حضور آن‌ها در عرصه ادبیات و به‌ویژه ادبیات دفاع مقدس است که در این عرصه نیز به‌خوبی نقش‌آفرینی کرده‌اند و چه در عرصه نویسندگی و چه در عرصه شعر نقش‌های بسیار خوبی داشته‌اند.

وی افزود: داستان‌های مفصلی که از حضور حماسه‌ساز و پر‌برکت زنان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی باقی و ناگفته است، باید با ثبت در قالب کتاب، فیلم و آثار رسانه‌ای ماندگار و به نسل آینده منتقل شود و چه کسی بهتر از زنان که با حضور مؤثر خود تا به امروز در این زمینه فعالیت کرده‌اند. آن‌ها همچنان می‌توانند این مسئولیت مهم را بر عهده بگیرند. بارها و بارها مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که نگذارید زوایای پنهانی که از دوران دفاع مقدس در سینه‌ها مانده، فراموش شود و این‌ها را باید برای نسل جوان بازگو کرد تا ان‌شاءالله همچنان روح حماسه زنده بماند.

لاجوردی تصریح کرد: در کنار زحمات و آثار ارزشمندی که توسط خود زنان در آثار دفاع مقدس خلق شده، هنوز بازنمایی در سه عرصه فعالیت زنان در پشت جبهه، حضور در میدان نبرد و نقش زنان پس از جنگ به‌صورت کامل انجام نشده و جای کار بیشتری دارد و من به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این تعهد را بر عهده خود می‌بینم که در این راستا حمایت‌های مؤثری از زنان و هر کسی که در زمینه دفاع مقدس تولید اثر کند انجام دهیم تا ان‌شاءالله این عرصه را رونق ببخشیم و نگذاریم به فراموشی سپرده شود.

انتهای پیام
captcha