به گزارش ایكنا از فارس، نشست آسیبشناسی وضعیت سرانه مطالعه در فارس امروز، 16 شهریورماه با حضور روحالله منوچهری، مدیرکل کتابخانههای عمومی فارس؛ زهیر حیاتی از اساتید برجسته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شیراز؛ محمدرضا قانع، عضو انجمن کتابخانههای عمومی استان فارس و اعضای هیئت اندیشهورز در سالن کتابدار ادارهکل کتابخانههای عمومی استان فارس برگزار شد.
روحالله منوچهری، مدیرکل کتابخانههای عمومی استان فارس در این نشست با اشاره به اینکه شاخصهای کتابخانهای در استان باید افزایش یابد، گفت: بر اساس شاخصهای تعیین شده در سند چشمانداز ۱۴۰۴ در حوزه زیربنا باید به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ مترمربع فضای کتابخانهای موجود باشد که این آمار در استان 1.53 است. همچنین در شاخص عضویت باید ۳۵ درصد مردم عضو کتابخانههای عمومی باشند اما در حال حاضر ۳.۲ درصد عضو هستند.
وی بیان كرد: در جلسه انجمن کتابخانههای عمومی استان مصوب شد نشست و طرح پگوهشی برای آسیبشناسی وضعیت سرانه مطالعه در استان برگزار شود. تاکنون نیز به دلیل اهمیت موضوع، بررسی آسیبهای مطالعه در سطح ملی توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور و وزارت ارشاد در این زمینه برگزار شده است.
مدیركل كتابخانههای عمومی فارس با اشاره به وضعیت مطالعه در بین ایرانیان گفت: متأسفانه سرانه مطالعه در جامعه ما پایین است و بهرغم همه تلاشها وضعیت مطالعه رضایتبخش نیست.
منوچهری تصریح کرد: سیاستگذاریهای انجام شده در زمینه خواندن و مطالعه، خیلی کارآمد نیست و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. طرحهای بزرگی بهصورت پیمایشی انجام شده و این طرحها به نهایت نرسیده و منجر به ارتقای سرانه مطالعه نشده است.
وی ضمن اشاره به دلایل ناکامی طرحهای گذشته، تأکید کرد: از جمله دلایل عدم موفقیت طرحها میتوان به ضعف در هدفگذاری و تحقق زیرساختها و پریشانی در اطلاعرسانی اشاره کرد.
مدیرکل کتابخانههای فارس گفت: انتظار ما این است که رصد آینده پژوهانه داشته باشیم، نیازهای اجتماعی محلهای را شناسایی کنیم تا دسترسی عادلانه برای همه اقشار جامعه ایجاد شود، پشتیبان این طرح را در نظر گرفته و متصدی این کار را مشخص کنیم. بههمین منظور از هیئت اندیشهورز و اساتید علم اطلاعات و دانششناسی استان دعوت کردیم تا با هماندیشی به نتیجه خوبی در زمینه آسیبشناسی مطالعه برسیم.
زهیر حیاتی، از اساتید برجسته علم اطلاعات و دانششناسی در این نشست با اشاره به اینکه پایین بودن سرانه مطالعه بحث جدیدی نیست و موضوعی حل نشده در جامعه ما محسوب میشود، گفت: در زمینه مطالعه باید مسئله اقتصادی را هم در نظر بگیریم. عدم نیاز مردم ایران به مطالعه، بیشتر به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بر میگردد. اگر مردم دغدغه مسائل اقتصادی را نداشته باشند، بیشتر به سمت مطالعه گرایش پیدا میکنند.
محمدرضا قانع، عضو حقیقی انجمن کتابخانههای عمومی استان فارس نیز گفت: توجه ما بیشتر این است که چرا مردم کتاب نمیخوانند. با این حال، سرانه مطالعه یک بخش از موضوع است. اگر سرانه مطالعه بالا رود چه تغییری در فرهنگ مردم به وجود میآید. هندوستان با ۱۱ ساعت مطالعه در ماه بالاترین آمار مطالعه را دارد اما آیا یک جامعه مدنی پیشرفته است.
وی ادامه داد: تاکنون طرح مدونی در ایران بهصورت تحقیقی برای آسیبشناسی مطالعه انجام نشده، هرچند در همایشها، کارگاهها، مصاحبهها بهصورت پراکنده به این مقوله پرداخته شده است. این طرح میتواند بهصورت پایلوت در فارس آغاز شود. برای این طرح به کارگروهی از متخصصان مختلف از جمله محققان در رشتههای از علوم تربیتی، روانشناسی، آمار، جامعهشناسی، علم اطلاعات و دانششناسی نیاز است.
ناصر بهمنی، روانشناس و دبیر هیئت اندیشهورز مسائل اجتماعی استان نیز در این نشست گفت: هیئت اندیشهورز با دستور دفتر رهبر انقلاب اسلامی در استانها و زیرنظر دفتر امور اجتماعی استانداری تشکیل شد. حیطه کار ما مسائل اجتماعی و مرتبط با خانه و خانواده است و مطالعه از عواملی است که برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی نقش موثری دارد.
وی، نبود انگیزه را مهمترین دلیل کتاب نخواندن مردم دانست و گفت: عوامل انگیزشی دو بعد برون ذاتی و درون ذاتی است که در جامعه ما هیچ کدام وجود ندارد.
بیژن خواجه نوری، استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز در این جلسه عنوان کرد: در طرح جامع فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز، سرانه مطالعه کتاب در شیراز در هفته یک ساعت برآورد شده است. این طرح در شهرداری رابطه معکوس بین مطالعه و آسیبهای اجتماعی را نشان میداد، هرچه مردم بیشتر کتاب بخوانند آسیبها کمتر است.
وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته میزان درآمد، مطالعه، تحصیلات و رتبه کاری با هم هماهنگ است. طبقات اجتماعی متفاوت رویکرد جداگانهای نسبت به مطالعه دارند. طبقه متوسط جامعه دغدغه کتاب دارد اما تاحدودی باید نیازهای اولیهاش رفع شود.
خواجه نوری، هزینه تولید کتاب و چاپ را از دیگر دلایل کتاب نخواندن مردم دانست و گفت: رفتارهای مطالعه تغییر کرده اما سیاستگذاری ما در حوزه کتاب و کتابخوانی تغییر نکرده است. کتابخانههای عمومی هنوز پر از کتابهایی است که با سلیقه مخاطب همخوانی ندارد و نیاز مخاطب امروز را برآورده نمیکند.
سوسن سهامی، عضو هیئت علمی دانشکده جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، کتاب خواندن را یک فعالیت عقلانی دانست و تاکید کرد: علاوه بر نیاز و انگیزه، مسئله دیگر، آموزش است. نظام آموزشی ما بر موضوع پایین بودن مطالعه تأثیر داشته است. کنکور سبب شده که بیشتر افراد، کتاب و خواندن را امری استرسزا بدانند.
وی، توزیع نابرابر کتابخانههای عمومی و ناشران را از دیگر عوامل عدم اقبال مردم به مطالعه دانست و ادامه داد: افراد برای انتخاب آزاد هستند اما انتخاب تحت تأثیر فرهنگ و آموزش است. دسترسی به کتاب وجود ندارد و در انتخاب کتاب علایق افراد کتابخوان در نظر گرفته نمیشود.
انتهای پیام