برگزاری نشست «ظرفیت‌های اجتماعی قیام امام حسین(ع)» در کردستان
کد خبر: 3919238
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹

برگزاری نشست «ظرفیت‌های اجتماعی قیام امام حسین(ع)» در کردستان

نشست هم‌اندیشی «ظرفیت‌های اجتماعی قیام امام حسین(ع)» با حضور اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان و حوزه علمیه استان کردستان در سنندج برگزار شد.

به گزارش ایکنا از کردستان، یحیی معروفی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در نشست هم‌اندیشی «ظرفیت‌های اجتماعی قیام امام حسین(ع)» که امروز، 5 شهریور ماه در سالن جلسات پردیس شهید مدرس برگزار شد ضمن عرض تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین(ع) با اشاره به پیام قیام امام حسین(ع) اظهار کرد: قیام امام حسین(ع) دارای ابعاد گوناگونی بوده و برای هرکدام از این ابعاد خوانش‌های متفاوتی را می‌توان تعریف کرد و براساس هر خوانشی پیام خاصی را می‌توان دریافت کرد.

وی یکی از پیام‌های قیام امام حسین(ع) را مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی در جامعه دانست و افزود: امیدواریم همه ما مسلمانان بتوانیم پیام قیام امام حسین(ع) را دریافت کنیم و مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی را در هر زمان و مکانی در جامعه نهادینه کنیم.

الگوگیری از فضای کرونایی

حجت‌الاسلا‌م‌ والمسلمین منادی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان کردستان یکی از ظرفیت‌های اجتماعی قیام امام حسین(ع) را احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: پیش فرض این قیام، حقانیت «امر به معروف و نهی از منکر» است.

وی افزود: قیام امام حسین(ع) تأکیدی بر بطلان فرهنگ «به من چه» بوده است چرا که منطق «به من چه» منطق اسلام نیست و امام حسین(ع) القاء کننده این نکته است که اگر در مقابل منکر بی تفاوت باشیم در آن منکر شریکیم.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان کردستان اعلام کرد: با وجود کرونا این ظرفیت تقویت شده و امروز با فضایی که کرونا برای ما به ارمغان آورده خیلی راحت‌تر می‌توانیم به برخی از آسیب‌های فرهنگی ورود کنیم. به طور مثال در جریان اختلاط مرد و زن نامحرم برای بایستگیِ «تفکیک جنسیت» از بایستگیِ «فاصله گذاری اجتماعی» کمک بگیریم و حرف بزنیم.

وی اعلام کرد: در زمینه روابط نامشروع میان نامحرمان عده‌ای برآنند تا این روابط عادی‌سازی نشود و جامعه واکسینه نخواهد شد ما به راحتی می‌توانیم از باب تشبیه معقول به محسوس این مطلب را با همین فاصله‌گذاری کرونایی پاسخ دهیم چراکه مردم حس گرا هستند اثر ویروس را می‌بینند ولی متأسفانه اثر ویروس‌های مخرب روح همچون بی‌حیایی را نمی‌بینند.

حجت‌الاسلام منادی بیان کرد: روابط اجتماعی باز چون بُعد جسمانی ما را درگیر نمی‌کند نسبت به آن بی‌تفاوت هستیم ولی به دقت که بنگریم اتفاقاً جسم را هم درگیر و بیمار می‌کند و آمار بالای طلاق دلیل این مدعاست ولی بیشتر از جسم، روان و روح را درگیر و بیمار می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی بوده که مسئله تفکیک جنسیت در آن حل شده است ولی یک زنگ خطری همیشه مانند سایه باماست و آن تزلزل و سست شدن در این گونه باورها؛ چون جامعه ما بدون این که با سردمداران مکاتب حس‌گرا از قبیل «ویتگنشتاین» «کارناپ» و «راسل» آشنا باشند با آموزه آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

تأثیرگذاری عاشورا بر آزادیخواهان عصر معاصر

حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر، مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان که سخنران این نشست هم‌اندیشی بودند، با اشاره به ابعاد مختلف قیام امام حسین(ع)، بیان کرد: آنچه اثرگذاری قیام امام حسین(ع) در جامعه را بیشتر می کند، این است که یک عده قلیلی در سال 61 هجری نسبت به پایمال شدن سنت‌های الهی در جامعه اعتراض می کنند و جان خودشان را فدا می کنند و در عالم ماندگار می‌شوند.

رنجبر کرد: در این راستا با الگوگیری از قیام امام حسین(ع) در شرایطی که عدالت و سنت الهی در جامعه پایمال می‌شود، عده قلیلی هم می‌توانند این رویه را عوض کنند، لذا آزادی‌خواهان عصر معاصر مانند گاندی، تحت تأثیر قیام امام حسین(ع) انقلاب خود را پایه‌گذاری کردند، که این امر نشان می‌دهد که امام حسین(ع) مختص شیعه و اسلام نیست و متعلق به تمام مردم جهان است.

وی یکی دیگر از ابعاد اجتماعی عاشورا را جایگاه خواص در جامعه بیان کرد و افزود: امام حسین(ع) یک سال قبل از قیام خود این امر را در منا بین 700 نفر از خواص جامعه آن زمان تبیین می کند و در این خطبه مبنای قیام خود را عدالت بیان کرده و بعداز تبیین جایگاه خواص در جامعه نسبت به سکوت ایشان در برابر بی‌عدالتی اعتراض می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان کردستان با اشاره به وظیفه خواص در برابر بی‌عدالتی یادآور شد: اگر خواص جامعه سکوت اختیار کنند، برای مسئولان جامعه حاشیه امن ایجاد می‌شود و نسبت به انجام امورات جامعه سست می‌شوند و بی‌عدالتی حاصل می‌شود.

انتهای پیام
captcha