اهل قرآن فرصت احیای روضه‌های خانگی را دریابند
کد خبر: 3918258
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
همراهی تالیان قرآن با کاروان حسینی / 7

اهل قرآن فرصت احیای روضه‌های خانگی را دریابند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ کل قرآن کریم، گفت: اهل قرآن می‌توانند با تلاوت و ارائه مضامین آیات در روضه‌های خانگی، به احیای این مجالس کمک کنند.

روضه‌های خانگی یکی از سنت‌های حسنه‌ در تعظیم شعائر حسینی با قدمتی دیرینه در بین شیعیان شمرده می‌شود و منشأ برکات تربیتی و اجتماعی گسترده‌ای از جمله آموزش احکام دینی، آشنایی با سیره اهل‌بیت(ع)، توسعه همدلی، ایجاد روحیه مشارکت و انسجام به‌ ویژه در گروه‌های کوچک مانند اقوام و همسایگان با محوریت اهل‌بیت(ع) است.

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و تحمیل محدودیت‌هایی در عزاداری ماه محرم و صفر، ضرورت توجه به روضه‌های خانگی بیش‌ از پیش نمایان شد، چراکه برخی از عزاداران حسینی به دلایل مختلف مانند حفظ سلامتی خود و دیگران، کهولت سن و یا بیماری و ... امکان حضور در مجالس عمومی برایشان فراهم نیست و دل‌تنگ روضه‌ اباعبدالله(ع) هستند؛ بر همین اساس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با همکاری ایکنا، برای ترویج سنت حسنه روضه‌های خانگی و به ‌منظور تعظیم شعائر الهی، اقدام به راه‌اندازی این پویش کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، حافظ کل قرآن کریم و نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری در رابطه با برگزاری محافل قرآنی و احیای روضه‌های خانگی در ایام ماه محرم به بیان نقطه نظراتی پرداخت که در ادامه متن این گفتار را می‌خوانید؛

«در سنت تاریخی ما مجالس حضرت اباعبدالله(ع) معمولاً در خانه‌ها برگزار می‌شد و این یک اقدام بسیار مبارک بود. خانه‌ها محل رفت و آمد علما و قاریان قرآن بود و فضای تربیتی خانه را تحت تأثیر قرار می‌داد. در سال‌های اخیر به دلیل کوچک شدن خانه‌ها از یک سو و وسعت مراکز عبادی و حسینیه‌ها از سوی دیگر، مراسم عزاداری نوعاً به چنین مراکزی منتقل شده است.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین، فضای خاص کشور و شیوع کروناویروس مناسب است که ما مجالس ذکر را در خانه‌هایی که این گنجایش را دارند، احیا کنیم. البته هر خانه‌ای می‌تواند با توجه به ظرفیت خود پذیرای این مجالس باشد. حتی اگر کسی خانه کوچکی نیز داشته باشد، می‌تواند به اندازه اعضای خانواده خود مجلسی را برپا کند. همچنین، اگر افرادی خانه بزرگتری دارند، می‌توانند از دیگران نیز دعوت و این چنین مجالس روضه‌خوانی را در حد جمع‌های محدود برپا کنند.

اهل قرآن نیز می‌توانند با حضور در این جلسات هم با تلاوت قرآن و هم با ارائه مفاهیم و مضامین آن که یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های سیدالشهدا(ع) بود، به فعالیت فرهنگی خانگی و احیای مجالس روضه‌خوانی در خانه‌ها کمک کنند.

قرآنیان می‌توانند علاوه بر تلاوت آیات نورانی قرآن کریم و نیز ارائه مفاهیم، مضامین و نکات موجود در این آیات، به بیان نکات تفسیری آن بپردازند و مخاطبان را بیش از پیش با معانی آیات کلام‌الله مجید آشنا کنند.»

انتهای پیام
captcha