کاهش یک چهارمی شركت كنندگان زنجانی در مسابقات قرآن اوقاف
کد خبر: 3918047
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵

کاهش یک چهارمی شركت كنندگان زنجانی در مسابقات قرآن اوقاف

مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه با تغییر شیوه ثبت‌نام در مسابقات قرآن اوقاف، تعداد متسابقین به یک چهارم سال‌های قبل کاهش یافته است، گفت: افزایش سهمیه استان زنجان در مسابقات را پیگیری می‌کنیم.

کاهش یک چهارمی متسابقین زنجانی در مسابقات قرآن اوقاف/ درخواست متسابقین به افزایش سهمیه زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، بخش آوایی مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف روز جمعه، ۳۱ شهریورماه در دو نوبت صبح و عصر در سالن دارالقرآن زنجان با اتخاذ تدابیر بهداشتی برگزار شد. در این مسابقات ۱۰۰ نفر در رشته‌های حفظ قرآن، قرائت، ترتیل، اذان، دعاخوانی و تواشیح ثبت‌نام کرده بودند.

معصومه کاج یکی از متسابقین رشته دعاخوانی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: سال‌های گذشته در رشته قرائت در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کردم اما امسال در رشته دعاخوانی ثبت‌نام کردم. در لحظاتی که در سالن مسابقه حضور داشتم رقابت گروه قرائت تحقیق را دیدم و سطح کیفی مسابقه و متسابقین خوب بود.

وی در مورد تاثیر کرونا بر مسابقات قرآن بیان کرد: خیلی‌ها علاقه‌مند حضور در صحنه مسابقات هستند اما بعضی‌ها احتیاط بیشتری به خرج دادند و امسال تعداد کمتری در مسابقات شرکت کردند و البته مشکلی که سایت پیدا کرده بود نیز برخی از ثبت‌نام بازماندند و این امر در کاهش متسابقان تاثیرگذار بود.

این مربی قرآن با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان از شهرستان‌ها در رشته حفظ نسبت به سال گذشته پیشرفت داشتند، تصریح کرد: امیدواریم داوری‌ها سلیقه‌ای نباشد. سال گذشته مسابقه مفاهیم به شکل آنلاین بود و امسال متسابقین بعد از اجرا باید مفاهیم چند آیه از قرآن را در همان لحظه پشت تریبون بیان کنند.

ضعف امکانات قرآنی در شهرستان‌ها

ثریا آقامحمدی شرکت‌کننده از خرمدره در رشته حفظ کل نیز بیان کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا رقابت‌ها در قالب زمانبندی برای هر گروه انجام می‌شد و متاسفانه نتوانستیم همه رقابت‌ها را ببینیم اما همین تعداد که مشاهده کردیم نشان می‌داد رقابت‌ها در سطح خوبی برگزار می‌شود. حدود 5 سال است که در مسابقات شرکت می‌کنم و در مسابقات قرآن رشته حفظ 10 جزء سوم و حفظ 20 جزء دوم شدم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در شهرستان خرمدره جای مناسبی برای برگزاری مسابقه نیست، ابراز کرد: همچنین یک موسسه خوب قرآنی در شأن قرآن هم نداریم. خیلی‌ها پیگیر تاسیس موسسه در شان قرآن شدند اما متاسفانه فعلاً جواب نگرفتند و حتی موسسات برای استارت اولیه یعنی تامین زمین، فضای مناسب و اجاره و امکانات اولیه با مشکل مواجه هستند.

این فعال قرآنی ادامه داد: مکان‌هایی که برای آموزش قرآن به کودکان استفاده می‌شود، فضای شاد ندارد و معماری ساختمان و تزئینات داخلی آن برای کودکان مناسب نیست و امکانات خیلی محدود است و نیاز دارد برای تشویق هر گروه سنی مکان مناسب ایجاد شود.

آقامحمدی به نوع فعالیت موسسات قرآنی پس از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: بنده خودم به عنوان مربی حفظ تکالیف را به شکل تلفنی از بچه‌ها تحویل می‌گیرم. بعضی‌ها خیلی با این روش پیشرفت کرده‌اند اما برخی حضور در کلاس برایشان بهتر بود و باید برای این‌ها فکری شود.

کاهش یک چهارمی متسابقین زنجانی در مسابقات قرآن اوقاف/ درخواست متسابقین به افزایش سهمیه زنجان

لزوم بازنگری در سهمیه زنجان

یوسف قنبری از متسابقین بخش آقایان اظهار کرد: از سال ۸۹ وارد مسابقات قرآن اوقاف شدم و اوایل در رشته ترتیل شرکت می‌کردم. بعد از کسب رتبه کشوری در رشته ترتیل برای پنجمین سال متوالی است که در رشته قرائت در این مسابقات حضور می‌یابم و معمولاً رتبه دوم استان را در این بخش کسب کردم.

وی به بازنگری در سهمیه استان زنجان برای راهیابی به سطوح بالاتر مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه تاکید کرد و افزود: قراء و حفاظ استان زنجان عیار تلاوت خوبی دارند و شایسته نیست که فقط یک نماینده داشته باشد در حالی‌که از استان‌های دیگر بیش از ۲ قاری و حافظ شرکت می‌کند و این ضعف بزرگی برای استان به شمار می‌رود.

این فعال قرآنی تصریح کرد: امیدواریم بزرگان قرآنی استان همت کنند و کرسی‌هایی را در کشور برای فعالیت‌های قرآنی تعریف کنند؛ چرا که این کار باعث دورنگری برای استان می‌شود و باید تمهیداتی بیندیشند و رایزنی‌هایی با اساتید کشوری کنند تا سهمیه‌ها افزایش یابد. وقتی سهمیه فقط یک نفر باشد فرصت عرضه اندام برای جوانان مستعد سلب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی کسب رتبه‌های برتر کشوری را ملاک تعیین سهمیه قرار دادند، ابراز کرد: بنده این را نمی‌پذیرم؛ چراکه زنجان جزو استان‌هایی است که 4، 5 نفر رتبه‌های اول تا سوم کشوری را در رشته ترتیل داشته اما هنوز یک نفر متسابق رشته ترتیل داریم. زنجان  در رشته ترتیل و قرائت حداقل 3 نفر را دارد که در حد فینال مسابقات اوقاف باشند. امروز اختلاف من با یکی دیگر از متسابقین نیم نمره بود و این فاصله نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از متسابقین می‌توانند در جایگاه مسابقات کشوری قرار گیرند.

قنبری همچنین به کمرنگ بودن فعالیت‌های قرآنی در ماه محرم اشاره کرد و گفت: زنجان با نام شور و شعور حسینی مزین شده و هیئت‌های ناب در آن وجود دارد اما هنوز جایگاه تلاوت در بین هیئات، رسمی و بزرگ نیست؛ در حالی‌که دستگاه‌هایی همچون اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی با برنامه ریزی صحیح باید از ظرفیت قراء در ماه محرم استفاده کنند. حتی در ماه رمضان هم مراسم ترتیل‌خوانی در زنجان برگزار نشد که این یک ضعف برای استان به شمار می‌رود در حالی‌که می‌توانستیم با رعایت پروتکل‌ها فضای قرآنی در شهر ایجاد کنیم.

کاهش یک چهارمی متسابقین زنجانی در مسابقات قرآن اوقاف/ درخواست متسابقین به افزایش سهمیه زنجان

تعطیلی جلسات قرآن و تأثیر در تمرین متسابقین

مهدی کرمی شرکت‌کننده در رشته قرائت تحقیق یادآور شد: از سال ۹۲ در مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه در رشته قرائت شرکت می‌کنم و زنجان از لحاظ کیفیت تلاوت جزو استان‌های برتر است و امروز هم رقابت‌ها بسیار به هم نزدیک بود.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا جلسات قرآنی تعطیل شد و بعضی از قراء مجبور شدند در خانه تمرین کنند، بیان کرد: من در ماه چند بار برای تقویت تلاوت به تهران می‌رفتم اما متاسفانه در ماه‌های گذشته این امر میسر نشد و این امر در کیفیت برگزاری مسابقه تاثیر گذاشته است.

این فعال قرآنی افزود: امسال حضور مردم و مستمعان در سالن مسابقات منتفی شد اما در سال‌های گذشته حضور مردم و تشویق آن‌ها باعث می‌شد که قرا انرژی بگیرند و با تلاش مضاعف تلاوت کنند. همچنین مسئولان می‌توانند با تشکیل گروه‌های مختلف در فضای مجازی به تقویت فعالیت‌ها و نماینده استان‌ها بپردازند و کیفیت فعالیت‌های قرآنی را بالا ببرند.

غفلت از جانشین‌پروری و استعدادیابی

سعید دویران شرکت‌کننده در رشته ترتیل از شهرستان زنجان که چهارمین حضور خود در مسابقات قرآن اوقاف را تجربه می‌کند، گفت: هر سال جزو 3 رتبه برتر استان بودم و در مسابقات کشوری در رشته‌های دیگر هم کسب رتبه داشتم. سطح کیفی مسابقات خوب بود و از آنجایی که مسابقات قرآن اوقاف جزو رقابت‌های معتبر کشور است طبیعی به نظر می‌رسد که سطح بالایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه جانشین‌پروری و تربیت استعدادهای جدید در سال‌های اخیر خیلی موفق نبودیم و جای کار بیشتری دارد، ابراز کرد: مسئولان باید از جوانان حمایت کنند و به آنها امید بدهند تا شاهد پیشرفت در فعالیت‌های قرآنی باشیم. همچنین فضای مجازی دسترسی عادلانه‌تری را برای همه در جهت استفاده از اساتید برتر قرآنی فراهم می‌کند.

کاهش یک چهارمی متسابقین زنجانی در مسابقات قرآن اوقاف/ درخواست متسابقین به افزایش سهمیه زنجان

ارتقای مرزهای آموزش با استفاده از فضای مجازی

حجت‌الاسلام اسماعیل مرادخانی، مسئول امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع کرونا تدابیری اندیشه شد که از تجمع جلوگیری شود و شور و حال مسابقات بدون حضور تشویق‌کننده‌ها کمرنگ بود حتی این افراد نتوانستند در سالن حاضر شوند و از فضای تلاوت استفاده و کسب تجربه کنند.

وی بیان کرد: امسال همچنین به دلیل تغییراتی که در سایت ثبت‌نام ایجاد شد، ریاست سازمان دارالقران تاکید به نظم‌بخشی به فرآیند مسابقات داشتند که متاسفانه برخی از علاقه‌مندان از حضور در مسابقات بازماندند و ممکن است تصور کنند که در حقشان اجحاف شده و از این افراد عذرخواهی می‌کنیم. همچنین خیلی از استان‌ها لیست‌های دستی تهیه کرده بودند تا بعدا وارد مسابقات شود اما متاسفانه این موارد تحقق نیافت و باعث شد که آمار شرکت‌کنندگان یک چهارم سال گذشته باشد.

در مورد سهمیه‌های استان زنجان در مسابقات قرآن اوقاف تصریح کرد: متسابقین معتقدند که زنجان رتبه‌های بالایی دارد و حق آن است که تعداد بیشتری سهمیه داشته باشد البته تعداد سهمیه‌ها با توجه به کسب رتبه‌های کشوری و پراکندگی جمعیت تعیین می‌شود ولی با این حال بحث افزایش سهمیه استان را  به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

مسئول امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه در مرکز استان‌ها امکانات بیشتری وجود دارد، اساتید قوی‌تری هستند و کسانی که از شهرستان در مسابقات حضور می‌یابند معمولاً به سطوح بالاتر راه پیدا نمی‌کنند، یادآور شد: با این حال کرونا با تمام خباثت‌هایی که داشت، فرصتی را ایجاد کرد که مردم به سمت فضای مجازی روی بیاورند و این نشان می‌دهد که می‌توانیم مرزها را بشکنیم و حتی در روستاهایی اینترنت داشته باشد نیز این امکان وجود دارد که علاقه‌‌مندان از بهترین اساتید بهره ببرند.

وی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی در فضای مجازی برگزار شد و حتی یک قاری از مصر در این برنامه حضور یافت و در واقع فضا برای استفاده تعداد بیشتری فراهم شد. البته به دلیل شیوع کرونا و کمبود بودجه تبلیغات وسیع برای این کار انجام نشد و باید برای آینده تدابیری برای استفاده بیشتر مردم از این امکانات اندیشیده شود و به دنبال این هستیم که فضایی ایجاد کنیم تا از اساتید برتر کشوری دعوت و در فضای مجازی جلسات تدریس و قرائت داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha