حرکت دسته‌های عزاداری در ماه محرم ممنوع است
کد خبر: 3917232
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵

حرکت دسته‌های عزاداری در ماه محرم ممنوع است

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان‌وبلوچستان گفت: به‌دلیل اهمیت حفظ سلامتی مردم و از طرفی، عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی موارد، امسال حرکت دسته‌‎ها و هیئت‌های عزاداری و شبیه‌خوانی در ایام محرم و صفر در سطح استان ممنوع است.

حجت‌الاسلام عیسی بزمانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: محرم و صفر بخش جدایی‌ناپذیر هویت دینی ما است، اما از سوی دیگر، بحرانی به نام کرونا جوامع را گرفتار کرده است؛ بنابراین اگر بخواهیم همان سبک سنتی عزاداری را حفظ کنیم، باعث می‌شود تلفات سنگینی بدهیم؛ پس از یک‌طرف باید شعائر دینی را انجام داد و از سوی دیگر، به حفظ جان انسان‌ها که یک فریضه است، توجه شود.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا و اهمیت حفظ سلامتی مردم ما را ملزم می‌کند تا در مراسم عزاداری یک‌سری محدودیت‌ها را رعایت کنیم؛ از طرفی نباید به فرصت‌طلبان این امکان را داد تا با ایجاد تقابل میان سلامت و معنویت، هرگونه عزاداری در این ایام را تعطیل کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان افزود: برگزارکنندگان مراسم عزا باید نهایت دقت را در برگزاری جلسات داشته باشند، از جمله اینکه مراسم در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برپا شود، تجمعات به حداقل برسد، زمان برگزاری مراسم کاهش یابد و پذیرایی نیز صورت نگیرد.

وی بیان کرد: به‌ دلیل اهمیت حفظ سلامتی مردم و از طرفی، عدم امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی موارد، امسال حرکت دسته‌‎ها و هیئت‌های عزاداری و شبیه‌خوانی در ایام محرم و صفر در سطح استان ممنوع است و در صورت مشاهده، با هیئت مذهبی خاطی در قالب تذکر و در صورت تکرار، لغو مجوز فعالیت برخورد خواهد شد.

بزمانی اضافه کرد: همچنین از اصحاب رسانه می‌خواهیم تا در این خصوص آگاهی‌بخشی کنند؛ به عنوان مثال، رسانه‌ها می‌توانند با همکاری هیئات مذهبی، مداحان و سایر اقشار تأثیرگذار نذورات را به سمت کمک‌های مؤمنانه که نیاز روز جامعه است، هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه عاشقان مکتب اباعبدالله‌الحسین(ع) می‌توانند در این ایام، مراسم عزا را به فضای مجازی نیز بکشانند، اظهار کرد: طرح‌هایی مانند برپایی ایستگاه‌های صلواتی سلامت، خیمه کودکان حسینی و نذر فرهنگی نیز از جمله طرح‌هایی است که به‌دلیل شیوع کرونا، امسال در دستور کار هیئات مذهبی قرار گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه قسمتی از فعالیت‌ هیئت‌های مذهبی امسال به پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب به طرح‌های مواسات، همدلی و کمک‌های مؤمنانه اختصاص خواهد یافت، گفت: محرم امسال از ظرفیت هیئات‌های مذهبی جهت اختصاص بخشی از هزینه‌های اطعام برای تأمین بسته‌های معشیتی نیازمندان استفاده خواهد شد.

انتهای پیام
captcha