حرکت پرشتاب جهاددانشگاهی قم به سمت تولیدات نوآورانه
کد خبر: 3913258
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
چهل سال با جهاددانشگاهی/

حرکت پرشتاب جهاددانشگاهی قم به سمت تولیدات نوآورانه

مدیر گروه بیولوژی تولید مثل معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی قم از حرکت پرشتاب این نهاد در تولید صنایع نوآورانه خبر داد و گفت: در سال گذشته فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام شده ‌است.

حرکت پرشتاب جهاددانشگاهی قم به سمت تولیدات نوآورانهراحیل جنتی‌فر، مدیر گروه بیولوژی تولید مثل معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم، در گفت وگو با ایکنا از قم، گفت: در سال گذشته فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام شده‌ است. بیشترین فعالیت‌ها در زمینه بیولوژی تولید مثل، باروری، ناباروری و سلامت باروری صورت گرفته است.
وی افزود: همچنین طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه بهبود نتایج باروری، افزایش سلول‌های جنسی، تخمک و اسپرم، و مصرف داروهایی که به نتایج باروری کمک می کند در این مرکز انجام شده است.
وی گفت: کارگاه‌های آموزشی در زمینه آنالیز اسپرم، فرایند انجماد و هیستروسکوپی و لاپروسکوپی پیشرفته برای دانشجویان و علاقه‌مندان به فعالیت در این زمینه برگزار شده ‌است.
جنتی‌فر بیان کرد: همچنین نشست‌های علمی با همکاری سایر دانشگاه‌های استان قم در این گروه برگزار شده‌است. مهمترین این نشست‌ها با همکاری دانشگاه قم برگزار شد و بسیار مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های این گروه همکاری‌ با دانشجویان ارشد و دکتری در قالب تهیه پایان‌نامه در زمینه‌ی تولید مثل و باروری بوده‌است.
وی بیان کرد: مهم‌ترین مسئله از نظر ما سوق دادن فعالیت‌ها به سمت طرح‌های نوآورانه و فناورانه و ساخت کیت های تشخیصی آزمایشگاهی بود. با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، شرایط کشور و تحریم‌ها حرکت به سمت تولید گامی مهم در زمینه کمک باروری است.
جنتی‌فر اظهار کرد: در زمینه تولید کیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی فعالیت‌هایی انجام شده است. تعدادی کیت آزمایشگاهی تست شده و نتایج در مقایسه با کیت های خارجی مشابه قابل قبول هستند.
وی افزود: این کیت‌ها در زمینه تشخیص مشکلات اسپرمی نقش مهمی ایفا می‌کنند. این کیت‌ها در تشخیص پزشک اورولوژ و همچنین یافتن علل نتیجه بخش نبودن روند درمان بسیار کاربردی هستند.
وی افزود: در حال حاضر درگیر مسائل اداری و ثبت محصول هستیم و مراحل آزمایشگاهی به طور کامل انجام شده است.
وی تصریح کرد: تاکنون در کشور این کیت‌های تشخیصی تولید نشده است و جهاد دانشگاهی برای اولین بار دست به تولید این کیت‌ها زده‌است. با توجه به تحریم ها وارد کردن کیت‌ها و محیط‌های کشت با مشکل روبرو است. از این روی با تولید این کیت ها می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را حل کنیم. از جمله مشکلات مالی و خروج ارز از کشور و همچنین مشکل نرسیدن به موقع کیت‌ها به مراکز درمانی رفع خواهد شد.
وی عنوان کرد: این کیت ها قطعاً به مرحله تولید خواهدرسید و وارد بازار خواهدشد و قطعا مورد استقبال مراکز باروری قرار خواهدگرفت. چرا که ارزش تشخیصی بسیار مهمی در تشخیص اسپرم سالم و همچنین ارزیابی نتایج روند درمان یک فرد دارد و می‌تواند به دکتر اورولوژ در تجویز داروهای بعدی و انتخاب روند درمان کمک شایانی کند.
انتهای پیام
captcha