لزوم احیای فعالیت‌های فرهنگی و دینی مساجد
کد خبر: 3906414
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

لزوم احیای فعالیت‌های فرهنگی و دینی مساجد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: فعالیت‌های فرهنگی و دینی مساجد باید احیا شود تا بتواند به عنوان یک نهاد تأثیرگذار فعالیت‌های خود را در جامعه گسترش دهد.

لزوم احیاء فعالیت‌های فرهنگی و دینی مساجدبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، دوم تیرماه، در همایش روز «تبلیغ دینی» که همزمان با سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در دبیرستان صدرای اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: با دستور امام راحل سازمان تبلیغات اسلامی از سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده و از بدو تأسیس به دنبال اهداف مقدس در تبیین ارزش‌های دینی و اعتقادی در جامعه بوده است.
وی با اشاره به گذر جامعه از مرحله آزمون و خطا در تبیین ارزش‌های دینی و اثرگذاری مسائل مذهبی در عرصه‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در دو ماموریت بین‌المللی و ملی خود سعی کرده تا نقش تأثیرگذاری را در بیداری و آگاهی امت اسلامی انجام دهد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به تخصصی شدن موضوع تبلیغ اشاره کرد و گفت: در برابر تفکر غرب تبلیغ دینی و ارزشی، به شکل شفاف و بر مبنای حقیقت توانسته، انسان‌های آزاده را شیفته خود کند و در یک جهت‌گیری درست اهداف و برنامه‌ها شکل واقعی و حقیقی به خود بگیرد.
جعفرزاده بیان کرد: در این جهت گیری‌ها آنچه ضروری به نظر می‌‌رسد رعایت اصل وحدت و انسجام فکری بین نهادهای فرهنگی است تا در نتیجه اثرگذاری در این بخش براساس معرفت‌بخشی انجام شود.
وی ادامه داد: ما باید بدون توجه به آرم، نشان و پرچم خاص در این حوزه حول یک محور حرکت منسجمی را در دهه چهارم انقلاب انجام دهیم که در این مسیر امت اسلامی راهی جز پذیرش اصل استقامت یا تسلیم شدن در برابر نظام بیگانه را ندارند که به یقین اثرگذاری کارهای فرهنگی به تقویت اصل استقامت و صبوری در این مسیر کمک خواهد کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل افزود: در حوزه فرهنگ باید بدون مرزبندی جغرافیایی، قومیت، نام و نشان ظاهری با اصل قراردادن مبانی دینی و ارزشی به سمت تبیین ارزش‌های انسانی و الهی حرکت کنیم و به یقین بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب سعی سازمان تبلیغات اسلامی بر این است تا به شکل منسجم در کنار سایر نهادهای فرهنگی نقش اثرگذار خود را به خوبی انجام دهد.
جعفرزاده به پنج حوزه فعالیت تبلیغات اسلامی در دوره جدید اشاره کرد و گفت: در عرصه تبلیغ سنتی باید به هیئت‌های مذهبی و مساجد بیش از این بها داده شود تا همچنان مسجد به‌عنوان پایگاه اصلی در مسائل دینی و فرهنگی بتواند تأثیرگذار عمل کرده و به نوعی کارکرد حقیقی این نهاد احیا شود.
وی با انتقاد از برخی غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها به جایگاه مساجد و هیئت‌های مذهبی، بیان کرد: در عرصه تبلیغ دینی باید از ابزار هنر و کنشگران فعال این عرصه استفاده کنیم که در این راستا در ایام کرونا ما توانستیم از توانمندی ۸۰ رسانه در فضای مجازی استفاده کرده و به تبیین و تشریح مسائل دینی و اعتقادی بپردازیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی را با تلاش علما و روحانیون مستقر و طرح هجرت و همچنین هیئت‌های مذهبی، یادآور شد: در ایام شیوع کرونا ۶۵۰ کانال و گروه اثرگذار تشکیل شد تا با موضوع تبیین مسائل دینی، اعتقادی و ارزشی بتوانند در خدمت مردم باشند.
حجت‌الاسلام جعفرزاده به تبلیغ اجتماعی به‌عنوان رویکرد دیگر سازمان تبلیغات اشاره و خاطرنشان کرد: وجود روحانیون و هیئت‌های مذهبی در این شرایط سخت و حساس به افزایش امنیت روانی در جامعه کمک کرده است.
وی در پایان تبلیغ خواص و معرفت‌بخش بر محور دانشگاه و حوزه‌های عملیه را مهم ارزیابی کرد و افزود: در این زمینه نیز تربیت علما و افراد متخصص جزو رویکردهای اصلی به شمار می‌رود.
گفتنی است، در این مراسم از وصیتنامه سردار سلیمانی که به شکل هنرمندانه در قالب خط و خوشنویسی به رشته تحریر درآمده رونمایی و از تعدادی از فعالان عرصه تبلیغ با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha