تمرینی برای بخشندگی
کد خبر: 3905983
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

تمرینی برای بخشندگی

اهدای عضو اوج بخشش یک انسان است، انسانی که در سخت‌ترین لحظه زندگی خود تصمیم می‌گیرد و به عده‌ای فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد و بدون تردید این کار برای همیشه ماندگار است و تمرینی زیبا برای بخشندگی است.

تمرینی  برای بخشندگی...دین مبین اسلام، اهمیت فوق‌العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قائل است. چنانچه در قرآن کریم در سوره مبارکه مائده آیه ٣٢ به‌تصریح اشاره شده است که "هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است".

بر این اساس حضرت امام خمینی (رضوان‌الله علیه) در سال ١٣٦٨ در پاسخ به استفتا جواز پیوند اعضا از فردی که دچار مرگ مغزی شده است و حیات وی غیرقابل برگشت است فرموده‌اند:

«بسمه‌تعالی برفرض مذکور چنانچه حیات انسان دیگری متوقف بر این باشد با اجازه صاحب قلب یا کبد و امثال آن جایز است». اهدای عضو بر اساس قانون "پیوند اعضا بیماران فوت‌شده و یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است" مصوب ۱۷/۱/۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان امری قانونی است.

اهدای عضو و نجات افراد اقدامی خداپسندانه محسوب می‌شود که به عده‌ای فرصت دوباره نفس کشیدن و زندگی کردن می‌دهد و بدون تردید این کار برای همیشه ماندگار است و تمرینی زیبا برای بخشندگی است.

پیوند اعضا در دورانی که بیماری‌های مزمن علت اصلی مرگ و میر انسان‌ها هستند، به یکی از درمان‌های مهم بدل شده است.

امروزه پیوند عضو به عنوان بهترین روش درمانی نارسایی عضو و یک اقدام ارجح مطرح است که منجر به افزایش طول عمر بیماران و بهبودی کیفیت زندگی‌شان خواهد شد. مطالعات متعدد نشان داده است که پیوند عضو ازلحاظ اجتماعی، خانوادگی و حتی اقتصادی به نفع جامعه است.

در کشور ما نیز خوشبختانه مراکز متعدد پیوند عضو وجود دارد که تمامی انواع پیوند عضو را انجام می دهند و لازم است که پزشکان و بیماران نیز از فرایند این اقدام درمانی آگاهی داشته باشند.

بر اساس قوانین اگر کشوری پیوند اعضا داشته باشد یعنی به قله علوم پزشکی رسیده است لذا بعد از فتوای مقام معظم رهبری تحولی در نظام سلامت کشور رخ داد.

۶۵ هزار نفر در ایران پیوند عضو شدند

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، امید قبادی قائم مقام رییس هیئت رئیسه انجمن اهدایی عضو ایرانیان در سفر به خراسان جنوبی گفت: از سال ۷۹ تاکنون ۶۵ هزار نفر در ایران پیوند عضو شدند و انجام اعمال پیوند در کشور موجب ذخیره ارزی معادل هشت برابر بودجه وزارت بهداشت شده است.

وی اظهار کرد: خراسان جنوبی از ۵۳ مرکز در ایران رتبه ۳۸ را دارد، سال قبل ۳۰ نفر در لیست انتظار پیوند فوت کردند در حالی که ۷۰ عضو پیوندی را خاکسپاری کردیم که نصف این میزان می‌توانست جان این افراد را نجات دهد.

تمرینی  برای بخشندگی...

پیوند اعضا نیازمند اطاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی

مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با بیان اینکه اهدای عضو در جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: در برخی بیماران مانند دیالیز، فرد از زندگی ساقط می‌شود و نمی‌تواند نان‌آور خانه باشد زیرا یک روز درمیان باید چهار ساعت دیالیز شود.

وی افزود: دو سوم خانواده‌های افرادی که مرگ مغزی می‌شوند رضایت به اهدای عضو نمی‌دهند چراکه اطلاع کافی ندارند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت بیان کرد: هر فرد مرگ مغزی با اهدای عضو می‌تواند جان هشت نفر را از مرگ، درد و رنج بی‌نهایت نجات دهد و این نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی تصریح کرد: تنها ۲۰  درصد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص پیوند اعضا بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و مابقی نیاز به همکاری مردم، دستگاه‌های اجرایی از جمله استانداری، شورای شهر و ائمه جمعه و جماعات داریم.

تمرینی  برای بخشندگی...

فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای پیوند اعضا در استان

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی در دیدار رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای همراهی با انجمن اهدای عضو ایرانیان در فراهم‌سازی زیرساخت‌ها به منظور فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی در این راستا قول مساعد داد.

وی اظهار کرد: تجربه‌های همراهی و مشارکت مردم در زمان بروز حوادثی همچون سیل، زلزله و حتی کرونا ثابت کرده، خراسان جنوبی همواره در ردیف استان‌های پیشرو در کارهای خیر بوده است.

معتمدیان با تأکید بر اجرای موفق چندین طرح پایلوت در استان که به جهت همکاری و همراهی مردم، موفق بوده است، گفت: اگر سطح آموخته‌های مردم از اهمیت پیوند اعضا و نقش آن در نجات جان بیماران افزایش یابد، از این طرح نیز استقبال خواهند کرد.

وی از ظرفیت شورای اطلاع رسانی و تبلیغات استانداری گفت و خاطرنشان کرد: طرح این موضوع در شورای اطلاع رسانی استان و قرار گرفتن آن در دستور کار حوزه‌های فرهنگی عضو شورا می‌تواند در فرهنگ‌سازی مؤثر باشد.

محمد دهقانی فیروزآبادی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: واحد فراهم‌آوری پیوند اعضا در استان راه‌اندازی و امکان پیوند عضو به زودی در خراسان جنوبی فراهم می‌شود.

وی یادآور شد: واحد شناسایی مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تا امروز نسبت به شناسایی موارد مرگ مغزی برای اهدای عضو اقدام کرده است.

انتهای پیام
captcha