حمایت بهزیستی از ۱۱۶ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3904916
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳

حمایت بهزیستی از ۱۱۶ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی

سرپرست بهزیستی آذربایجان‌شرقی تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی استان را ۱۱۶ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۷۵ هزار نفر در این استان، مستمری دریافت می‌کنند.

۱۱۶ هزار نفر در آذربابجان‌شرقی تحت پوشش بهزیستی هستندبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، فرگل صحاف، سرپرست اداره‌کل بهزیستی استان عصر روز گذشته، 25 خردادماه در نشست شورای راهبردی توسعه مدیریت استان با تأکید بر صیانت از حقوق معلولان، با بیان اینکه به‌طور متوسط ۱۵ هزار فقره گواهی معلولیت در طول یک سال صادر می‌شود، پیشنهاد حذف کاغذی گواهی معلولیت و جایگزینی کارت معلولیت معتبر به جای آن برای معرفی به دستگاه‌ها را مطرح کرد.

وی هدف از تشکیل کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم را تعیین مصادیق حقوق متقابل مردم و مجموعه بهزیستی، بازنگری قوانین و مقررات جهت تثبیت حقوق مردم و پاسخگویی دستگاه و نظارت بر استقرار برنامه صیانت از حقوق مردم عنوان کرد.

صحاف، تعداد افراد تحت پوشش بهزیستی استان را ۱۱۶ هزار نفر و مستمری‌بگیران را ۷۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: همچنین یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از شاغلان و مددجویان با این اداره در ارتباط هستند، به عبارتی با حدود ۵۰ درصد کل جمعیت در ارتباط هستیم.

سرپرست بهزیستی آذربایجان‌شرقی توزیع عادلانه خدمات، پیاده‌سازی دولت الکترونیک، استفاده از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی، شفافیت اداری مالی و خدماتی، رعایت اصل رازداری و پاسخگویی و در نهایت توسعه مراکز ارائه خدمت با رویکرد محله‌محور و تکریم ارباب رجوع را از مهم‌ترین اهداف بهزیستی برشمرد.

وی بر ایجاد سازمان شفاف تأکید کرد و افزود: این مهم از طریق راه‌اندازی سامانه‌های انتشار گردش آزاد اطلاعات و پاسخگویی به تمام شکایات دریافتی مردمی و دستگاه‌های ناظر در حال انجام است به طوری که تمام قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها و ... از طریق سامانه، قابل دسترس برای عموم است.

وی با اشاره به اهمیت الکترونیکی شدن فرآیند‌ها گفت: به همین منظور بیش از ۴۷۰ مرکز غیر دولتی با رویکرد محله‌محور در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی شده است.

صحاف، تأسیس مراکز مثبت زندگی با هدف تسهیل دسترسی گروه‌های هدف به خدمات سازمان، کاهش تردد‌های غیر ضروری، کاهش تصدی‌گری دولت، استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی و توزیع عادلانه خدمات سازمان را از دیگر طرح‌های مهم این اداره‌کل دانست و گفت: تعداد کل ثبت نام کنندگان برای دریافت مجوز مراکز مثبت زندگی ۵۹۰ مورد بوده که از بین این متقاضیان پس از بررسی و مصاحبه ۱۶۶ مجوز به‌زودی صادر خواهد شد.

سرپرست بهزیستی آذربایجان‌شرقی فعالیت سامانه صدای مشاور ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب را از دیگر اقدامات شاخص بهزیستی دانست و گفت: تاکنون بیش از ۴۹۴ هزار دقیقه مشاوره به ۴۶ هزار نفر ارائه شده است.

وی با اشاره به فعالیت مستمر اورژانس اجتماعی در استان گفت: در اورژانس اجتماعی با انجام مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی در مواردی همچون کودک‌آزاری و همسرآزاری که درون محیط خانواده روی می‌دهد، سعی در حل و فصل مشکلات می‌کنیم.

صحاف با اشاره به اهمیت گسترش فرهنگ حقوق شهروندی در مهد‌های کودک گفت: ۷۰ درصد رشد ذهنی افراد در سنین زیر شش سال شکل می‌گیرد، به همین دلیل این اداره‌کل توجه ویژه‌ای به آموزش حقوق شهروندی در قالب بازی دارد.

سرپرست بهزیستی آذربایجان‌شرقی‌ با بیان اینکه در ایام اپیدمی کرونا‌ در مجموع ۱۳۴ هزار خدمت در استان ارائه شده است، گفت: هم چنین ۷۱ میلیارد ریال کمک نقدی و ۴۳ میلیارد ریال کمک غیر نقدی در بهزیستی انجام شده است و در مجموع حدود ۶۶ هزار خانوار از خدمات این اداره استفاده کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha