ضرورت وجود حجت؛ اصلی قرآنی در همه زمان‌ها
کد خبر: 3903021
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
حجت‌الاسلام کلباسی بیان کرد:

ضرورت وجود حجت؛ اصلی قرآنی در همه زمان‌ها

استاد مهدویت حوزه علمیه تاکید کرد: آیات متعدد از جمله آیه خلافت و آیاتی که از شاهدان امت‌ها سخن به میان آورده دال بر ضرورت وجود حجت و خلیفه در طول زمان بر روی زمین است.

کلباسیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی، شامگاه پنجشنبه، 15 خردادماه در ادامه مباحث امام مهدی در قرآن در فضای مجازی، با بیان اینکه متکلمان و مفسران شیعه بر ضرورت وجود حجت در هر زمانی تاکید دارند، گفت: این حجت یا ظاهر و یا غایب است و به همین دلیل علمای بزرگ در طول تاریخ اسلام، مباحث مفصلی در این زمینه بیان داشته‌اند.

وی اضافه کرد: از جمله شیخ صدوق در کمال‌الدین بیان کرده که غیبت امر بی‌سابقه در طول تاریخ نبوده و غیبت بنا بر اقتضا شرایط وجود داشته است.

کلباسی با بیان اینکه وجود حجت الهی ریشه در قرآن دارد، اضافه کرد: آلوسی از مفسران اهل سنت در قرن 13 تفسیری به نام روح المعانی دارد که دایرة المعارف تفسیری در 30 جلد است و برای هر جزء قرآن، یک جلد تفسیر نوشته است.

کلباسی بیان کرد: آلوسی در همین تفسیر در ذیل آیه «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» آورده که این خلافت، در انسان کامل حضور خواهد داشت تا قیام الساعة یعنی روز قیامت و اگر این انسان کامل بمیرد، جهان می‌میرد. این موضوع آنقدر در نظام خلقت اهمیت دارد که بنای عالم وابسته به آن است و آن انسان، ستون معنوی آسمان است و خدا در رابطه میان زمین و آسمان قرار داده است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه اظهار کرد: آلوسی اضافه کرده است که خداوند هر کاری بخواهد انجام می‌دهد و فاعل حقیقی او هست؛ همچنین اظهار کرده که تنگنای فهم و درک در اینجا وجود دارد که سبب شده تا افراد زیادی منکر شده و در برداشت این حقیقت از آیه، گمراه شوند.

فلسفه وجود انسان کامل و خلیفه الهی

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که اگر قرار بود انسان کامل روی زمین بیاید، چرا ملائکه سؤال کردند که می‌خواهی کسی را خلیفه قرار دهی که اهل خونریزی و آدم‌کشی است؟ جواب این است که لازمه جعل خلیفه آن است که قرار است افرادی روی زمین بیایند که اهل فساد هستند و خلیفه الهی باید تدابیری برای کنترل این‌ها داشته باشد و زمینه رشد و کمال افراد را فراهم کند.

کلباسی با بیان اینکه یکی از سمت‌های انبیای الهی آن است که شهدای الهی روی زمین هستند، «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا»، اظهار کرد: شاهد، یعنی حاضر است، در تفسیر مفاتیح الغیب هم شهید کسی است که در میدان جنگ کشته شده و گواه حقانیت دین خدا هستند. شهدا کسانی هستند که قیام به قسط می‌کنند و دارای علم هستند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: در آیات مختلف بر شاهد بودن پیامبر، حضرت عیسی و ملائکه و ... تاکید شده از جمله در آیه 69 و 41 نساء در آیه 41 نساء «فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَؤُلَاءِ شَهِيدًا» فرموده که ما از هر امتی شاهدی می‌آوریم و تو ای پیامبر بر آن شهدا، شهید خواهی بود؛ شاهد در این آیه از جانب خدا انتخاب و جعل شده و چیزی نیست که مورد انتخاب مردم باشد.

ضرورت شاهد بر امت‌ها در طول زمان

وی بیان کرد: آیه در درجه اول فرموده هر امتی شهیدی دارند و پیامبران گذشته حتی پیامبر هم شاهد بر مردم زمان خود بوده‌اند؛ در آیه 117 سوره مائده، حضرت عیسی(ع) در گفت‌وگو با خدا آورده که «مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ؛ یعنی من تا زمانی که بیان آنان بودم، شاهد آن‌ها بودم.

کلباسی تصریح کرد: در آیه 53 آل عمران «رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ»؛ اشاره به مقام و موقعیت شهدای الهی است؛ بنابر مفاد این مجموعه آیات که ضرورت و مقام شاهدان را بیان می‌کنند، دال بر این است که در هر زمان، شاهدانی از طرف خداوند وجود دارند یعنی هر زمانی حجتی از طرف خدای امت، وجود دارد.

کلباسی بیان کرد: در تفسیر آیات سوره قدر، فرموده‌اند که شما با این سوره با کسانی که حقیقت وجود حجت را نمی‌پذیرند روبه‌رو شوید زیرا در شب قدر، ملائکه و روح تنزل می‌کنند و این تنزل بر چه کسانی است؟ در زمان انبیاء الهی بر آنها وارد می‌شدند ولی الان که انبیاء نیستند بر وجود حضرت حجت تنزل می‌یابند.

وی در پایان افزود: در اصول کافی بیان شده که در شب قدر، ملائکه به ولی خدا که بین مخلوقات است، هبوط می‌کنند و حوادث سال و نقاط مهم و اساسی را به ولی امر عرضه و ایشان امضا می‌کنند. پیامبر شاهد بر گواهان هستند و لازم است در هر زمانی هم این شاهد وجود داشته باشد؛ روایات هم در ذیل این آیات روشن است.

انتهای پیام
captcha