سال گذشته 1078 عضو اهدا شد / انجام 3234 عمل پیوند عضو در کشور
کد خبر: 3899298
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

سال گذشته 1078 عضو اهدا شد / انجام 3234 عمل پیوند عضو در کشور

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اهدای هزار و 78 عضو در سال گذشته از سوی افراد مرگ مغزی شده، از انجام سه هزار و 234 مورد عمل پیوند عضو در کشور خبر داد.

1078 عضو در سال گذشته اهدا شد/ انجام 3234 عمل پیوند عضو در کشوربه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی انجمن اهدای عضو ایرانیان، کتایون نجفی‌زاده، مدیرعامل این انجمن با بیان اینکه افرادی که پیوند عضو می‌شوند و یا نیازمند اهدای عضو هستند، در برابر ویروس کرونا در معرض خطر مرگ بیشتر قرار دارند، گفت: اکنون به دلیل شیوع این ویروس پیوند اعضا متوقف شده و محدود به موارد اورژانسی است.

وی افزود: براساس آمار‌های موجود روزانه هفت تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند، حال تصور کنید که از اسفندماه و پس از شیوع کرونا این آمار به کجا رسیده و امیدواریم با رفع کرونا، پیوند عضو به وضعیت عادی بازگردد به همین دلیل از بیماران پیوند شده و آن‌هایی که در انتظار پیوند اعضا هستند در خواست می‌کنیم در قرنطینه بمانند و تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

نجفی‌زاده یادآور شد: اکنون با همکاری وزارت بهداشت و بیمه، نسخه‌های این بیماران تمدیده شده و می‌توانند بدون مراجعه مجدد به پزشک دارو‌های خود را از داروخانه تحویل گیرند.

وی تصریح کرد: در سال گذشته هزار و ۷۸ مورد اهدای عضو در کشور انجام شد و این آمار نشان می‌دهد که یک سوم تا یک چهارم اعضای افراد مرگ مغزی که سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر را شامل می‌شوند مورد استفاده قرار گرفته و بقیه موارد اعضا به زیر خاک رفتند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان یادآور شد: سه هزار و ۲۳۴ پیوند عضو در سال گذشته انجام شد که بیشترین آن پیوند کلیه، کبد و قلب است و از مردم می‌خواهیم که به نهادینه شدن فرهنگ اهدای عضو به نیازمندان بیشتر توجه کنند. برای مثال یک بیمار دیالیزی برای زندگی، باید هفته‌ای سه روز به مرکز دیالیز برود و چهار ساعت زیر دستگاه باشد، درحالی که با پیوند کلیه می‌توان این عملکرد را به دست آورد و فرد به زندگی برگردد و حتی اگر یک قهرمان ورزشی باشد، اما متأسفانه این کلیه، قلب و کبد و ... در افراد مرگ مغزی به زیر خاک می‌رود.
انتهای پیام
captcha