سه هدف آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران؛ ترامپ به دنبال برگ برنده در انتخابات
کد خبر: 3896587
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
فرجی‌راد بیان کرد:

سه هدف آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران؛ ترامپ به دنبال برگ برنده در انتخابات

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان ضمن تشریح سه هدف اصلی آمریکا از تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: آمریکا در درجه اول می‌خواهد با کشاندن این موضوع به شورای امنیت وارد یک معامله با ایران شود، به این نحو که ایران با به تعویق افتادن لغو تحریم تسلیحاتی موافقت کند و آمریکا هم به برجام برگردد؛ البته بازگشتی که تغییر چندانی در تحریم‌های اقتصادی ایجاد نکند، تا ترامپ در انتخابات برگ برنده‌ای در مقابل دموکرات‌ها داشته باشد.

عبدالرضا فرجی‌راد

عبدالرضا فرجی‌راد، عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با ادعای عضویت در برجام گفت: آمریکا چون از برجام خارج شده لذا در رابطه با برجام و مسائل حقوقی آن از حقی برخوردار نیست و شورای امنیت هم تاکنون این ادعا را نپذیرفته و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد که قرار نیست جلسه‌ای در این رابطه برگزار شود.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: اما آمریکا چند هدف را از این اقدام دنبال می‌کند؛ اول اینکه تصور می‌کرد با فشارهایی که در دوران آقای ترامپ به ایران وارد شده، ایران به طور قطع و یقین وارد مذاکره می‌شود و این فشارها باعث می‌شود اقتصاد ایران به نحوی فروبپاشد که راهی جز مذاکره نداشته باشد. در طول دوران شیوع کرونا هم آمریکایی‌ها دیدند با وجود مشکلاتی که این ویروس برای اقتصاد ایران ایجاد کرده نه تنها ایران تسلیم نشد بلکه حتی پیشنهاد کمک‌های آمریکا را هم نپذیرفت. لذا آنها به این نتیجه قطعی رسیدند با توجه به فاصله کمی که تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده به هیچ وجه نمی‌توانند با ایران وارد مذاکره شوند و یک برگ برنده‌ در انتخابات به نمایش بگذارند.

آمریکا به دنبال معامله با ایران است

فرجی‌راد اظهار کرد: بنابراین آمریکایی‌ها به مسئله قطعنامه 2231 و لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اواخر مهرماه ورود پیدا کردند که یکی از اهدافشان این است که وقتی این موضوع به شورای امنیت برود، ایران هم باید از خودش دفاع کند و فعالیت‌هایی برای قانع کردن بقیه اعضا انجام دهد و حتی احتمال دارد وزیر امور خارجه کشورمان در آنجا حاضر شود و لذا می‌خواهند از این طریق وارد یک معامله شوند؛ بدین صورت که ایران با به تعویق افتادن لغو تحریم تسلیحاتی موافقت کند و آمریکا هم به برجام برگردد البته بازگشتی که تغییر چندانی در تحریم‌های اقتصادی ایران ایجاد نکند تا در انتخابات آقای ترامپ برگ برنده و امتیازی در مقابل دموکرات‌ها در اختیار داشته باشد و ادعا کند اجازه ندادیم ایران به امتیاز خرید و فروش تسلیحات برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هدف دیگر این است که با کشیدن این مسئله به شورای امنیت اگر ایران مورد اول را نپذیرفت و با آمریکا وارد معامله نشد با فشار به اروپایی‌ها آنها را به نوعی مجبور به موافقت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران کنند.

احتمال هماهنگ شدن اروپا با آمریکا

فرجی‌راد درباره دلیل این تصور  آمریکا از اروپا، گفت: دلیلش آن است که اروپایی‌ها بارها نشان دادند که با برنامه موشکی ایران مخالفند و لذا آمریکایی‌ها تصور می‌کنند می‌توانند از این گرایش هماهنگ اروپایی‌ها برای مخالفت با لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران بهره ببرند.

وی یادآور شد: البته اروپایی‌ها در مقطع کنونی مخالفت خود را با این خواست آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند، از جمله آقای جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. اما نشانه‌هایی در اروپا برای موافقت با این خواست آمریکا مشاهده شده و حتی آقای بورل در عین حال که اعلام کرده در رابطه با برجام نمی‌توانیم وارد فاز قطعنامه 2231 شویم و تحریم تسلیحاتی ایران را ادامه دهیم اما همچنین بیان کرده آمریکا می‌تواند به صورت یک قطعنامه خواست خود را مطرح کند و در این صورت ممکن است اروپایی‌ها با آمریکا هماهنگ و همراه شوند و به طرف ایرانی هم اعلام کنند که اروپا در ارتباط با برجام و قطعنامه 2231 این کار را نکرده و با قطعنامه جدید آمریکا همراهی کرده است.

واکنش چین و روسیه به اقدامات آمریکا

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان ابراز کرد: هدف سوم آمریکا هم این است که چون می‌دانند شش ماه دیگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود اگر ایران بخواهد از کشورهای اروپایی سلاح بخرد آنها به ایران سلاح نمی‌فروشند. زیرا اولین دشمن این معامله عرب‌ها و اسرائیلی‌ها هستند و آنقدر به اروپا فشار می‌آورند که مانع از فروش سلاح آنها به ایران شوند.

وی افزود: در این وضعیت دو کشور روسیه و چین در صحنه معامله تسلیحاتی با ایران باقی می‌مانند. اما آمریکایی‌ها می‌خواهند همین اتفاق هم نیفتد و روسیه و چین نتوانند با ایران مبادلات تسلیحاتی داشته باشند. البته احتمال وتوی چین و روسیه در صورتی که آمریکا از طریق قطعنامه 2231 وارد موضوع شود بسیار بالاست اما اینکه چین روسیه در صورتی که آمریکا با یک قطعنامه مجزا و جدید وارد شود چه رفتاری نشان دهند مشخص نیست.

 گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha