از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان
کد خبر: 3893807
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
نوآمدهای کرونا در جهان؛

از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

در حالی که پیشنهاد عجیب ترامپ برای درمان کرونا با واکنش منفی محافل پزشکی و دارویی این کشور روبرو شد، دانشمندان اعلام کردند که نور خورشید برای جلوگیری از شیوع کرونا موثر است؛ آنها امیدوارند با فرا رسیدن تابستان، میزان شیوع این بیماری به شدت کاهش پیدا کند.

به گزارش ایکنا؛ در شبانه‌روز گذشته مقابله با کرونا همچنان مهمترین موضوع جهانی بود. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد رهبران جهان در حال طرح برنامه‌ تازه‌ای برای آغاز ساخت داروها و واکسن برای کووید-19 هستند، اما آمریکا در این برنامه مشارکت نخواهد داشت. از سوی دیگر دادگاه فرانسه ارسال مرسولات آمازون را محدود کرد. براین اساس، آمازون فقط حق دارد برخی محصولات خاص از جمله محصولات بهداشتی و غذایی به فرانسه بفرستد و در غیر این صورت با جریمه سنگین روبرو خواهد شد.
 
در ادامه مهمترین تحولات جهانی در زمینه شیوع بیماری کووید-19 در شبانه‌روز گذشته را مرور می‌کنیم:

پیشنهاد عجیب ترامپ برای درمان کرونا

دونالد ترامپ پیشنهاد داد تا با تاباندن نور و گرما بر بدن بیماران کرونایى و یا تزریق ماده ضدعفونى کننده آنها را درمان کنند. وی این پیشنهاد را پس از آن مطرح کرد که «بیل برایان» مدیر بخش «علوم و فناوری در وزارت امنیت داخلی» گزارشی از یک تحقیقات ارائه کرد که بر اساس آن ویروس کرونا به مدت زیاد در محیط گرم و مرطوب زنده نمی‌ماند.
 
از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

این اظهارات ترامپ بلافاصله با واکنش متخصصان مواجه شد. دکتر «وین گوپتا» متخصص ریه و کارشناس بهداشت جهانی گفت: پیشنهاد ترزیق یا مصرف هرگونه محصول پاک‌کننده به بدن، غیرمسئولانه و خطرناک است. زمانی که مردم می‌خواهند خود را بکشند از این شیوه استفاده می‌کنند.

همچنین دکتر «استفن هان» مدیر سازمان غذا و داروی دولت فدرال آمریکا به حرف‌های ترامپ واکنش نشان داد و درخواست کرد مردم چنین کاری نکنند.

تصویب بودجه 480 میلیارد دلاری در مجلس نمایندگان آمریکا

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام با اکثریت آرا، بسته دیگر کمک‌های مالی برای مقابله با تاثیر اقتصادی ناشی از همه‎گیری ویروس کرونا به مبلغ ۴۸۴ میلیارد دلار را به تصویب رساند.
 
 
از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

خبرگزاری رویترز روز جمعه با انتشار این خبر گزارش داد: این بسته کمک‌های مالی سرانجام با ۳۸۸ رای موافق در برابر ۵ رای مخالف به تصویب رسید و قرار است برای اجرایی شدن به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برسد.

این گزارش می افزاید: با تصویب این بودجه، رقم کمک‌های مالی که تاکنون از سوی کنگره آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا به تصویب رسیده نزدیک به سه تریلیون دلار رسیده که در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است.
 
پلیس استرالیا در جستجوی فرد عطسه‌کننده به سمت مسافران

پلیس کانبرا، پایتخت استرالیا به دنبال شناسایی مظنونی است که روز ۲۶ مارس در تراموای شهر به سمت یک یا چند مسافر دیگر عطسه کرد.

 پلیس استرالیا با انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته خواستار شناسایی این فرد شد. در این تصاویر ابتدا فرد مظنون در حال سرفه و سپس جر و بحث با مسافر دیگر دیده می‌شود و به هنگام خروج از تراموا نیز به سمت افراد دیگر عطسه می‌کند. پلیس می‌گوید که به دلیل شیوع ویروس کرونا این عمل می‌تواند مصداق حمله محسوب شود.
 
از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

 افزایش آزار و اذیت یا شوخی به وسیله سرفه و عطسه به سمت دیگران همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان باعث شده است که مقام‌های قضایی برخی از کشورها هشدارهایی مبنی بر برخورد قضایی در این زمینه بدهند. برای مثال دادستانی سلطنتی انگلیس ماه گذشته اعلام کرد که چنین حملاتی می‌تواند تا دو سال زندان در پی داشته باشد.

جانسون به سر کار برمی‌گردد

روزنامه تلگراف گزارش کرده که بوریس جانسون دوشنبه کار خود را از سر خواهد گرفت. طبق گزارش روزنامه تلگراف، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به معاونانش گفته نشست‌هایی را با وزرای کابینه برای هفته آینده برنامه‌ریزی کنند تا عقب‌افتادگی از برنامه‌ها را جبران کند.
 
از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پس از گفتگوی تلفنی با جانسون گفت وی اکنون در وضعیت «فوق‌العاده‌ای» قرار دارد.

وزیر بهداشت انگلیس نیز درباره وضعیت سلامتی جانسون گفت: تصمیم‌گیری درباره ازسرگیری کارها برای نخست‌وزیر در نتیجه مشاوره با پزشکان او انجام شده است. من با او صحبت کرده‌ام و او در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و کاملا در حال بهبودی است.
 
شیخ الازهر: روزه ربطی به کرونا ندارد

 شیخ احمد طیب شیخ الازهر گفت: وجوب روزه ماه رمضان ثبوت قطعی است و بین روزه و ابتلا به ویروس کرونا هیچ گونه ارتباطی وجود ندارد.

 شیخ احمد طیب که شب گذشته به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان سخن می‌گفت، افزود: وجوب روزه ماه رمضان در متون قطعی ثابت شده است و درباره آنچه شایع می‌شود مبنی بر اینکه روزه سیستم ایمنی بدن انسان را تضعیف می‌کند و او را در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می دهد، هیچ مدرکی وجود ندارد.
 
از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

شیخ الازهر ادامه داد: اینها سخنانی بی‌ارزش است که نزد نمایندگان سازمان بهداشت جهانی هیچ گونه اساسی ندارد. آنها در جلسه‌ای با الازهر به این نتیجه رسیدند که بین ابتلا به ویروس کرونا و روزه ماه رمضان هیچ ارتباطی وجود ندارد.
 
وی خطاب به مسلمانان گفت: نمازهای واجب را حفظ کنید و با فرزندان و همسرانتان نماز جماعت به پا دارید و از این فرصت برای عبادت و تلاوت قرآن بهره بگیرد.

موج جدید کرونا پاییز از راه می‌رسد

ناتولی آلشتین ویروس‌شناس برجسته روس پیش‌بینی کرد: شیوع بیماری کرونا در تابستان کاهش می‌یابد، اما موج دوم این بیماری پاییز از سرگرفته می‌شود.

 آلشتین که عضو آکادمی علوم پزشکی روسیه است، روز جمعه در مصاحبه با روزنامه روسی کامسامولسکایا پراودا گفت: با توجه به نشانه‌های موجود، ویروس کرونا برای دوره طولانی آمده است و هر چند که تابستان شیوع آن کاهش خواهد یافت، اما در پاییز شمار مبتلایان بار دیگر افزایش می یابد.
 
از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

به گفته این دانشمند روس، برای مبارزه با کووید-۱۹ نیاز به واکسن است، با این وجود حتی پس از تولید واکسن و واکسناسیون مردم، ویروس کرونا باقی خواهد ماند اما دیگر مانند امروز خطرناک نخواهد بود. گفتنی است، روسیه می گوید که تا امروز ۹ واکسن برای ویروس کرونا تولید کرده است.

استاندار توکیو: سه روز یک بار از خانه خارج شوید

خانم «یوریکو کویکه» فرماندار توکیو روز جمعه تاکید کرد که مردم نباید زیاد به فروشگاه‌ها بروند و توصیه کرد در جریان اجرای طرح فاصله‌گذاری و برای جلوگیری از ازدیاد جمعیت در مراکز فروش، این کار هر سه روز یک بار صورت گیرد.
 
از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

همزمان دولت ژاپن اعلام کرده است جمعیت زیاد در برخی از فروشگاه‌ها و مراکز خرید به خصوص در نواحی مرکزی شهرهای بزرگ باعث شیوع بیشتر کرونا شده است.

فرماندار توکیو در گفت‌و‌گویی اضطراری با مردم افزود: مراکز خرید هم باید تلاش کنند تا با برنامه‌ ریزی‌های ویژه از حضور جمعیت زیاد جلوگیری کنند.

در اوزاکا دیگر منطقه ژاپن به فروشگاه‌ها اعلام شده است بخشی از زمان کار خود را برای خرید سالمندان اختصاص دهند تا خطر ابتلا به کرونا برای آنها کاهش یابد.

خانم کوئیکه طرح ارائه کمک نقدی در صورت تعطیلی موقت تمام فروشگاه‌ها و مراکز خرید را اعلام کرد.
 
تاثیر مثبت نور خورشید بر نابودی ویروس کرونا

 به گفته مشاور فنی سازمان امنیت ملی آمریکا، محققان دولتی دریافتند پرتوهای ماوراء‌بنفش موجود در نور خورشید توانایی از بین بردن ویروس کرونا را دارد و این امر امید به کاهش شیوع بیماری را در فصل تابستان افزایش می‌دهد.
 
از پیشنهاد درمانی عجیب ترامپ تا امیدواری به کاهش شیوع کرونا در تابستان

به گفته او مهمترین مشاهدات این متخصصان حاکی از آن است که نور خورشید موجب نابودی ویروس کرونا در سطوح و هوا می‌شود. دما و رطوبت بالا نیز اثر مشابهی بر ویروس دارند و ادامه حیات آن را با دشواری مواجه می‌کنند.

بخش عمده این تحقیقات در مرکز ملی تجزیه و تحلیل دفاع زیستی و اقدامات متقابل آمریکا واقع در مریلند انجام گرفته است. بر اساس این تحقیقات نیمه‌عمر ویروس (یعنی مدت زمان لازم برای کاهش تعداد ویروس‌ها به میزان نصف تعداد اولیه) در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد و رطوبت ۲۰ درصد در سطوح غیرمتخلخل مانند دستگیره در و فولاد ضدزنگ، معادل ۱۸ ساعت است؛ اما با افزایش رطوبت تا ۸۰ درصد، نیمه عمر آن به ۶ ساعت کاهش می‌یابد و با اضافه شدن نور خورشید به معادله، این زمان به ۲ ساعت تقلیل می‌یابد. همچنین نیمه عمر ویروس به شکل معلق در هوا در دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد و رطوبت ۲۰ درصد، حدود یک ساعت است که با تابش پرتوهای نور خورشید این زمان به ۱.۵ دقیقه کاهش می‌یابد.
 
گزارش از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha