تغییر استانداردهای سنجش کیفیت هوای تهران / امسال تعداد روزهای پاک کاهش می‌یابد
کد خبر: 3893730
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
معاون پایش محیط زیست تهران اظهار کرد؛

تغییر استانداردهای سنجش کیفیت هوای تهران / امسال تعداد روزهای پاک کاهش می‌یابد

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران از تغییر استانداردهای سنجش کیفیت هوای تهران و رسیدن آن به استانداردهای جهانی خبر داد و گفت: امسال تعداد روزهای پاکمان قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا شیوع کرونا و قرنطینه مردم در کیفیت هوای تهران تأثیر داشته است؟ گفت: در سال جاری استانداردهایمان را نسبت به سال‌های گذشته سخت گیرانه‌تر کرده‌ایم، بر همین اساس مقایسه کردن کیفیت هوای سال جاری نسبت به سال گذشته غیر علمی است. در سال گذشته دی اکسید نیتروژن در استانداردهای روزانه مطرح نمی‌شد و ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون را تا 15 گرم در متر مکعب به معنی هوای پاک می‌دانستیم، اما امسال 12 گرم در متر مکعب را پاک می‌دانیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس است که اگر بخواهیم وضعیت هوای این روزها را با سال گذشته مقایسه کنیم، به دلیل تغییر استانداردها تعداد روزهای هوای پاک در تهران کمتر از سال گذشته است اما این مسئله به این معنی نیست که هوا نسبت به سال گذشته آلوده‌تر شده است.

امسال تعداد روزهای پاکمان قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران، در پاسخ به این سؤال که چه قدر استانداردهای هوای مورد بررسی در تهران با استانداردهای جهانی فاصله دارد، گفت: هر از چندگاهی با شیبی استانداردهایمان را به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر می‌کردیم و از ابتدای امسال نیز استاندارد ما با استانداردهای کل دنیا یکسان شد؛ امسال نیز به دلیل تغییر استانداردها تعداد روزهای پاکمان قطعاً کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به قرنطینه ناشی از کرونا و کاهش ترددهای مردم در ابتدای سال، گفت: شرایط کرونا نشان داد که مردم می‌توانند در شرایط اضطرار تردد خود را کاهش داده و همکاری بیشتری داشته باشند. در سال‌های گذشته متأسفانه شاهد بودیم که وقتی به دلیل آلودگی هوا تصمیمات اضطراری می‌گیریم(که بیشتر در پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد) و مدارس و اداره‎ها را تعطیل می‌کنیم، مردم به این تعطیلی به عنوان فرصتی برای انجام کارهای عقب افتاده نگاه می‌کنند و حتی ترددها افزایش پیدا می‌کند و افرادی که کار ضروری هم ندارند از خانه خارج می‌شوند. تصمیمات اضطراری و تعطیلی‌ها به هر دلیلی(کرونا یا آلودگی هوا) برای کاهش مواجهه مردم با منابع آلودگی صورت می‌گیرد و مردم باید به این مسئله توجه داشته باشند.  

رستگاری از کیفیت مطلوب هوای تهران از ابتدای سال تاکنون سخن گفت و اظهار کرد: در ابتدای بهار هر سال کیفیت هوای تهران به دلیل تغییر فصل و ناپایداری هوا، بهتر می‌شود و چون سکون هوا به ندرت اتفاق می‌افتد، بنابراین کیفیت هوای مطلوب‌تری را در اول بهار داریم و میزان بارندگی هم به این مسئله کمک می کند.

وی افزود: در سال جاری همه عواملی که منجر به بهبود هوای تهران در سال‌های قبل می‌شد با کاهش منابع آلاینده هوا توأم و مجموع این عوامل، منجر به بهبود کیفیت هوای تهران شده است.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران، با تأکید بر اینکه حتی در حالت قرنطینه کامل هم، آلاینده‌هایی وجود دارند که بر آلودگی هوا تأثیر منفی می‌گذارند، گفت: نیروگاه‌ها، منازل مسکونی و ... همیشه حتی در قرنطینه کامل آلایندگی خود را دارند، به همین دلیل اعلام محاسبه این مسئله که برداشته شدن قرنطینه چه قدر بر افزایش آلودگی هوای تهران تأثیر داشته کمی سخت است، اما هر چه بر تعداد منابع آلاینده افزوده شود، کیفیت هوا نیز بدتر می‌شود.  

وی اضافه کرد: تاکنون با برداشته شدن محدودیت‌های تردد هنوز کیفیت هوای تهران به حد نامطلوبی نرسیده است و نباید برداشته شدن محدودیت‌ها دغدغه‌ای بر افزایش آلودگی هوا باشد چرا که در فصل بهار به ندرت با بحث آلودگی هوای ناشی از خودروها مواجه هستیم. البته به غیر از آلاینده ازن که با گرم شدن هوا رخ می‌دهد.  

 

 

 

انتهای پیام
captcha