تشویقی که انگیزه قاری نوجوان دهنویی شد
کد خبر: 3891198
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱

تشویقی که انگیزه قاری نوجوان دهنویی شد

تشویق و توجه داور مسابقات قرآن کریم بر دل و جان قاری نوجوان دهنویی نشست و همین تشویق و ترغیب کوچک، انگیزه‌‌ای برای ادامه مسیر یادگیری قرائت قرآن در وی ایجاد کرد.

سمیرا امیری ۱۷ ساله، دانش‌آموز دوم متوسطه تجربی و قاری قرآن از روستای دهنو شهرستان لردگان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: از کودکی به نوای قرائت قرآن که از طریق تلویزیون پخش می‌شد علاقه خاصی داشتم. از ۱۲ سالگی علاقه‌ام به این رشته بیشتر شد و صوت قرآن از تلویزیون را دنبال می‌کردم که بعد از مدتی توانستم مهارت قرائت قرآن را بگیرم و در چند مسابقه استانی، شهرستانی و کشوری حائز رتبه‌های برتر بشوم.

وی ادامه داد: متأسفانه در محل زندگی ما کلاس قرآن در رشته قرائت تحقیق و یا استاد حاذقی وجود ندارد لذا من این روش را به تنهایی و از طریق تلویزیون یاد گرفتم. در طول سه سال از سبک تلاوت استاد عبدالباسط و در دو سال اخیر، از سبک تلاوت مرحوم استاد شحات انور تقلید و خود را برای مسابقات آماده می‌کنم.

امیری ادامه داد: در طی سال‌های فعالیتم در زمینه مسابقات قرآن مدارس، آموزش‌وپرورش هر ساله با نزدیک شدن زمان مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزان، کلاس‌هایی را به منظور افزایش آمادگی برگزار می‌کرد و من سوالاتم را در این کلاس‌ها با اساتید درمیان می‌گذاشتم.

این قاری جوان گفت: به علت اینکه نتوانستم در کلاس تخصصی شرکت کنم همچنین بعد از ۵ سال تمرین باز هم به تبحر نرسیده‌ام و همچنان نیاز به تمرین و تلاش دارم اما متأسفانه کلاسی وجود ندارد تا در آن شرکت کنم، قصد دارم بعد از کنکور در کلاس‌های تخصصی شرکت و قرائت خود را تقویت کنم.

امیری با اعتقاد به اینکه آموزش قرآن را دیر شروع کرده، اظهار کرد: سن مناسب برای حفظ قرآن بین ۵ تا ۶ سالگی و دوران ابتدایی مناسب‌ترین سن برای یادگیری قرائت قرآن است.

وی ادامه داد: اگر یادگیری قرائت قرآن را حداقل از ششم ابتدایی آغاز کرده بودم امروز در مسابقات نتایج بهتری را کسب می‌کردم و در زمانی که کنکور را در پیش رو دارم دیگر دغدغه یادگیری قرآن را نداشتم.

امیری در پاسخ به این سوال که بیشتر به کدام آیه یا سوره قرآن انس دارید؟ گفت: همه سوره های قرآن نور است و به انسان آرامش می‌دهند و تنها در معنا با یکدیگر متفاوت هستند و بنده اگر بدترین مشکلی برایم پیش بیاید تنها با گوش دادن به تلاوت آیات قرآن به آرامش می‌رسم.

این قاری ممتاز با بیان اینکه در زمینه مفاهیم و معانی آیات قرآن به صورت حرفه‌ای وارد نشده است، گفت: ندانستن معنی دقیق آیات قرآن در نحوه خواندن قاری اثر گذار است و بنده با معنای آیات آشنایی کمی دارم که در این زمینه نیز خود را تقویت خواهم کرد.

حضور در مسابقات قرآن

وی به رتبه‌هایی که در مسابقات از آن خود کرده، اشاره کرد و گفت: تاکنون در چندین مسابقه استانی، شهرستانی و یک مسابقه کشوری شرکت و رتبه‌های گوناگونی کسب کرده‌ام که حضور در چندین مسابقه آموزش‌وپرورش و کسب رتبه‌های سوم، چهارم و ششم، شرکت در مسابقات تبلیغات اسلامی و کسب رتبه اول استانی و همچنین شرکت در مسابقات استانی و کشوری اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی(ره) و کسب رتبه اول کشوری، از جمله آن‌ها است.

امیری ادامه داد: بعد از برگزاری این مسابقات و درخششم در این میدان استانی و کشوری یکی از اساتید به نام خانم «کریمزاده» که داور کشوری نیز است در این مسابقه از بنده دعوت کرد تا در میان متسابقان برنامه قرائت قرآن را اجرا کنم و درواقع با این کار بنده را تشویق کرد.

داشتن استاد؛ دغدغه قاری نوجوان دهنویی

امیری گفت: قبل از این هیچگاه از طریق مسئولان استانی و کشوری مورد تشویق قرار نگرفته بودم و این بی‌توجهی حس ناامیدی به من داده بود اما با این تشویق از سوی خانم کریمزاده، امیدی تازه در من شکل گرفت و توانایی خود را باور کردم.

این قاری جوان ادامه داد: همچنین در مسابقاتی که چندی پیش در استان قم برگزار شد مجدد مورد تشویق این استاد بزرگ قرار گرفتم و از بنده دعوت شد تا بین تلاوت متسابقان، تلاوت‌های کوتاهی داشته باشم.

امیری اظهار کرد: هرگاه در مسابقات کشوری و استانی اجرا می‌کردم حضار از اجرای بنده به وجد می‌آمدند و این شوق در تشویق‌های حین اجرایم دیده می‌شد اما بعد از پایان مسابقه حتی از سمت متولیان استانی نیز مورد توجه قرار نمی‌گرفتم و چه بسا تشویق و یا تقدیری نه تنها از من بلکه از هیچکدام از شرکت‌ کننده‌ها به عمل نمی‌آمد.

این جوانان قرآنی ادامه داد: برای هیچ مسابقه‌ای هیچ کلاس آموزشی در ارگان‌ها و ادارات استانی برای شرکت کنندگان برگزار نمی‌شود و تنها پیش از مسابقات دانش‌آموزی آموزش و پرورش، دو جلسه کلاس آموزشی برگزار می‌شد که البته برای ما بسیار کم بود و فرصت کوتاهی بود تا تنها به برخی از نکات پاسخ داده شود.

وی با بیان اینکه اگر کلاس قرآن تخصصی نیز در روستایشان برگزار شود بازهم به علت هزینه نمی‌تواند در آن شرکت کند، تصریح کرد: داشتن استاد خوب و توجه مسئولان به جوانان قرآنی تنها دغدغه من است.

امیدی که در روستای دهنو شهرستان لردگان سکونت دارد گفت: با وجود اینکه رتبه اول کشور را کسب کرده‌ام اما بازهم در روستا اقوام و آشنایان از استعداد من اطلاعی ندارند و تنها در برنامه‌های مناسبتی مدرسه برای تلاوت دعوت می‌شوم که در این جلسات دانش آموزان بسیار زیادی تشویق و مجذوب قرآن شده‌اند و در رشته‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه با کسب معدل ۱۹/۸۰ جزو دانش‌آموزان برتر مدرسه صدیقه کبری روستای دهنو است، گفت: یادگیری و قرائت قرآن مانعی در تحصیل و یادگیری دروس نبوده است و بلکه چه بسا تمرین و تلاوت قرآن، سبب آمادگی بیشتر ذهن می‌شود و تمرین در زمینه قرائت تحقیق قرآن در یادگیری درس‌ها و کسب رتبه ممتاز تحصیلی موثر بوده است.

انتهای پیام
captcha