بعثت؛ حکایت پایان‌نیافتنی تاریخ
کد خبر: 3886817
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
یادداشت/

بعثت؛ حکایت پایان‌نیافتنی تاریخ

استاد حوزه علمیه در یادداشتی تأکید کرد: بعثت رسول خدا(ص)، حکایت پایان‌یافته‌ای نیست و مسئله امروز و فردای ماست و حقیقتاً امروز بشریّت از هر زمان دیگر به آن محتاج‌تر است.

امروز بشر بیش از گذشته محتاج بعث استبه گزارش ایکنا، متن یادداشت حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله سروری، استاد و نویسنده حوزه علمیه به شرح زیر است:
روز مبعث، بی‌شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد، بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد، وظیفه بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب، بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.
هُوَ الّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ. (جمعه: 2)؛ ذیلا به چند مطلب در مورد آیه فوق اشاره می‌کنم:
1. هو الذی بَعَثَ: برانگیزاننده پیامبران، خداوند است. به بیان دیگر، بعثت پیامبران، به ویژه پیامبر اسلام با آن ویژگی‌هایی که جز از راه اعجاز نمی‌توان تفسیر کرد، نشان عظمت خداوند و شاهکار آفرینش اوست.
2. فی الامیین: علم نبوت و رسالت در کتاب‌ها نیست، بلکه علم لَدُنی و از سوی خداوند است. پیامبر اسلام از میان قشر درس نخوانده برخاست و همین مسئله، دلیل حقانیت اوست؛ زیرا کتابی مانند قرآن با آن همه محتوای عظیم و ژرف نمی تواند زاییده فکر بشر باشد.
3. رسولاً منهم: پیامبران از قشرهای متوسط یا پایین جامعه و از جنس خود مردم‌اند.
4. یتلوا علیهم: مطالعه آیات الهی، مقدمه و لازمه تزکیه نفس است. انسان در پرتو قرآن از هرگونه شرک، کفر، انحراف و فساد، پاک و پاکیزه می‌شود و کتاب و حکمت می‌آموزد.
5. یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ: پاک شدن صحیفه دل، مقدمه تعلیم آیات الهی است.

اهداف بعثت

6. در این آیه شریفه یادشده، هدف بعثت در سه امر خلاصه شده است: یکی جنبه مقدماتی دارد و آن، تلاوت آیات الهی است که با تلاوت آن، جهان تازه‌ای پیش چشم جهانیان باز شد و مردم با حقایق زندگی آشنا شدند. دو قسمت دیگر؛ یعنی تهذیب و تزکیه نفس و تعلیم کتاب و حکمت، دو هدف بزرگ و نهایی را تشکیل می‌دهد. 
به عبارت دیگر می‌توان گفت: مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بی‌نظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ»(علق/1) و با «ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ»(نحل/125) ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش و پراکندن حکمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است؛ همچنان که بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ یعنی در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا کند؛ همچنان که رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والای انسانی است؛ «بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». خدای متعال خطاب به پیغمبر می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»(انبیاء/107)؛ یعنی همه چیزهایی که بشر به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیزهای اساسی‌ای که جریان زندگی سالم انسان به اینها وابسته است.
امیر بیان حضرت علی(ع) می‌فرماید: خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود. مردم در خوابی طولانی به سر می‌بردند. فتنه‌ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود. آتش جنگ‌ها شعله می‌کشید، دنیا بی‌فروغ و پر از مکر و فریب گشته، برگ‌های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود. سالروز بعثت پیامبر اکرم(ص)، روز بزرگی برای تاریخ و بشریت است. واقعه بعثت، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ مسلمانان دارد. بعثت در حقیقت، نقطه آغازین اسلام است. دین اسلام که در سال‌های نخستین خود با پیروانی اندک و در شرایط سخت آغاز شد، بعدها در سراسر جهان انتشار یافت و دل‌های فراوان را به سوی خود جذب کرد. این اتفاق بزرگ، در روز دوشنبه 27 رجب سال چهلم عام الفیل روی داد.

بعثت و احداث تمدن اسلامی

اگر خاتم پیامبران به رسالت برانگیخته نشده بود، امروز اثری از تمدن درخشان اسلامی و برترین فرهنگ، یعنی فرهنگ اسلامی نبود و به بیان دیگر، از این همه دستاوردهای مادی و معنوی در این جهان پهناور، خبری نبود. خدا رو شکر می کنیم که با بعثت رسول اکرم(ص) بر ما منت گذاشت و ما رو از امت او قرار داد.
پیام بعثت، ایمان، رجا، وفا، رافت، عفت، عدل، اخلاص، شکرگزاری، دانایی و گذشت صداقت مهربانی تلاش همیشگی و خستگی ناپذیر برای رسیدن به قله سعادت است. ما مسلمان‌ها وظیفه داریم در هرجا و هر زمان که هستیم، محیط خودمان رو از آلودگی، سستی، تبعیض و پلیدی پاک و دنیا رو به محیطی امن و پاک تبدیل کنیم تا در پرتو آموزه های آسمانی رسول خدا(ص) در دنیا و آخرت، دل شاد و پیروز باشیم.
امروز در این شرایط سخت و بحرانی کشور که همه به نوعی درگیر با ویروس کرونا هستیم همه ما شاهدیم که مردم عزیز ایران اسلامی، به برکت آموزه‌های رسول خوبیها پیامبر اعظم، در کنار هم، با همدلی و همبستگی، ایثار و از خودگذشتگی، شبانه روز کادر پزشکی و درمانی کشور، روحانیون و طلبه‌های جهادگر و نیروهای انقلابی و بسیجی در کنار ارگان‌های نظامی و دولتی با تمام وجود به صحنه آمدن تا در خط جهاد سلامت جانانه با این ویروس منحوس مبارزه می‌کنند. در هیچ دینی به اندازه اسلام تأکید به بهداشت و نظافت شخصی نشده است.
سخن پایانی اینکه، بعثت رسول خدا(ص)، حکایت پایان یافته‌ای نیست و مسئله امروز و فردای ماست. همه انسان‌های دیروز و امروز و فردا و فرداها مخاطب اویند که فرمود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» آری! رستگاری، نتیجه حتمی اقرار و زیر چتر توحید قرار گرفتن است. حقیقتاً امروز بشریّت از هر زمان دیگر محتاج‌تر است برای فهم کردن معنای بعثت و حقیقت بعثت و اهمیت بعثت.
انتهای پیام
captcha