معنویت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در خانه‌های ما/ 6 فایده ذکر ائمه(ع) در خانه‌ها
کد خبر: 3883910
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

معنویت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در خانه‌های ما/ 6 فایده ذکر ائمه(ع) در خانه‌ها

از امروز به مدت سه روز مراسم ویژه معنوی در کنار ضریح حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار و برای عموم علاقه‌مندان از شبکه قرآن و سایت آستان به صورت زنده پخش می‌شود.

به گزارش ایکنا، با توجه به لغو مراسم اعتکاف و با هدف افزایش معنویت در منازل و بردن حال و هوای خوب زیارت و حضور در حرم‌ شریف حضرت عبدالعظیم(ع) به خانه‌های عموم مردم، مسئولان این آستان تصمیم گرفته‌اند طی سه روز جاری یعنی از 13 تا 15 ماه رجب(مصادف با ایام البیض) مراسم قرائت زیارت، دعا، سخنرانی، زیارت امین الله، قرائت دعای رجبیه، ابتهال‌خوانی و ... را که بدون اجتماع مردمی در این آستان برگزار می‌شود به صورت زنده و مستقیم از شبکه قرآن و نیز به صورت آنلاین پخش کنند.

فاصله‌مان را با خدا کم کنیم

بر اساس همین برنامه‌ریزی، قبل از نماز ظهر امروز، حجت‌الاسلام اکبریان در کنار ضریح حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به بیان خصایص و سیره حضرت علی(ع) پرداخت و در ادامه با اشاره به ویژگی منحصر به فرد ماه مبارک رجب، گفت: ماه رجب ماه ویژه، فوق‌العاده و متفاوتی از ماه‌های دیگر است. توصیه‌ها و عبادت‌هایی که برای این ماه بیان شده نشان می‌دهد که باید در این ماه فاصله‌هایمان را با خدا کم کنیم.

وی با اشاره به اینکه «استغفرالله ربی و اتوب علیه» از ذکرهایی است که بیان آن در این ماه بیشتر توصیه شده است، ادامه داد: توبه بهترین عمل در ماه رجب است و این نشان می‌دهد که خدا در این ماه منتظر است که انسان‌ها به در خانه او بروند تا او آن‌ها را ببخشد.

ذکر «یا مقیل العثرات»

حجت‌الاسلام اکبریان ذکر «یا مقیل العثرات» را از دیگر اذکار توصیه شده در این ماه بیان کرد و گفت: وقتی در معامله‌ای یکی از دو طرف معامله پشیمان می‌شود و می‌خواهد معامله را فسق کند گفته می‌شود که او اقاله کرده است و در اسلام توصیه شده که اقاله از سوی طرف دیگر معامله پذیرفته شود. در این دعا نیز مقیل الثرات یعنی ای خدا اقاله و خطای من را بپذیر و گناهان من را پاک کن زیرا اگر لغزشی داشتیم در برابر قدرت و رحمت تو ناچیز است.

این سخنران مذهبی کشورمان با اشاره به اینکه محور استغفارها در این ماه نیز ائمه(ع) هستند، ابراز کرد: در یکی از ذکرهای این ماه خطاب به ائمه(ع) گفته می‌شود: «ای ولی خدا بین من و خدا گناهانی است که پاک شدن این گناهان عنایت و لطف شما را می‌طلبد و اگر رضایت شما اهل بیت(ع) باشد خدا گناهان من را می‌بخشد».  

معنویت در فضای خانه

وی ادامه داد: امروز (13 رجب) می‌توانست آغاز روزهای اعتکاف در ایران باشد؛ اگر چه اعتکاف رجبیه امسال برگزار نشد اما باز هم می‌توانیم از معنویت ماه رجب و از فرصت موجود استفاده، فضای خانواده را معنوی و در خانه‌هایمان جبران مافات کنیم.

حجت‌الاسلام اکبریان در پایان سخنان خود به شش فایده اشاره کرد که هر جا ذکری از اهل بیت(ع) برده شود، محقق می‌شود و گفت: طبق حدیث کساء، پیامبر(ص) فرمودند هر جای زمین که ذکر ما گفته شود 6 فایده محقق می‌شود: اول اینکه رحمت خاص خدا در آنجا نازل می‌شود، دوم ملائکه آن مجلس را احاطه می‌کنند، سوم ملائکه برای اهل جلسه استغفار می‌کنند، چهارم اگر همی باشد خدا آن را برطرف می‌کند، پنجم اگر غمی باشد آن غم برطرف می‌شود و ششم اگر حاجتی باشد خدا آن حاجت را برآورده می‌کند. قرائت حدیث کساء در منازلی که در آن‌ها مشکلاتی وجود دارد نیز باعث گشایش است.

به گزارش ایکنا؛ این برنامه با سخنرانی، صحبت‌های کارشناس برنامه، تلاوت قرآن، شعرخوانی و ... تا ساعت 19 ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha