مجلس یازدهم حوزه فرهنگ را از مظلومیت خارج کند / زمینه‌سازی رشد اقتصاد ملی؛ وظیفه انقلابی منتخبان مردم
کد خبر: 3883215
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
بیژن نوباوه:

مجلس یازدهم حوزه فرهنگ را از مظلومیت خارج کند / زمینه‌سازی رشد اقتصاد ملی؛ وظیفه انقلابی منتخبان مردم

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، با انتقاد از نگاه ضعیف مجلس و دولت به حوزه فرهنگ گفت: مجلس یازدهم باید اقدامات اساسی و جدی در این حوزه انجام دهد و جایگاه فرهنگ را در نگاه مدیران و مسئولان اجرایی ارتقا بخشد.

بیژن نوباوه

بیژن نوباوه، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اولویت‌های اصلی مجلس یازدهم گفت: به اعتقاد من فرهنگ در اولویت همه مسائل است، زیرا فرهنگ همان تربیت و نوع رفتار است که بر حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اثر می‌گذارد. اگر بنیه و پایه فرهنگی یک جامعه قوی باشد حتی می‌توان حوزه اقتصاد از جمله در زمینه نوع مصرف و سبک زندگی اقتصادی مردم را اصلاح کرد.

توجه ضعیف مجلس و دولت به حوزه فرهنگ

وی با بیان اینکه متأسفانه حوزه فرهنگ در جامعه مغفول مانده، گفت: توجه به این حوزه بسیار کم است و در مجلس ضعیف‌ترین نگاه به حوزه فرهنگ است و توجه دولت به این حوزه بدتر از آن است. در نهایت همه این بی‌توجهی‌ها به سایر حوزه‌ها و نهادها تسری پیدا می‌کند و باعث بی‌سامانی این حوزه در رسانه‌ها‌، بخش‌های هنری و مسائل تربیتی و اخلاقی می‌شود.

نوباوه اظهار کرد: مسئله فرهنگ یک مسئله حاکمیتی است و اصلاح و تحول در برخی حوزه‌ها نیازمند تغییر نگاه به حوزه فرهنگ است. برای نمونه در همین حوزه بهداشت و مقابله با کرونا، فرهنگ در قالب روحیه فداکاری و ایثار مردم و تربیت‌پذیری جامعه به داد کشور رسیده است. در واقع این فقط امکانات درمانی و بهداشتی نیست که در مقابله با کرونا مهم است بلکه مسئله فرهنگ از اهمیت بیشتری برخوردار است.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: متأسفانه در مجالس قبلی در حوزه فرهنگ بد عمل شده و نگاه‌ها مبتنی بر الگوی پیشرفت نیست و دولت هم بودجه‌های بسیار ضعیفی را به این عرصه اختصاص می‌دهد. در حالی که در اغلب کشورهای جهان حداقل حدود 7 درصد بودجه به حوزه فرهنگ اختصاص می‌یابد اما در کشورمان در بهترین حالت بودجه فرهنگی به 2.5 درصد می‌رسد. این نشان می‌دهد که حوزه فرهنگ در کشور بسیار مظلوم است و مجلس یازدهم باید اقدامات اساسی و جدی در این حوزه انجام دهد و جایگاه آن را در نگاه مدیران و مسئولان اجرایی ارتقا بخشد.

ارتقای فرهنگ دینی با تقویت کارآیی شوراهای عالی

نوباوه درباره ضرورت تحول در حوزه فرهنگ دینی و تغییر نگاه‌ها از نگاه صرفا سخت‌افزاری و بودجه‌ای به نگاه محتوایی به این حوزه گفت: ارتقای فرهنگی یک زنجیره به هم پیوسته است؛ نمی‌توان صحبت از فرهنگ دینی کرد و از اخلاق و هنر صحبت نکرد. لذا جامعه باید با یک الگوی صحیح رفتاری حرکت کند. برای نمونه امروز بسیاری از فیلم‌های سینمایی کشور برای جامعه ایران تولید نمی‌شود و نگاه‌شان یا به خارج است یا تصویری نادرست از جامعه ارائه می‌دهند. لذا نمی‌توان از فرهنگ دینی صحبت کرد اما سینما در جهت دیگری حرکت کند.

این کارشناس حوزه فرهنگ بیان کرد: اتفاقا برای شکل‌گیری همین الگوی صحیح فرهنگی است که شوراهای عالی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس شده‌ا‌ند که تصمیمات آنها فراقانونی است و نیازی به تصویب مجلس ندارد. لذا به اعتقاد من در این زمینه قانون و نهاد و شوراهای عالی به اندازه کافی در کشور وجود دارند اما متأسفانه کارآیی آنها ضعیف است.

وی افزود: برای نمونه شورای عالی فضای مجازی یکی از ضعیف‌ترین شوراهای عالی است با اینکه سران قوا در آن حضور دارند اما در این چند سال هنوز اینترنت ملی و حوزه‌های اطلاع‌رسانی ملی را سامان نداده‌اند و شاید هم نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. به باور من نظارت بر اجرای این قوانین مهمترین وظیفه مجلس است و اگر نیاز به تصویب قانون باشد باید مجلس آن را تصویب کند و در حوزه نظارت نیز برخورد با هر کسی باید انجام شود و تفاوتی نمی‌کند در حوزه هنر، سینما، دانشگاه و فرهنگ دینی باشد.

نوباوه تأکید کرد: تلاش ما در مجلس آینده رفع بی‌کفایتی دراین حوزه‌ها از جمله در حوزه‌های مادر و علنی کردن آن است تا بالاخره اصلاحات لازم در این حوزه‌ها انجام بگیرد.

رفع موانع تولید؛ مهمترین اقدام اقتصادی مجلس یازدهم

نوباوه دومین اولویت مهم مجلس یازدهم را حوزه اقتصاد و معیشت مردم خواند و گفت: حوزه فرهنگ و نتایج اقدامات فرهنگی غالباً بلندمدت و میان‌مدت است اما تصمیمات اقتصادی معمولا در کوتاه‌مدت هم نتیجه می‌دهد. به اعتقاد من مهم‌ترین اقدام مجلس یازدهم در این زمینه رفع موانع تولید در حوزه‌های مختلف اقتصادی مانند صنعتی، کشاورزی، دانش‌های نوین است و باید خیلی سریع به این مسئله ورود کند و قوانین مربوطه را به شکل واقعی تصویب کند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ابراز کرد: البته مسئله مهم‌تر نظارت قوی مجلس بر وضعیت فعلی حوزه اقتصاد در عرصه اجراست. از دیگر مسائل مهمی که مجلس یازدهم در حوزه اقتصاد باید به آن توجه کند مسئله قاچاق، جلوگیری از کالاهای غیر ضرور به کشور، ارتقای توان رقابت‌پذیری تولید داخل با کالاهای ارزان خارجی و توجه به رفع انحصار از برخی حوزه‌های صنعت از جمله خودرو و فسادزدایی از این حوزه است. حتما باید برای صنایع داخلی رقبای قوی به ویژه در بخش خصوصی با افزایش یا کاهش تعرفه‌ها ایجاد کرد تا صنایع انحصاری از این وضعیت ناکارآمد فعلی خارج شوند.

نوباوه تصریح کرد: با بهبود کسب و کار مردم حتماً اقتصاد ملی رشد پیدا خواهد کرد و نشانه‌های رشد اقتصادی نیز در کشور بسیار مشهود است و وظیفه انقلابی مجلس یازدهم تحقق این اتفاق است.

تنش مجلس و دولت غیرشرعی و غیرعقلانی است

نوباوه درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر افزایش تنش میان مجلس یازدهم با دولت به دلیل تفاوت گرایش‌ها فکری و سیاسی گفت: دولت فعلی حدود یک‌سال بر سر کار خواهد بود و از طرف دیگر دولت در کنار مجلس و قوه قضائیه بازوهای نظام هستند و همه باید با همدیگر کار کنند و این تحلیل‌های غلطی است.

وی بیان کرد: قطعاً درگیری بین مجلس و دولت که منجر به رکود در کشور خواهد شد در هر شرایطی شرعی، عقلی و منطقی نیست. مجلس آینده هیچ بنایی برای تنش و درگیری با دولت ندارد و قرار است با دولت کار کند و وظیفه نظارتی خود را نیز در عین همکاری، با دولت فعلی و دولت آینده انجام خواهد داد و تلاش خواهیم کرد در یکسال پایانی دولت بیشترین همکاری را با دولت برای رشد کشور انجام دهیم.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha