ارجحیت حفظ جان مسلمانان / تعطیلی مقطعی محافل موجب دین‌گریزی نمی‌شود
کد خبر: 3882101
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

ارجحیت حفظ جان مسلمانان / تعطیلی مقطعی محافل موجب دین‌گریزی نمی‌شود

کارشناس مذهبی لرستان با تأکید بر لزوم حفظ جان مسلمانان در شرایط کنونی و رعایت اصول بهداشتی، گفت: تعطیلی مقطعی مناسبت‌های مذهبی موجب دین‌گریزی نمی‌شود.

ارجحیت حفظ جان مسلمانان / تعطیلی مقطعی محافل موجب دین‌گریزی نمی‌شودبه گزارش ایکنا از لرستان، دعا در بهبود بیمار نقش تعيين‌کننده‌اى دارد و بسیارى از مردم اثرات شگفت‌آور دعا را در شفاى بیمارى‌هاى غیر قابل معالجه با چشم خویش دیده و آن‌ را تجربه کرده‌اند. البته روشن است که این سخن به‌معناى نادیده گرفتن طب و دارو و جایگزینى دعا نیست. ولی می‌توان از دعا به‌ عنوان عامل معنوى در کنار عوامل مادى یاد کرد. لذا با توجه به این‌که در شرایط فعلی که بسیاری از اجتماعات و جلسات مذهبی ما به‌دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است، نباید از دعا و ذکر و یاد خدا و پرداختن به عبادات ولو به‌صورت فرادا غافل شد.

حجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به کرونا و تأثیرات اجتماعی آن بر جامعه، اظهار کرد: کرونا ویروسی خطرناک است که سریعاً شیوع پیدا کرده و مشکلات تنفسی در سیستم ریوی بدن ایجاد می‌کند.

وی با ذکر این مطلب که یکی‌ از راه‌های انتقال این ویروس حضور در مجامع و محافل و اجتماعات است، افزود: ویروس کرونا در جاهایی از جمله نمازجمعه، نماز جماعات، محافل دینی و مذهبی که تمرکز جمعیت زیاد است شیوع پیدا می‌کند. بنا بر گفته کارشناسان علم بهداشت این ویروس چند روزی بر سطوحی مانند مُهر، تسبیح  فرش و سجاده باقی می‌ماند و می‌تواند آنان را آلوده کند.

این کارشناس فرهنگی و مذهبی با تأکید بر این‌که با تعطیل شدن یک هفته محافل مذهبی یا نماز جماعت و نماز جمعه تأثیری در دین‌داری و دیانت مردم ایجاد نمی‌شود، ادامه داد: مؤمنان و مسلمانان باید توجه داشته باشند که شیوع ویروس کرونا در محل‌های اجتماعی، از جمله مراسم ترحیم و تشییع که با حضور خیل عظیمی از جمعیت برگزار می‌شود، بیشتر است و شاید باعث از دست رفتن جان مسلمانی بشود پس باید دانست این قضیه به هیچ وجه موجب دین‌گریزی نخواهد شد.

تأکید بر انجام عبادات به‌ صورت فردی

حجت‌الاسلام امیری با تأکید بر این‌که باید به آن‌چه طبیبان و اطبای ما می‌گویند توجه کنیم، افزود: در این شرایط مؤمنان و مسلمانان باید عبادات تعالی و تهذیب نفس خود را در منزل و یا به‌صورت فردی انجام دهند.

وی با بیان این‌که حرمت مؤمن از خانه خدا هم بالاتر است، اضافه کرد: اگر نماز جمعه تعطیل شود ضربه به دین وارد نمی‌شود؛ چرا که در این شرایط حفظ جان مؤمنان ارجحیت دارد.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی در اماکن متبرکه و مساجد و مکان‌ها و اماکن عمومی اضافه کرد: مساجد و وسایل و ملزومات در مساجد باید ضدعفونی شوند؛ چراکه وسایل مساجد استفاده عمومی دارند. اگر افراد در دست دادن، روبوسی کردن و ارتباطات اجتماعی رعایت کنند به‌طور قطع شاهد مهار این بیماری خواهیم بود و تأکید ما همان عبادت و تعالی و تهذیب نفس در منزل است.

لزوم تشخیص زودهنگام

یادآور می‏‌شود، علائم بیمار مبتلا به کرونا تقریباً ۸۰ درصد شبیه به سندروم حاد تنفسی سارس است و از طریق سرفه و عطسه به دیگران سرایت پیدا می‌کند. بیماری کرونا در ابتدا سبب بروز علائمی مانند تب بالا، گلو درد، سرفه، تنگی نفس و اسهال می‌شود و در مراحل بعدی و پیشرفته بیماری سبب بروز ذات‌الریه و نارسایی کلیه شده که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ افراد شود. از آن جایی‌که علائم اولیه بیماری کرونا شباهت بسیار زیادی به سرماخوردگی دارد، در ابتدا قادر به تشخیص بیماری نخواهید بود. با کمک نمونه‌برداری از مخاط بینی و گلو، خون و یا انواع آزمایشات دیگر می‌توان ریشه بیماری را تشخیص داد.

در حالت خوش‌بینانه انتظار می‌رود که علائم بیماری پس‌ از چند روز از بین برود. اما در صورتی‌که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی از جمله نای و ریه نفوذ کند، به‌ خصوص در افراد مسن یا افرادی‌که دارای بیماری هستند، سبب ضعف سیستم ایمنی شده و به ذات‌الریه منجر می‌شود.

تاکنون واکسنی برای این بیماری تهیه نشده و تنها راه نجات بیماری کرونا تشخیص زودهنگام آن است و فرد باید سریع تحت‌نظر پزشک و در قرنطینه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha