ثمره انقلاب اسلامی تنها افزایش امکانات رفاهی مردم نیست
کد خبر: 3877986
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
استاد سطوح عالی حوزه:

ثمره انقلاب اسلامی تنها افزایش امکانات رفاهی مردم نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس فیض با بیان اینکه ثمره انقلاب اسلامی ایران تنها بالا رفتن سطح رفاهی مردم نیست، گفت: تربیت نیرویی همچون سپهبد شهید سلیمانی که از دوران شاگردپروری امام راحل(ره) شخصیت ایشان شکل‌ گرفت و جوانی ۲۲ ساله بود، یکی از ثمره‌های مهم انقلاب است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم گرمیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز، ۲۱ بهمن‌ماه با سخنرانی حجج‌الاسلام فیض، مطلبی، خالقی‌ و رضاپور با حضور اساتید و طلاب در سالن اجتماعات حوزه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس فیض، استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به آیات ابتدایی سوره فجر، گفت: تفسیرهای متعددی درباره لیال عشر، شده که دهه اول ذی‌الحجه، دهه آخر ماه رمضان، دهه اول محرم از آن قبیل است، اما می‌توان دهه فجر را نیز به استناد به این آیه ایام‌الله نامید چراکه شکل‌گیری چنین انقلابی به نوبه خود حرکتی غیرقابل پیش‌بینی بوده است.
وی ادامه داد: در یکی از راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن، سخنران مراسم، آیت‌الله مشکینی(ره) بودند و در جواب مردمی که توقع سخنرانی هیجانی و با تمام نیرو از ایشان داشتند گفتند که بنده توان چنین کاری را ندارم اما باید به شما عرض کنم چون مردم در نعمت هستند قدر آن را نمی‌دانند، یکی از این نعمت‌ها، نعمت آزادگی است چراکه در زمان سلطنت پهلوی اگر کسی کتاب نهج‌البلاغه یا رساله امام راحل(ره) را داشت قریب به ۱۰ سال زندانی می‌شد. خود بنده وقتی نوار سخنرانی دکتر علی شریعتی را تهیه کردم مجبور شدم آن را در فضایی قرار دهم که کسی از مأموران ساواک از آن خبردار نشود.
فیض افزود: در زمان سلطنت پهلوی مردم از یک سرباز آمریکایی بسیار‌ می‌ترسیدند و تمام سعی آنها بر این بود که او را راضی نگه دارند، به‌عنوان نمونه حتی محله شیخ‌نشین‌ها که مردمی مؤمن در آن زندگی می‌کردند و مانع انجام هر ‌کار مخالف نظر می‌شدند ولی در مقابل این مستشار آمریکایی که عزت، احترام و ناموس آنان را تحت‌الشعاع قرار داده بود نمی‌توانستند حرفی بزنند و این لکه ننگی به حساب می‌آمد.
استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه ثمره انقلاب اسلامی ایران تنها بالا رفتن سطح رفاهی مردم نیست، گفت: تربیت نیرویی همچون سپهبد شهید سلیمانی که از دوران شاگردپروری امام راحل(ره) شخصیت ایشان شکل‌ گرفت و در آن زمان ۲۲ ساله بود یکی از ثمره‌های مهم است، البته رشد درصد رفاهی در‌ روستا‌های کشور نسبت به دوران سلطنت پهلوی نیز چشم‌گیر است و باید آن را جزو اتفاقات مهمی دانست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مطلبی، مدیر حوزه علمیه حجت بن الحسن(عج) با بیان خاطره‌ای در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بعد از وفات شیخ احمد کافی در مسجد حاج محمدجعفر شهر اصفهان مجلس ختمی برگزار شد، در این مجلس آیت‌الله طاهری که امام جمعه آن شهر بود منبر رفتند و ما جوانان انقلابی با یکدیگر قرار گذاشته بودیم تا انتهای مراسم علیه سلطنت پهلوی تظاهرات کنیم، متأسفانه مأموران امنیتی از این تجمع اطلاع پیدا کرده و ما را بازداشت کردند اما توانستیم به‌راحتی از دست آنان فرار کنیم.
وی ادامه داد: خاطره دیگر در حوزه علمیه خان شهر قم بود که در کنار آن حوزه هتلی بود که استراحت‌گاه گارد شاهنشاهی به‌حساب می‌آمد و از آنجا به فعالیت حوزویان تسلط داشتند؛ روزی یکی از طلاب بمبی را در پشت بام هتل کار گذاشت تا ساواکی‌ها از بین بروند اما این موضوع هم به‌ آنها اطلاع داده شد و نتیجه ناموفقی داشت. چند شب بعد نیز پسر آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی(ره) اطلاع داد که امشب حوزه را ترک کنید چون ساواکی‌ها قصد حمله به حوزه را دارند اما خیلی‌ها حوزه را ترک نکردند و ایشان هم در حوزه ماند و کمک حال آنان شد که مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در انتها نیز به دست منافقین کوردل در تهران شهید شد.
در ادامه نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحمت‌اله خالقی، استاد حوزه به بیان خاطره‌ای از دوران انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در بین حوزه‌های علمیه شهر قم یعنی حوزه خان، فیضیه که در سال ۵۴ توسط ساواکی‌ها بسته شد، حوزه حجتیه تنها حوزه‌ای بود که صحنه درگیری بین مأموران ساواک و طلاب در آن به چشم می‌آمد، حتی یکی از افسران ساواک به همراه ۱۵ نفر از سربازانش به حیاط حوزه آمد و طلاب را به مقابله با خود فراخواند اما با بدترین تحقیرها پا به فرار گذاشت.
وی ادامه داد: خاطره دیگر من اتفاق چسباندن اعلامیه بر دیوار شهر بود که به همین دلیل نیز دستگیر و به پلیس شهربانی معرفی شدم، اما در وقت مواجهه با رئیس دژبانی وقتی از نام پدرم که محمد بود پرسید در اثر نادانی و کم‌عقلی خود فکر کرد بنده فرزند رئیس شورای اصناف که جزو ساواک هم بود، هستم و برای همین آزاد شدم.
در پایان مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید رضاپور، استاد حوزه به خاطره‌ای از تفسیرگویی خود در مسجد حوزه در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال ۵۶ که جوانی ۱۹ ساله و در رشته جامع‌شناسی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل بودم و در درس تفسیر استاد ابوالفضل بهرام‌پور شرکت می‌کردم، بعد از مدتی کوتاه هر کدام از ما مأمور شدیم در مساجد مختلف تفسیر بگوییم تا اینکه مسجد حجت بن الحسن(عج) به نام من افتاد و یکی از روزها که مأمور ساواک در مجلس بود از من پرسید قسمتی از تفاسیر شما با نظام پهلوی ارتباط دارد آیا منظورتان شخص اعلی حضرت است گفتم بی‌ارتباط نیست.
وی بیان کرد: بنده به واسطه لطف شهید بروجردی بعد از اتفاقات ۱۷ شهریور توانستم با گروه توحیدی صف آشنا شوم و در شرایطی که هیچ شخص مذهبی‌گرایی حق محاسن گذاشتن را هم نداشت توانستم کمک حال آنها باشم و یکی از اتفاقات مهم این گروه نیز منفجر کردن تالار خوان سالار بود که منتهی به کشته شدن عده زیادی از ساواک شد.
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha