شفافیت قوا، مطالبه عموم مردم است
کد خبر: 3876017
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
حجت‌الاسلام دیرباز:

شفافیت قوا، مطالبه عموم مردم است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه شفافیت قوا، مطالبه عمومی مردم است، اظهار کرد: این مطالبه تا قانونی نشود، پایبندی هم ایجاد نمی‌کند؛ تاکنون بیشتر جنبه توصیه‌ای بوده، لذا فعلا قابل تحقق نیست.

شفافیت قوا، مطالبه عموم مردم استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری امروز، 13 بهمن‌ماه در نشست «کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی» با بیان اینکه جایگاه مجلس در قانون اساسی جایگاه بالاتری از دو قوه دیگر دارد و رهبران انقلاب هم این نگاه را دارند، گفت: در تحلیل مقایسه‌ای میان مجلس در ایران و کشورهای دیگر مشاهده می‌کنیم که در مجلس در نظام جمهوری اسلامی شأن بسیار بالاتری دارد.

دیرباز  اضافه کرد: مجلس در ابتدای انقلاب به عزل بنی صدر رای داد که کاری شاخص و انقلابی بود و گرچه فراز و فرودهایی در طول انقلاب داشته، ولی کارهای مثبت زیادی هم داشته، مثلا در زمینه تقنین موفق‌تر از نظارت بوده است. لذا باید ساز و کاری برای تقویت وضعیت نظارت داشته باشیم.

رئیس دانشگاه قم با اشاره به رابطه مجلس با دو قوه دیگر بیان کرد: معنای ولایت مطلقه فقیه این است که در هر جا که قوا با هم تعارضی داشتند، ولی فقیه ورود کرده و فیصله دهند.

وی افزود: جایگاه مجلس به لحاظ قانونی بالاتر است، ولی این رفعت مقام از سوی قوای دیگر در برخی موارد رعایت نشده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه وقتی نظام ما اسلامی است، پس قوانین یا باید مخالف اسلام نبوده یا برآمده از متن اسلام باشند، اظهار کرد: قوانین امور عادی بشری هستند لذا الزام واجب و حرام شرعی نمی‌توان بر آن بار کرد، گرچه شورای نگهبان در نهایت انطباق آن با اسلام را ارزیابی می‌کند؛ بنابراین هرقدر نمایندگان با فضا و اهداف دین بیشتر آشنا باشند، قطعاً خروجی اسلامی‌تری در قوانین خواهیم داشت.

دیرباز افزود: اگر حضور روحانیت در مجلس پررنگ باشد، تقنین جنبه شرعی بیشتری خواهد داشت و جنبه نظارتی مجلس هم تقویت خواهد شد.

وی با بیان ساختار مجلس اهمیت بیشتری از دخالت‌های فردی دارد و میان اختیارات افراد هم در چارچوب ساختارها شکل می‌گیرد، اضافه کرد: گاهی می‌بینیم که نمایندگان در قبال هیئت رئیسه رویکرد منفعلانه دارند، در حالی که مدار رفتار یک نماینده باید حق باشد.

وی با بیان اینکه شفافیت قوا، مطالبه عمومی مردم است، اظهار کرد: این مطالبه تا قانونی نشود پایبندی هم ایجاد نمی‌کند؛ تاکنون بیشتر جنبه توصیه‌ای بوده لذا فعلا قابل تحقق نیست.

وی در مورد رد صلاحیت‌ها گفت: ما در مجلس خبرگان چندین بار این مسئله را گفته‌ایم که قانونی ایجاد شود که شرایط ثبت نام نمایندگی مجلس قدری مضیق شود تا افراد کمتری ثبت نام کنند؛ این کار را باید مجلس انجام دهد، ولی این کار را نمی‌کنند.

دیرباز با بیان اینکه در مجلس ممکن است زمینه‌هایی برای وسوسه افراد وجود داشته باشد که نیازمند تقوای بیشتر است، اظهار کرد: تقوا و بصیرت از ویژگی‌های مهم برای یک نماینده است که قاطبه روحانیت در این مسئله دقت بیشتری دارند.

انتهای پیام
captcha