«گذشت»؛ رکنی که نباید در خانواده فراموش شود
کد خبر: 3875853
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

«گذشت»؛ رکنی که نباید در خانواده فراموش شود

گروه اجتماعی ــ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان با بیان این‎که نباید گذشت در خانواده فراموش شود، گفت: اگر در یک خانواده گذشت وجود داشته باشد و پدر و مادر در حق فرزندان و فرزندان نیز در حق پدر و مادر گذشت کنند، آرامش در آن خانواده حکم‌فرما خواهد بود.

«گذشت»؛ رکنی که نباید در خانواده فراموش شودحجت‌الاسلام لطف‌الله حیات‌الغیب، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌ با تربیت دینی فرزندان، گفت: فرزندان امانت‌های الهی در دست والدین هستند؛ لذا لازم است والدین نهایت دقت و تلاش خود را در تربیت صحیح آن‌ها به‌کار بگیرند.

وی با تأکید براین‌که والدین باید تلاش کنند، فرزندان خود را با محبت و مهربانی بزرگ کنند، افزود: چنان‌که گفته‌اند: «با محبت خارها گُل می‌شود»، مهربانی نسبت به فرزندان باعث می‌شود حرف پدر و مادر در آن‌ها تأثیرگذار باشد.

حیات‌الغیب با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) با این مضمون که «هرکه به خردسالان مهربانی نکند از ما نیست»، گفت: والدین با محبت می‌توانند راه نفوذ در دل فرزندان خود را پیدا و به این وسیله آموزه‌های دینی را به فرزندان خود منتقل کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این‎که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هرگاه پدر و مادر به فرزندش نگاه کند و او را خوشحال کند پدر پاداش آزاد کردن بنده‌ای را دارد»، اضافه کرد: این محبت باید دو طرفه باشد یعنی همان‌گونه که پدر و مادر به فرزند محبت می‌کنند فرزند هم با محبت و مهربانی با پدر و مادر رفتار کند.

وی با بیان این‌که اسلام در همه چیز روی تعادل تأکید دارد، اضافه کرد: محبت پدر و مادر نسبت به فرزندان نباید افراطی باشد و از حد خودش تجاوز کند؛ چراکه محبت بیش‎از حد باعث می‌شود فرزند دنبال تلاش نرود همچنین والدین باید محبت خود را بین فرزندان‎شان تقسیم کنند؛ چراکه اگر محبت پدر و مادر تنها نثار یکی‎از فرزندان شود، دیگر فرزندان دچار عقده حقارت می‌شوند و این فرد عقده‌ای می‌تواند جامعه و خانواده را ویران کند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که والدین باید به وعده‌هایی که به فرزندان خود می‌دهند عمل کنند، افزود: والدین یا نباید به فرزندان خود وعده دهند یا اگر وعده دادند به آن عمل کنند و وعده‌ای که می‌دهند نیز متناسب با توان آن‌ها و کاری که توسط فرزندشان انجام گرفته است، باشد.

وی با تأکید بر آشنا کردن فرزندان با محبت اهل‌بیت(ع)، اظهار کرد: والدین باید برای فرزندان خود دعا کنند؛ چراکه دعای پدر و مادر در حق فرزند مانند دعای پیامبر اکرم(ص) برای امت است؛ لذا والدین باید برای هدایت فرزندان خود دعا کنند.

حیات‎الغیب با بیان این‎که نباید گذشت در خانواده فراموش شود، تصریح کرد: اگر در یک خانواده گذشت وجود داشته باشد و پدر و مادر در حق فرزندان و فرزندان نیز در حق پدر و مادر گذشت کنند، آرامش در آن خانواده حکم‌فرما خواهد بود و اگر در خانواده‌ای آرامش وجود داشته باشد فرزندان نیز خوب تربیت می‌شوند.

انتهای پیام
captcha