سیدمحمود حسینی، استاندار سابق اصفهان، در گفتوگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی، اظهار کرد: این کار زیر پا گذاشتن قانون است. تفسیرهای غلط از قانون، جامعه را دچار تزلزل کرده و این احساس را در مردم به وجود میآورد که کسانی که این همه بر ضرورت رعایت قانون تأکید میکنند، دروغ میگویند.
وی ادامه داد: کسی که خود را در معرض کاندیداتوری قرار میدهد باید برنامه و روش کار داشته باشد، ارتباطش را با مردم بیشتر کند، نظرات آنها را شنیده و نظرات خودش را هم بیان کند. تا این حد زیر پا گذاشتن قانون نیست، اما وقتی این کارها جنبه تبلیغات رسمی پیدا کرد و از تریبونها و پایگاههای عمومی و مردمی اعلام میشود، خلاف قانون است.
استاندار سابق اصفهان افزود: نباید از موقعیتهایی مانند صدا و سیما، نمازهای جمعه و اجتماعاتی که جنبه رسمی داشته و برای امر دیگری شکل گرفته استفادههای تبلیغاتی کرد. اگر صدا و سیما کارهای تبلیغاتی کند یا از در نماز جمعه تبلیغاتی صورت گیرد، اثر سوء بیشتری داشته و باعث بیاعتمادی مردم میشود.
حسینی بیان کرد: مثلاً اخیرا صدا و سیما یکی از نمایندگان که کاندید دوره قبل از استان یزد است را به برنامهای آورده بود که هم لهجه فرد و هم آدرسهایی که میداد باعث میشد که حداقل در حوزه انتخابیهاش کاملاً شناخته شود، اما صورت او به وسیلهای پوشانده شده بود. این کار دروغ اندر دروغ است و اثر منفی مضاعفی دارد. صدا و سیما با این کار میخواهد بگوید که به مقررات پایبندم و اجازه تبلیغات از تلویزیون را نمیدهم، اما این کار بیاعتمادیها را افزایش میدهد، اثر مستقیم شکستن مقررات را به دنبال دارد و بیاعتمادی مردم را افزایش میدهد.
وی در خصوص چارچوبهای مجاز تبلیغات تصریح کرد: قانون ما در این مورد شاید چندان هم کامل نباشد، اما هرچه هست باید رعایت شود، کسانی که قصد اطلاعرسانی دارند باید نظرات خود را در موضوعات مختلف مملکتی و وظایفی را که باید ضمن نماینده بودن انجام دهند مطرح کرده و با مردم ارتباط چهره به چهره برقرار کنند. این کار با روح قوانین منافاتی ندارد.
استاندار اسبق اصفهان تأکید کرد: ولی اینکه کاندیداها به مدارس، صدا و سیما، نمازهای جمعه و جماعت رفته و از تریبونهای عمومی و امکانات بیتالمال مانند دستگاههای اداری و رسمی استفاده کنند، خلاف قانون است. اما تعامل و گفتوگو با مردم و تبادل نظر با آنها مقدمه کار ورود به مجلس است و فرد نمیتواند فقط در ده روز تبلیغات از آن استفاده کند. در واقع برداشت بیرونی از اقدامات کاندیدا نباید به گونهای باشد که در حال سوءاستفاده از موقعیتهای عمومی و حکومتی است.
انتهای پیام