استقبال المصطفی(ص) از تحقیقات راهبردی پژوهشگران
کد خبر: 3864787
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

استقبال المصطفی(ص) از تحقیقات راهبردی پژوهشگران

گروه حوزه‌های علمیه - جانشین رئیس جامعةالمصطفی(ص) گفت: این نهاد از تحقیقات راهبردی پژوهشگران که منجر به ارتقای سطح علمی المصطفی(ص) شود، استقبال می‌کند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید خالق‌پور به مناسبت هفته پژوهش در جمع پژوهشگران و تشکّل‌های علمی برتر المصطفی(ص)اظهار کرد: شناسایی، برنامه‌ریزی، مطالبه‌گری موضوعات دانشی با هدف مرجعیت علمی جامعةالمصطفی، از مهم‌ترین الزاماتی است که باید مورد توجه انجمن‌ها و تشکل‌های علمی المصطفی(ص)قرار گیرد.

وی که در هفتمین نکوداشت پژوهشگران با تأکید بر این که جامعةالمصطفی مشی خود را بر اساس منویات، دغدغه‌ها و اولویت‌های رهبر معظم انقلاب استوار نموده است، خاطرنشان کرد: معظم له درباره تولید علم و مباحث پژوهشی، ضمن تأکید بر امیدبخشی به پژوهشگران، صیانت از امید در کارآفرینان و پژوهشگران را مهم دانسته‌اند.

وی به مصادیقی از روایت‌های جعلی دشمنان اسلام برای دوری جامعه از مبانی دینی اشاره و خاطرنشان کرد: از دیرباز، حمله به امید اسلامی مسلمانان، جزو دسیسه‌های شوم دشمنان خداوند بوده است تا انسان‌ها را از رجوع به مبانی اصیل دینی بازدارند.

خالق‌پور توجه به علم نافع را از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی دانست و اذعان کرد: در عرصه‌های پژوهشی باید به اولویت‌بندی‌ها که ناظر به نیاز‌ها تعریف می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

جانشین رئیس المصطفی(ص)با تأکید بر این که باید نیاز‌های روز جامعه هدف را به خوبی کشف و استخراج نمود و براساس اولویت‌سنجی دقیق، به پژوهش‌ها سمت و سوی درست دهیم، تصریح کرد: باید با دقت در انتخاب موضوع و عمق‌بخشی به بنیه‌های پژوهشی، پاسخ‌گوی لحظه لحظه عمر مراجعین به نوشته‎ها و تحقیقات خود باشیم.

وی توجه به الزامات و بایسته‌های معرفتی اسلام ناب محمدی(ص) را بسیار مهم برشمرد و اذعان داشت: اسلام ناب، در حقیقت، همان اسلام سیاسی و انقلابی است که براساس سیره نبوی (ص) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ترسیم شده است.

جانشین رئیس المصطفی(ص)بر لزوم نیازسنجی پژوهش‌ها تأکید نمود و یادآور شد: پژوهش‌ها باید ناظر به توسعه مرز‌های معرفتی جامعةالمصطفی شکل گیرد. انتظار داریم پژوهشگران در بالندگی المصطفی(ص)در عرصه‌های گوناگون علمی، اعم از ارتقای سطح متون آموزشی، مطالعات کاربردی و توسعه و تولید دانش، نقش بسزایی ایفا نمایند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت شناخت درست جامعه هدف، احصا و جمع‌آوری نیازها، سطح‌بندی و اولویت‌بندی آن‌ها و نیز ارائه پاسخ متقن را از وظایف انجمن‌ها و تشکل‌های علمی برشمرد و تصریح کرد: پژوهشگران، انجمن‌ها و تشکل‌های علمی جامعةالمصطفی باید تحلیل درست و دقیقی از نیاز‌های موطن خویش داشته باشند و پژوهش‌های خود را ناظر به دغدغه‌های جامعه هدف پی‌گیری نمایند.

جانشین رئیس المصطفی(ص)با تأکید بر این که پژوهشگران باید لایه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و... جامعه خود را مورد توجه قرار دهند، اظهار کرد: قلم پژوهشگران و اندیشمندان مخلص اسلام ناب، همچون روزنه نوری است که تأثیرات خود را بر فرایند‌های دیگر اجتماعی خواهد داشت.

خالق‌پور توجه به مدیریت دشمن در شبهه‌افکنی را مهم دانست و اذعان کرد: در مواجهه با شبهات باید به صورت فعال و مدبرانه عمل نموده، به حوزه تولید علم و دانش، نیاز‌ها و دغدغه‌های متن جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

جانشین رئیس المصطفی(ص)با تأکید بر این که انجمن‌های علمی باید جدیتی دوچندان در نقش‌آفرینی داشته باشند، یادآور شد: تعامل و ارتباط مستمر معاونت پژوهش، پژوهشگران و انجمن‌های علمی، در عمق‌بخشی و تأثیرگذاری پژوهش‌ها نقش بسزایی خواهد داشت.

وی بر تقویت ارتباط پژوهشگران و انجمن‌های علمی با پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی(ص) تأکید کرد و گفت: اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، مسیر‌های علمی کوتاه خواهد شد. نیاز است نشست‌های علمی ناظر به رشته‌های درسی ترسیم نماییم و به گشایش فضای جدید علمی در هر حوزه دانشی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خالق‌پور بر توجه به ظرفیت‌های خیرین در فرایند‌های تحقیقاتی تصریح و خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی می‌توانند مجموعه خیرین پژوهشی را ناظر به نیاز‌های پژوهشی تعریف و تأسیس کنید.

انتهای پیام
captcha