وجود ۹۰ موسسه قرآنی ـ مردمی در لرستان/ تنها ۱۰ مؤسسه فعال است
کد خبر: 3863844
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

وجود ۹۰ موسسه قرآنی ـ مردمی در لرستان/ تنها ۱۰ مؤسسه فعال است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان گفت: از ۹۰ مؤسسه قرآنی ـ مردمی استان تنها ۱۰ مؤسسه آن فعال است که باید پایش این مؤسسات صورت گرفته و فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات قرآنی فعال واگذار شود.

وجود ۹۰ موسسه قرآنی ـ مردمی در لرستان/ تنها ۱۰ مؤسسه فعال استحجت‌الاسلام مهدی امیدیان، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی و قرآن و عترت لرستان، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به رکود فعالیت‌های قرآنی و کاهش آمار شرکت‌کنندگان مؤسسات قرآنی در لرستان، گفت: وقتی شاهد کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآن هستیم مسلماً این کاهش بودجه مشکلاتی را برای مؤسسات قرآنی در اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها ایجاد می‎کند که در نتیجه این مشکلات با کاهش آمار مخاطبان در مؤسسات قرآنی مواجه خواهیم بود.

وی نگاه غلط برخی دستگاه‌های حاکمیتی را دلیل تعطیلی برخی مؤسسات قرآنی دانست و با ذکر این مطلب که در یک برهه دستگاه‌های حاکمیتی بودجه مؤسسات قرآنی را هدفمند توزیع نکرده و به بخش مردمی آسیب زدند، اضافه کرد: این روند باعث شد نگاه مردمی به مؤسسات قرآنی به نگاه دولتی تبدیل شود.

امیدیان با اشاره به سردرگمی بسیاری از مؤسسات قرآنی در ارائه فعالیت‌های خود و تعطیلی بسیاری از مؤسسات قرآنی، افزود: در حال حاضر ما شاهد هستیم متأسفانه از ۹۰ مؤسسه قرآنی ـ مردمی استان لرستان تنها ۱۰ مؤسسه آن فعال است که باید پایش این مؤسسات صورت گرفته و فعالیت‌های قرآنی به مؤسسات قرآنی فعال واگذار شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات فرهنگی و قرآن و عترت لرستان با تأکید بر لزوم واگذاری طرح‌ها و برنامه‌های قرآنی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی و اجرایی استان به مؤسسات قرآنی، ادامه داد: در حال حاضر ما مشاهده می‎کنیم که سازمان اوقاف و امور خیریه متولی حفظ مجازی قرآن شده است در صورتی‎که می‎تواند انجام این طرح را به مؤسسات قرآنی ـ مردمی واگذار کند.

کمبود مخاطب؛ مشکل عمده مؤسسات قرآنی لرستان

امیدیان خواستار دقت لازم دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی در صدور مجوز مؤسسات قرآنی شد و افزود: ضرورت دارد پروانه فعالیت مؤسسات قرآنی توسط اتحادیه مؤسسات قرآنی صادر شود تا کمتر شاهد به‌وجود آمدن مؤسساتی غیرفعال در حوزه قرآن باشیم.

وی مشکل عمده مؤسسات قرآنی استان کمبود مخاطب دانست و با بیان این‌که به نظر بنده اتکا مؤسسات قرآنی به نهادهای دولتی تاحدودی برای این مؤسسات مشکل‌زا بوده است، اظهار کرد: وابستگی مؤسسات به حمایت‌های مالی نهادهای دولتی نقش یک مسکن موقت را دارد؛ لذا مؤسسات قرآنی نباید تنها به‌دنبال جذب حمایت‌های مالی باشند.

امیدیان با اشاره به این‌که در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های دولتی دارالقرآن ویژه خود را تأسیس کرده‌اند و همین موضوع کار مؤسسات قرآنی را دشوار کرده و باید از طریق دارالقرآن‌های ادارات وارد شد، افزود: مشکلات جامعه قرآنی و مؤسسات و خانه‌های قرآنی و دارالقرآن‌ها باید به‌صورت ریشه‌ای و از طریق رایزنی با نمایندگان مجلس و در سطح کلان حل شود.

انتهای پیام
captcha