آمریکا کشوری خودخواه در عرصه بین‌المللی است
کد خبر: 3863265
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
استاد دانشگاه قم:

آمریکا کشوری خودخواه در عرصه بین‌المللی است

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: آمریکا در نظر و عمل دچار تناقض است؛ در داخل کشور مدعی آزادی است و رویکرد لیبرالی دارد، اما در عرصه بین‌المللی کاملا ًبرعکس است زیرا کشوری خودخواه، یک جانبه‌گرا و سوسیالیست است.

آمریکا کشوری خودخواه در عرصه بین‌المللی استبه گزارش ایکنا از قم، سیدیاسر ضیایی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم، شب گذشته، 19 آذرماه، در نشست علمی با موضوع «تحریم‌ها، یک‌جانبه‌گرایی و حقوق بشر» در خصوص قانونی یا غیرقانونی بودن تحریم، گفت: در جامعه بین‌المللی هنوز یک نظام یکپارچه شکل نگرفته است.

وی افزود: کشورها به مثابه انسان‌هایی که از شخصیت برخوردار هستند از تساوی حاکمیتی نیز برخوردار می‌شوند و به همین جهت در راستای الزام یا اجبار تمکین به خواسته‌های خودشان، تصمیماتی را اتخاذ کنند.

استاد دانشگاه قم افزود: استدلالی که آمریکا دارد این است که در جهان آزادی تجارت وجود دارد یعنی ما در جهانی زندگی می‌کنیم که الزامی به انتخاب شریک تجاری نداریم و در شرایط موجود دولت‌ها می‌توانند با یک دولتی رابطه تجاری خود را کاملا قطع کنند.

ضیایی بیان کرد: استدلال دیگر این است که تحریم‌ها شرط ضمن عقد در روابط تجاری اتباع آمریکایی‌هاست یعنی آمریکا به عنوان یک دولت که حق قانونگذاری برای اتباع خودش را دارد، لذا قانون گذاشته است که اتباع آمریکایی اگر می‌خواهند معامله‌ای با اشخاص یا دولت‌های مورد تحریم آمریکا، انجام دهند، تحریم خواهند شد و درواقع اتباع آمریکایی با دولت‌های مورد تحریم آمریکا ممنوع‌المعامله هستند حتی اگر آن دولت‌ها به اتباع پیشنهاد معامله دهند.

وی با بیان اینکه استدلال دیگر این است که تحریم را یک اقدام متقابل می‌دانند، ادامه داد: علاوه بر این استدلال‌های آمریکا، شاید گفته شده که تحریم یک ضرورت(ضرورت به معنی حقوقی آن) است، در جایی که نظم عمومی و حیات دولت در خطر باشد دولت می‌تواند از برخی از تعهدات بین‌المللی خود عبور کند و در اینجا حیات دولت آمریکا مطرح نیست بلکه صلح و امنیت و حیات بین‌المللی مطرح است.

استاد دانشگاه قم گفت: این استدلال‌ها در تحریم‌های یک‌جانبه قابل طرح است اما در مقابل استدلال‌های مخالفین تحریم نیز وجود دارد، اولین استدلال مخالفین با استناد به اصل منع مداخله در امور داخلی دولت مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: مخالفان تحریم اعتقاد دارند که تصمیمات اتخاذ شده توسط آمریکا نباید به نوعی باشد که در وضعیت اقتصادی کشور مداخله کند علاوه بر این گفته شده آزادی تجارت بین اتباع، شهروندان و تجار و شرکت‌ها نمی‌تواند ممنوع باشد، البته دولت در سطح روابط بین‌المللی آزادی عمل دارد و می‌تواند وارد هیچ سرمایه گذاری نشود اما آیا می‌تواند جلوی روابط تجاری بین‌المللی بگیرد؟ درواقع آزادی تجاری دو روی سکه دارد به این معنا که دولت آزادی تجاری دارد و به همان میزان تجار و شهروندان نیز باید آزادی تجارت داشته باشند.

وی گفت: در مذاکرات باید کشورها مشکلات خود را مسالمت‌آمیز حل و فصل کنند اما آیا مذاکرات باید در سایه فشار اقتصادی باشد یا فشار اقتصادی باید پس از پایان بی نتیجه مذاکرات باشد؟ این شرایط امروز شرایطی است که آمریکا تحریم را اعمال کرده و حال قصد مذاکره دارد و این عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

ضیایی بیان کرد: با توجه به اینکه مساله ایران وارد پروسه قضایی شده، پیش بردن اعمال تحریمات غیرقابل توجیه است.

وی گفت: در حقوق بین‌الملل دولتی که متوسل به اقدام متقابل می‌شود باید مسئول تشخیص خودش باشد، زیرا در اقدام متقابل آمریکا ادعا دارد که ایران یک عمل متخلفانه‌ای انجام داده‌است، اگر در آینده اسناد و ادله و تصمیات قضایی بر خلاف این را ثابت کرد چه کسی پاسخگوی این خسارت و فشارهای سالیان سال خواهد بود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: آمریکا در نظر و عمل دچار تناقض است؛ در داخل کشور آمریکا مدعی آزادی است و رویکرد لیبرالی دارد اما در عرصه بین‌المللی کاملا برعکس است زیرا در عرصه بین‌المللی یک کشور خودخواه و یک جانبه‌گرا و سوسیالیست است و این امر حاکی از تناقض در نظر و عمل دارد؛ چه دولتی است که ادعای حاکمیت جهانی دارد در حالی که خودش دچار تناقض است؟.

انتهای پیام
captcha