شخصیت‌های قرآنی شیراز را معرفی كنیم/ افزایشی در بخش جوایز جشنواره قرآن دانشجویان نداشتیم
کد خبر: 3860811
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

شخصیت‌های قرآنی شیراز را معرفی كنیم/ افزایشی در بخش جوایز جشنواره قرآن دانشجویان نداشتیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس با اشاره به سبقه قرآنی و مذهبی شیراز گفت:‌ باید شخصیت‌های قرآنی و سبقه مذهبی شیراز را معرفی كنیم و برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های بزرگ قرآنی این فرصت را فراهم می‌كند تا بتوانیم این بعد شیراز را برجسته‌سازی كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، محمد كاظم کاوه پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس امروز، 10 آذرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز سبقه قرآنی و مذهبی شیراز را یادآور شد و گفت: در سال 792 هجری قمری كتابی به نام هزار مزار به رشته تحریر درآمده است كه این سال دقیقاً سال درگذشت حافظ است و در این كتاب قبور یك هزار عارف در شیراز را كه در 4 قبرستان آن مدفون بوده‌اند را معرفی می‌كند و اكنون تنها دو قبرستان آرامگاه حافظیه و دارالسلام از آن 4 قبرستان باقی مانده است.

تنها شهری كه دروازه قرآن دارد
وی با بیان اینكه شیراز نخستین شهر در جهان اسلام كه دروازه قرآن داشته است، گفت: همچنین مسجد جامع عتیق تنها مسجدی بود كه در آن قرآن‌نویسی انجام می‌شده و محل كتابت آن‌ها هم به شكل كعبه ساخته شده بود و اینجا مكانی بود كه حافظ نمازهای صبح خود را در آنجا اقامه می‌كرد.
كاوه پیشقدم با تصریح اینكه همچنین در قرن هفتم هجری قریب 2 هزار زن در كنار حرم شاهچراغ(ع) آموزش‌های قرآنی می‌دیدند و این‌ها همگی مسائلی است كه در تاریخ آمده است،‌ گفت: علاوه بر این‌ها وجود عارفان و فیلسوفان بزرگی نظیر حافظ و ملاصدرا و غیره نیز بر سبقه درخشان این شهر افزوده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس گفت: شیراز دارای چنین پیشینه درخشانی است و انتظار می‌رود كه این وجهه این كلان‌شهر به عنوان شهر اولیا، عرفا و شهر قرآن زنده شود كه این كار هم با همت اهالی رسانه و فرهنگ میسر خواهد بود.
وی با تأكید بر اینكه باید شخصیت‌های قرآنی و سبقه مذهبی شیراز را معرفی كنیم، گفت: برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های بزرگ قرآنی این فرصت را فراهم می‌كند تا بتوانیم این بعد شیراز را برجسته‌سازی كنیم.

میزبانی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان
كاوه پیشقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزبانی این دانشگاه از مراسم اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: مراسم اختتامیه و همچنین آزمون بخش شفاهی سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر كشور طی روزهای 12 تا 14 آذرماه در شیراز برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینكه برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره اعم از آوایی، هنری، ادبی، پژوهشی و معارفی به شیراز خواهند آمد، افزود: قریب 500 نفر از نقاط مختلف كشورمان از فردا وارد شیراز خواهند شد و در هتل پارس اسكان خواهند یافت.
كاوه پیشقدم با یادآوری اینكه میزبان این دوره از جشنواره دانشگاه آزاد اسلامی فارس است كه در برگزاری آن نهادهای مختلفی ما را یاری داده‌اند، گفت: استانداری، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌كل ارشاد، معاونت فرهنگی اداره اوقاف، بسیج دانشجویی، بسیج اساتید، حرم مطهر شاهچراغ(ع) نهاد نمایندگی ولی فقیه و همه متولیان فرهنگی در برگزاری این مراسم به ما کمک کردند.

فضاسازی شهری برای جشنواره
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس در پاسخ به خبرنگار ایكنا مبنی بر فضاسازی شهری برای میزبانی این مسابقات گفت: شهرداری در این زمینه با ما همكاری خوبی داشته است به عنوان مثال 30 بیلبورد شهری در اختیار ما قرار داده است و بناست كه برای جابجایی دانشجویان برای مراسم افتتاحیه همكاری داشته باشد و همچنین تخفیف 40 درصدی برای نصب بنرها و تبلیغات جشنواره بر روی پل‌های هوایی شیراز نیز اعمال كرده است.
وی با یادآوری اینكه مراسم افتتاحیه این جشنواره در پردیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس واقع در شهر صدرا برگزار می‌شود، گفت: به دلیل اینكه دانشگاه آزاد اسلامی تا شیراز فاصله دارد به‌همین دلیل تلاش كردیم تا مسابقات را به احترام سومین حرم اهل بیت(ع) در سطح شهر شیراز برگزار كنیم.
كاوه پیشقدم با بیان اینكه این جشنواره در 4 نقطه شیراز برگزار خواهد شد، گفت: محل برگزاری بخش آوایی جشنواره مسجد فاطمةالزهرا(س) جنب هتل پارس مكان اسكان متسابقان، سالن 22 بهمن واقع در دانشگاه علوم پزشكی شیراز جنب مسجد فاطمةالزهرا(س) و سالن‌های سینا و صدرا پشت بیمارستان شهید فقیهی و در نزدیكی هتل پارس انتخاب شده‌اند تا متسابقان مشكل رفت و آمد نداشته باشند كه بحمد الهی دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز همكاری خوبی در این زمینه با ما داشت و هیچ هزینه‌ای بابت در اختیار قرار دادن این سالن‌ها دریافت نكرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس اظهار كرد: همچنین برای اینكه جو عمومی مردم شیراز بیشتر در جریان جشنواره قرآن و عترت دانشجویان قرار گیرد، مراسم اختتامیه این جشنواره را در روز پنج‌شنبه، 14 آذرماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار خواهیم كرد.
وی با بیان اینكه تبلیغات صدا و سیمای فارس نیز برگزاری این جشنواره از دیشب آغاز شده است،‌ گفت:‌ در مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره مسئولان كشوری نظیر ولایتی، تهران‌چی و همچنین حجت‌الاسلام رستمی، نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، استانی نظیر استاندار فارس و غیره حضور خواهند یافت.

افزایش در بخش جوایز نداشتیم
كاوه پیشقدم همچنین در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایكنا مبنی بر اینكه امسال افزایشی در میزان كمی و كیفی جوایز برگزیدگان جشنواره خواهیم داشت یا خیر، گفت: خیر چنین افزایش نداشتیم اما به برگزیدگان علاوه بر جوایز، تسهیلاتی نظیر تخفیف شهریه بر اساس رتبه‌ای كه كسب كرده‌اند، اعطا خواهد شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس در ادامه با یادآوری اینكه یكی از بخش‌های این جشنواره پژوهش‌های قرآنی و مقاله‌نیوسی است، گفت: این بخش ویژه دانشجویان و اساتید است كه در آن آثاری از نقاط مختلف كشور داشتیم به طوری كه حدود 15 مقاله در حوزه دانشجویی را داوری كردیم و همچنین 25 كتاب نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

انتهای پیام
captcha