شکل‌گیری فقه شیعه در زمان امام صادق(ع)
کد خبر: 3857061
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱

شکل‌گیری فقه شیعه در زمان امام صادق(ع)

گروه معارف ــ رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی استان قزوین گفت: امام صادق(ع) تلاش كردند شاگردانی تربيت كنند که آن‌ها بتوانند فقه و اسلام را از فتواهای نادرست نجات دهند و نگذارند دین اسلام به انحراف برود.

شکل گیری فقه شیعه در زمان امام صادق (ع)/ ارتباط روحانیت و مردم تقویت شود

حجت‌الاسلام عبدالحمید نعمتی، رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به میلاد امام صادق(ع) اظهار کرد: حکومت عباسیان با مشاهده جایگاه علمی امام ششم بین مردم و محبوبیت آن حضرت احساس خطر کرد؛ چرا که این رویه برای حکومت مرکزی آن زمان قابل پذیرش نبود.

وی افزود: برای مقابله با این فضا این حکومت به برخی از علمای خودخوانده پول می‌داد تا در مقابل حضرت به تدریس فقه بپردازند تا شاید از این راه سدی در برابر این موج ایجاد کنند لذا آنها گاه فتواهایی نابجا و غیرواقع صادر می‌کردند که خلاف نص قرآن و دین بود.

حجت‌الاسلام نعمتی با بیان اینکه دشمن، دشمن است، اگرچه با نگاهی به‌ظاهر دوستانه به جلو می‌آید لذا دشمن‌شناسی باید مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: برای مواجهه با این توطئه امام صادق(ع) به تربیت شاگردانی پرداختند که فقه و اسلام را از این فتواها نجات داده و نگذاشتند دین اسلام به انحراف برود.

وی با تأکید بر اینکه اگر آن حضرت این کار را نمی‌کردند اکنون اسلامی در کار نبود و همان بلایی که سر انجیل و تورات آمد بر سر قرآن می‌آمد؛ ادامه داد: در آن زمان فقه شیعه ایجاد می‌شود و تا پیش‌ازاین دوران چنین چیزی نبود و یا اگر بود بسیار پراکنده بود.

این مسئول ادامه داد: کانون تفکر فقه شیعه در آن زمان رشد کرد و به همين دليل امام صادق(ع) به‌عنوان شیخ الائمه بنیان‌گذار و رئیس مذهب تشیع معرفی می‌شوند.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی استان با اشاره به مبارزه امام صادق(ع) با شبهات و تحریفات گفت: آن حضرت بسیار هوشمندانه ارتباط جامعه با امامت و جایگزین‌های آن را تبیین کردند؛ لذا اگر می‌خواهیم به شبهات و تحریفات دنیای امروز پاسخ دهیم باید روحانیت تقویت و ارتباط با آن‌ها برقرار شود. 

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) ارتباط بین مردم و شاگردان خود را تسهیل کردند، گفت: آن حضرت با منطق حرکت کردن و پرهیز از مسائل احساسی صرف را در رویکرد خود مورد توجه قرار دادند.

این مسئول افزود: فراوانی شایعه و شایعه‌پراکنی در دنیای امروز ناشی از این است که مردم تقریباً اطلاعات و پاسخ به شبهات خود را از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنند؛ درست است که برخی از مطالب آن حق است اما گویایی لازم را ندارد و توضیحی پشت آن نیست و نمی‌تواند حق مطلب را ادا کند.

رئیس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی استان قزوین در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ذهن افراد را تنبل نگه‌داشته و مطالب به‌صورت ساندویچی به افراد داده می‌شود، تأکید کرد: ارتباط با جامعه روحانیت و تقویت آن و سهل شدن این رابطه و پیوند جامعه با روحانیت می‌تواند بسیاری از شبهات را رفع کند.

انتهای پیام
captcha