بصیرت؛ نتیجه تدبر در آیات و روایات/ انتقاد از برخی منبری‌های شخصی
کد خبر: 3852950
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
آیت‌الله استادی:

بصیرت؛ نتیجه تدبر در آیات و روایات/ انتقاد از برخی منبری‌های شخصی

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه تصریح کرد: جامعه‌ای که به دنبال تبلیغ باشد، یعنی هرچه رسانه‌ها تبلیغ کنند، دنباله‌رو آنها باشد عاقبت خوبی ندارد. اسلام از ما نخواسته که این طور دنباله‌رو این و آن باشیم، بلکه خواسته آیات و روایات را بخوانیم و در آنها تدبر کنیم و با تکیه بر آنها به بصیرت دست یابیم.

انحراف از غدیر ثمره بی بصیرتی مردم بود/ انتقاد از برخی منبری‌های شخصیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله رضا استادی، استاد حوزه علمیه قم، امروز ششم آبان ماه در مجلس عزاداری روزهای پایانی صفر در مؤسسه امام صادق(ع)، که با اشراف آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی اداره می‌شود، با بیان اینکه آیات فراوانی در قرآن در مورد اهل بیت(ع) وجود دارد، گفت: برخی تا 300 آیه را مرتبط با اهل بیت(ع) برشمرده‌اند و قطع مسلم تعداد زیادی آیه وجود دارد که حتی اهل سنت هم با تعبیر «ما نزل من القرآن فی اهل البیت(ع)» از آن یاد کرده‌اند.

وی افزود: تدبر در تعدادی از آیات ما را به این نتیجه می‌رساند که در مورد اهل بیت(ع) است، از جمله آیاتی که ما را به تبعیت از صادقین و بودن با آنان دعوت فرموده است، اما اینکه صادقین چه کسانی هستند تعیین نشده و اجمال دارد. برای رفع این اجمال، مفسران و علما به آیه تطهیر اشاره کرده و فرموده‌اند که براساس این آیه، صادقین همان کسانی هستند که آیه تطهیر در شأن آنان نازل شده و آنان را از هر گونه رجس و پلیدی دور دانسته است، یعنی آیه تطهیر و آیه کونوا مع الصادقین، صغری و کبری برای یکدیگر هستند.

دبیر سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه ابراز کرد: پیامبر در طول شش ماه روزانه یک یا سه بار وقتی قصد مسجد رفتن داشتند کنار خانه علی(ع) این آیه شریفه را قرائت می‌فرمودند که اگر حتی روزی یک بار را هم بپذیریم 180 مرتبه خواهد شد. بنابراین پیامبر یک یا دو مرتبه اهل بیت را معرفی نکرده بلکه حداقل 180 مرتبه این کار را انجام دادند.

ثمره بی‌بصیرتی

استاد برجسته حوزه علمیه با طرح این سؤال که چه شد با بعثت پیامبر(ص) از عرب جاهلی با آن همه صفات پلیدی که در آنان بود کسانی تربیت شدند که از پیامبر برای شهیدشدن درخواست دعا داشتند ولی بلافاصله بعد از وفاتشان شرایط کاملاً تغییر کرد و عمدتاً بی‌ایمان شدند؟ بیان کرد: این مردم که افراد خوب زیادی در میان آنان بود چه شد که کارشان به جایی رسید که سه نفر دینشان سالم باقی ماند یا وقتی عمر در منبر پیامبر نشست فقط 12 نفر معترض شدند؟ شاید جوابش این باشد که آن‌ها از دین فقط ظواهر آن را گرفته بودند و دینداریشان عمیق نبود؛ بصیرت لازم را نداشتند و آن‌طور که باید از بیانات پیامبر بهره عملی نبردند.

استادی اضافه کرد: هزاران نفر 70 روز قبل از وفات پیامبر در محضر ایشان بودند و ایشان مسئله غدیر و جانشینی امام علی(ع) را بیان کرده‌اند ولی با گذشت این مدت کوتاه، این‌گونه تحول ایجاد می‌شود؛ اینجاست که همواره به ما گفته‌اند این دعا را زیاد بخوانیم: «فاجعل النور فی بصری و البصیرت فی دینی ...».

وی ابراز کرد: هر جامعه‌ای که مردمش دنباله‌رو جمعیت باشند و هرچه اکثریت گفتند تبعیت کنند معلوم می‌شود که مردم برای خود اندیشه‌ای ندارند؛ بعد از رحلت رسول خدا، سه نفر هم روی عقیده خود پایبند نبودند و اگر سفارش امام و حضرت زهرا(س) در یادآوری غدیر نبود، باز هم خود مردم باید حواسشان جمع می‌بود، زیرا پیامبر فرمود: «الحق مع علی و علی مع الحق»؛ بنابراین باید امروز هم بصیرت داشته باشیم و هر قدمی را که برمی‌داریم بفهمیم که چه می‌کنیم و از چه کسی حمایت می‌کنیم یا علیه چه کسی حرف می‌زنیم.

استاد تفسیر حوزه علمیه تصریح کرد: اگر بصیرت نباشد سرنوشت خوبی نخواهیم داشت؛ در داستان کربلا هم این وضع قابل مشاهده است؛ این همه پیامبر در وصف امام حسین(ع) سخن گفتند و فرمودند حسین کشتی نجات و چراغ هدایت است؛ در مورد محبت و مودت به اهل بیت(ع) چقدر تأکید کردند ولی با گذشت 50 سال، واقعه کربلا رخ داد. لذا وقتی جامعه سالم است که بتواند حق را از باطل تشخیص دهد.

استادی اظهار کرد: جامعه‌ای که به دنبال تبلیغ باشد (البته منظور تبلیغ دین نیست که وظیفه روحانیت محسوب می‌شود)، یعنی هرچه رسانه‌ها تبلیغ کنند، دنباله‌رو آنها باشد عاقبت خوبی ندارد؛ اسلام از ما نخواسته که این طور دنباله‌رو این و آن باشیم، بلکه از ما خواسته که آیات و روایات را بخوانیم و در آن تدبر کنیم و در نتیجه بصیرت داشته باشیم.

نتیجه دوری از اهل بیت(ع)

دبیر سابق شورای عالی حوزه علمیه اظهار کرد: برخی افراد که از پیامبر و اهل بیت دور شدند رسوایی به بار آوردند و کارشان به جایی رسید که برای خدا جسم قائل شدند و گفتند خدا همان طور که امروز من از منبر پایین می‌آیم، در روز قیامت از عرش پایین می‌آید.

استادی با بیان اینکه مردم متأسفانه دنبال تبلیغ هستند و حتی آشامیدنی و خوراکی‌هایی را که ضرر دارد می‌خورند، اضافه کرد: همه باید بدانیم هیچ راه درستی جز از طریق اهل بیت(ع) ممکن نیست؛ امروز هم اگر دنبال این و آن باشیم بهره خوبی نمی‌بریم؛ با شخصی بودن افراد اگر ملا و باسواد باشند مسئله‌ای نداریم، ولی اگر شنیده شود که یک فرد شخصی که اطلاعات درستی هم ندارد سیل جمعیت پای منبر او می‌نشینند و گاهی هم حرف‌های خلاف می‌زند، نتیجه خوبی نخواهد داشت. چرا باید این طور باشد و نباید مردم از افراد خبره آگاهی کسب کنند؟

وی بیان کرد: البته امروز نظام جمهوری اسلامی را داریم و صدا و سیما هم ظاهراً اسلامی است، ولی این طور نیست که هرچه صداوسیما نشان می‌دهد اسلامی است؛ اشکالات جدی به برخی برنامه‌های آن وجود دارد و ما باید بینا و هوشیار باشیم و بصیرت داشته باشیم و میان برنامه‌های خوب و بد فرق بگذاریم.

وضعیت اسفناک کتابخوانی

وی با اشاره به آمار اخیر وزارت ارشاد در مورد وضعیت کتابخوانی در کشور، بیان کرد: اخیراً اعلام شده است که هر ایرانی روزانه 200 دقیقه وقت خود را صرف فضای مجازی می‌کند و روزانه 160 دقیقه وقت صرف دیدن تلویزیون و 13 دقیقه هم وقت صرف کتابخوانی می‌کند، آن هم اگر همه کتابخوانان کتاب‌های خوبی بخوانند، نه اینکه گاهی کتبی برای کودکان چاپ شود که در نتیجه کودک یاد می‌گیرد که پسری عاشق دختری شده و البته عمدتاً ترجمه کتاب‌های خارجی هستند. این وضعیت اسفناک است.

استادی بیان کرد: باید مراقب خانواده و فرزندانمان باشیم و بدانیم در خانه‌هایمان چه می‌گذرد و بصیرت در دین را از خداوند بخواهیم، زیرا بی‌بصیرتی آسیب‌های فراوانی را برای فرد و جامعه به دنبال خواهد داشت.

یادآور می شود مراسم عزاداری به مناسبت ارتحال پیامبر(ص) و شهادت امام مجتبی(ع) و امام رضا(ع) از روز شنبه، چهارم آبان ماه، در مؤسسه امام صادق(ع) با اشراف آیت‌الله العظمی سبحانی آغاز شده است و تا چهارشنبه هفته جاری، هشتم آبان ماه، ادامه دارد.

در مراسم امروز آیت‌الله علوی بروجردی، آیت‌الله مرتضی مقتدایی و جمعی از شخصیت‌های حوزوی حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha