لزوم توجه به مفاهیم حرکت عظیم اربعین
کد خبر: 3852926
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
رئیس جامعة المصطفی در دیدار زائران اربعین حسینی از تایلند بیان کرد:

لزوم توجه به مفاهیم حرکت عظیم اربعین

گروه حوزه‌ها‌ی علمیه – رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه در دیدار زائران تایلندی اربعین حسینی(ع) گفت: امروز باید به پیام‌ها، مفاهیم و راز و رمز فراوانی که در حرکت عظیم زیارت اربعین نهفته است توجه ویژه‌ای کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه، در دیدار زائران تایلندی اربعین و خوشامدگویی به آنان، رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) را به آنان تسلیت گفت و افزود: در این پیاده‌روی با اباعبدالله‌الحسین (ع) و اهداف بلند نهضت کربلا و اهل‌بیت(ع) پیمان می‌بندیم و خود را سربازی در این مسیر پرافتخار معرفی می‌کنیم. بنابراین، جای تعجب نیست که روایات ما این قدر فضیلت برای زیارت امام حسین(ع) قائل شده است.

وی با تأکید بر اهمیت زیارت اهل‌بیت پیامبر مکرم اسلام(ص)، اظهار کرد: روایات بسیار زیادی درباره ارزش زیارت اهل‌بیت(ع)، به ویژه امام حسین(ع)، وجود دارد که در برخی از روایات، ثواب زیارت برابر با صد‌ها سفر حج برشمرده شده است.

رئیس المصطفی با ذکر اینکه در برخی از روایات، زیارت اربعین نماد پیروی از مکتب اهل‌بیت دانسته شده است، ابراز کرد: زیارت اولیای الهی و اهل‌بیت(ع)، در حقیقت، تجدید عهد و اعلام پیروی از آنان است. پرچم امام حسین(ع)، پرچم اسلام حقیقی است. بنابراین، تأکید شده با زیارت حضرت اباعبدالله(ع)، اعلام کنیم که زیر این بیرق قرار داریم.

وی زیارت امام حسین(ع) را به معنای تجدید عهد با قرائت حقیقی از اسلام دانست و ادامه داد: اسلامی که امام حسین(ع) و دیگر اهل‌بیت(ع) ارائه می‌فرمایند، قرائت حقیقی از اسلام و در برابر اسلام اموی یا اسلام تکفیری است.

حجت‌الاسلام عباسی، زیارت با پای پیاده را سنتی باسابقه طولانی بین مؤمنان دانست و اظهار کرد: بسیاری از بزرگان ما با پای پیاده به زیارت ائمه (ع) می‌رفتند تا نشان دهند برای زیارت حاضرند سختی‌های مسیر را به جان بخرند. سنت زیارت با پای پیاده، بیانگر اظهار عشق و محبت به اهل‌بیت(ع) است تا کسانی که از فرصت و توان لازم برخوردارند، عاشقانه مسیر زیارت را بپیمایند.

وی ادامه داد: از بیش از یک قرن گذشته، با رونق یافتن حوزه علمیه نجف، بسیاری از علما و شخصیت‌های دینی مسیر نجف تا کربلا را به عشق زیارت اربعین امام حسین (ع) می‌پیمودند و حتی بعضی از آنان مقید بودند این سنت حسنه را در ایام مختلف سال به جا آورند. زیارت اربعین، با عظمتی که در سال‌های اخیر یافته، پدیده­‌ای است که به سبب آن پرچم امام حسین(ع) با شکوه بیشتری در جهان برافراشته می‌شود.

رئیس المصطفی، با پرداختن به لزوم توجه به پیام‌ها، مفاهیم و راز و رمز فراوانی که در حرکت عظیم زیارت اربعین نهفته است، تصریح کرد: در این پیاده‌روی با اباعبدالله‌الحسین(ع) و اهداف بلند نهضت کربلا و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) پیمان می‌بندیم و خود را در این مسیر سربازی پرافتخار معرفی می‌کنیم. بنابراین، جای تعجب نیست که روایات ما این قدر فضیلت برای زیارت امام حسین(ع) قائل شده است.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران فراهم کردن زمینه زیارت اربعین برای دوستداران اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در تایلند، اظهار امیدواری کرد که در سال‌های آینده فرصت حضور جمعیت بیشتری از تایلند در مراسم باشکوه زیارت اربعین امام حسین (ع) فراهم آید.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره ارتباط تاریخی ایران و تایلند، ابراز کرد: هر چند از قرن‌های گذشته مراودات تجاری بین مردم این دو کشور وجود داشته است، ولی ماجرای مهاجرت «شیخ احمد قمی» به تایلند، نقطه عطفی در این ارتباط به شمار می‌آید. با این هجرت، ارتباط عاطفی و عقیدتی عمیقی بین دو ملت ایجاد شده که بسیار مستحکم‌تر و عمیق‌تر از ارتباطات زبانی و جغرافیایی است.

وی ادامه داد: چهل سال پیش در ایران، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، که شخصیت علمی، معنوی، عرفانی بودند، به پیروزی رسید. با این حال، حرکت امام خمینی(ره) فقط مختص ایران نیست و به همه انسان‌های آزاده و مستضعف در جهان تعلق دارد.

رئیس المصطفی انقلاب اسلامی را استمرار حرکت سیدالشهدا(ع) خواند و گفت: پیام انقلاب اسلامی همان پیام عاشوراست که معنویت و عدالت برای همه انسان‌ها را دنبال می‌کند. جامعةالمصطفی، که یکی از ثمرات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، خود را در خدمت همه بشریت و در مسیر همین پیام جهانی می‌داند و در‌های آن به روی همه انسان‌ها و ملیت‌ها گشوده است.

حجت‌الاسلام عباسی، پیام المصطفی را اخلاق، معنویت، عدالت و وحدت امت اسلامی بیان کرد و افزود: همان گونه که مقام معظم رهبری تأکید نموده‌اند، ایران اسلامی و جامعةالمصطفی خانه شما و فرزندان عزیز شماست. ما در برابر کسانی که به دنبال تفرقه و نزاع مسلمانان هستند، به وحدت و برادری همه مسلمانان پایبندیم. ما با افتخار اعلام می‌کنیم پیرو مکتب اهل­‌بیت‌(علیهم‌السلام) هستیم و خدا را بر این نعمت بزرگ شکر می‌کنیم و در عین حال، دست دوستی و برادری خود را به سوی پیروان همه مذاهب اسلامی و حتی ادیان دیگر دراز می‌کنیم.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان با اشاره به تحصیل ده‌هاهزار نفر از بیش از صد ملیت در دوره‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت جامعةالمصطفی در داخل و خارج کشور، اظهار کرد: در بخش آموزش غیرحضوری نزدیک به 10 هزار نفر در جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند که فرصت خوبی برای افرادی است که با وجود اشتیاق برای فراگیری علوم اسلامی، امکان یا فرصت تحصیلات حضوری را ندارند.

انتهای پیام
captcha