بدحجابی در قم؛ تغییر فرهنگی یا حرکتی سازمان یافته؟
کد خبر: 3851104
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳

بدحجابی در قم؛ تغییر فرهنگی یا حرکتی سازمان یافته؟

گروه اجتماعی ــ در چندماهه اخیر و به خصوص در چند روز گذشته سخنان ضد و نقیض درباره بی‌حجابی سازمان یافته در قم مطرح شد که همچنان عده‌ای از روحانیون و مسئولان استان آن را تایید و عده‌ای تکذیب می‌کنند؛ این در حالی است که تا وقتی ریشه ناهنجاری شناخته نشود نوع مواجهه مطلوب با آن هم شکل نمی‌گیرد.

بی حجابی سازمان یافته در قم؛ تایید یا تکذیب؟به گزارش ایکنا از قم، رشد قارچ‌گونه بدحجابی در زیر پوست شهر مقدس قم قابل انکار نیست؛ این روزها از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که این تکثیر بی رویه بدحجابی از حالت شخصی و فردی خارج شده و گاه به صورت سازمان یافته در این شهر مقدس نمود می‌یابد و همین سبب شده تا برخی بگویند عده‌ای از افراد پول می‌گیرند تا مروج بدحجابی در بین مردم قم باشند.

موضوع رواج سازمان یافته بدحجابی، از جایی آغاز شد که آیت‌الله خاتمی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در درس اخلاق خود با انتقاد از وضعیت بدحجابی در قم، گفت: یکی از مسئولین می‌گفت، این‌ها اعتراف کردند، به آن‌ها پول می‌دهند، اطراف صفائیه ساعتی قدم بزنند تا حریم بشکنند اما طلبه‌ها مواظب حریم‌شکنی باشند، نباید حریم‌ها شکسته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بار دیگر در جلسه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رئیس دادگستری استان قم نیز به این نکته اشاره کرد و افزود: در قم هنجارشکنان برای شکستن فضای فرهنگی دینی شهر انگیزه دارند و کسی که می‌تواند مقابل این افراد بایستد اجرای قانون است و در این زمینه باید هم کار فرهنگی و هم کار اجرایی صورت گیرد.

وی با ذکر این نکته که در عرصه فرهنگی همچنان کسانی خود را در حصار امن می‌بینند، اظهار کرد: ما باید نسبت به فضای فرهنگی قم بسیار هوشیار باشیم و نباید شاهد باشیم در مرکز شهر قم چهره‌هایی دیده شوند که با قم سازگار نیست.

این سخنان آیت‌الله خاتمی از سمت برخی از افراد تایید شد و برخی دیگر صحت آن را زیر سوال بردند.

بدحجابی در قم؛ تغییر فرهنگی یا حرکتی سازمان یافته؟

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا بر سخنان آیت‌الله خاتمی صحه گذاشت و افزود: افرادی سازمان یافته دست به چنین اقداماتی می‌زنند و برای تخریب فضاهای انقلابی مذهبی دشمن تلاش و کار می‌کنند؛ متاسفانه چنین چیزی در قم وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که «استناد شما مبنی بر وجود اقدامات سازمان یافته چیست؟ گفت: «بنده اطلاعات دقیقی از این موضوع دارم اما مایل به ذکر منبع اطلاعاتی خودم نیستم». این در حالی است که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی استان نیز هنوز گزارشی در سطح رسانه‌ها و برای شفافیت افکار عمومی ارائه نکردند.

نگرانی مراجع تقلید از بدحجابی سازمان یافته 

بدحجابی در قم؛ تغییر فرهنگی یا حرکتی سازمان یافته؟

آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید شیعیان اردیبهشت ماه امسال در این زمینه گفته بود: «فکر می‌کنم برخی از این بی‌حجابی‌ها جنبه نیابتی دارد و برای خودشان نیست بلکه افرادی مبلغی را می‌گیرند که این گونه بچرخند والا زنان پاکدامن قم منزه هستند اما اینها که وضع‌شان ناگوار است ارتباطی به قمی‌های اصیل و علما و سکنه ندارند.»

وی با بیان اینکه نکته‌ای در باب حجاب در این شهر است که امیدوارم به گوش مسئولان برسد، بیان کرد: «وضع حجاب قم در شأن این شهر نیست، این شهر در حقیقت نماینده تشیّع و ام‌القرای اسلام است. شهری است که حوزه علمیه در آنجا منعکس است و اعاظم و بزرگان در آن حضور دارند. این شهر، شهری است که در آن، کتاب‌ها و رساله‌های زیادی منتشر می‌شود.»

نفی بد حجابی سازمان یافته در قم

بدحجابی در قم؛ تغییر فرهنگی یا حرکتی سازمان یافته؟

سرهنگ مهرداد حاجی‌زاده معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم ضمن تکذیب بدحجابی و بی حجابی برنامه‌ریزی شده در قم، به خبرنگار ایکنا، گفت: ترویج بدحجابی در قم سازمان یافته نیست و اینکه عده‌ای مروج بدحجابی و بی‌حجابی در قم هستند، به صورت خودجوش و فردی این کار را انجام می‌دهند و البته تاکنون موردی در این خصوص به نیروی انتظامی اعلام نشده‌ است.

حاجی‌زاده بیان کرد: بدحجابی در جامعه برخاسته از القائات دشمنان از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است که سبب می‌شود جوانان نسبت به این مسئله اهتمام کمتری داشته‌باشند اما هیچ کس عمدا نسبت به حجاب موضع‌گیری خاصی ندارد که فرد بخواهد مروج بدحجابی باشد بلکه مردم در این امر به صورت شخصی عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در مسئله حجاب باید شهر قم را با سایر استان‌ها مقایسه کرد، ادامه داد: شهر قم در این زمینه، نسبت به همه استان‌های دیگر و از جمله شهرهای مذهبی ایران، وضعیت مطلوب‌تری دارد، البته تاثیر رسانه‌های اجتماعی و مدگرایی‌های غربی در پوشش جوانان بر کسی پوشیده نیست.

دامن زدن به حواشی، به حیثیت شهر قم ضربه می‌زند

سید محمدتقی حسینی جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، سازمان یافته بودن بی حجابی در قم را رد و بیان کرد: در حال حاضر بدحجابی سازمان یافته در قم نیست، با توجه به آمار و اطلاعاتی که از نیروی انتظامی و رئیس اطلاعات سپاه قم در دست داریم این موضوع صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید از حیثیت قم دفاع کنیم و سیاه نمایی کردن و دامن زدن به برخی از ناهنجاری‌ها  به حیثیت، آبرو و شان این شهر مقدس ضربه خواهد زد، افزود: شهر مقدس قم در مقایسه با استان‌های دیگر از نظر فرهنگی بسیار مطلوب‌تر است اما انتظارات از قم بسیار بالاتر از وضعیت موجود است و حتی وجود یک مورد بی حجابی و بدحجابی نیز در قم زیاد به شمار ‌می‌رود و این بدان معنا نیست که در قم بدحجابی و بی حجابی آمار بالایی دارد بلکه به تعبیر روانشناسان، بزرگ جلوه می‌کند.

بدحجابی در قم؛ تغییر فرهنگی یا حرکتی سازمان یافته؟

حسینی یادآور شد: در سال‌های گذشته یعنی حدودا ده سال پیش مواردی مبنی بر بدحجابی سازمان یافته در قم وجود داشت به این گونه که عده‌ای را با اتوبوس به شهر قم می‌آوردند و در میدان آستانه در نزدیکی حرم مطهر(س) پیاده می‌کردند و ماموریت آنان این بود که چند ساعتی را با پوشش نامناسبی که داشتند در حریم شهر قم جولان دهند؛ در آن زمان ستاد امر به معروف با همکاری نیروی انتظامی قم به شدت با این موارد برخورد کردند و به سرعت شهر مقدس قم از وجود این مزدوران، پاکسازی شد.

نتیجه آن‌که وضعیت فرهنگی این شهر مقدس نه تنها در شان و منزلت قم نیست بلکه متاسفانه روز به روز نامساعدتر می‌شود و همانطور که باید تلنگرها و تذکرهای برخی از مراجع، علما و مسئولین فرهنگی شهر قم را جدی بگیریم نباید از تغییرات فرهنگی و اجتماعی نسل جوان با استناد به سازمان یافته بودن بد حجابی غفلت شود و نهادهای فرهنگی باید روش‌های موثرتری را در مواجهه با این پدیده به کار بگیرند.

گزارش از محدثه نعیمی فرد

انتهای پیام
captcha