روایتی از نیمه‌ پنهان پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 3848651
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

روایتی از نیمه‌ پنهان پیاده‌روی اربعین

گروه فرهنگی ــ نمایشگاه عکس گروهی «۱۴۵۲» به همت هشت عکاس مشهدی با محوریت پیاده‌روی اربعین به بخش‌های پنهانی از این حرکت عظیم پرداخته است.

روایتی از نیمه‌ پنهان پیاده‌روی اربعینمحمدحسن صلواتی، دبیر سرویس عکس روزنامه شهرآرا در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص برپایی نمایشگاه «1452»، هم‌قدم با زائران پیاده‌ اربعین حسینی، بیان کرد: پیاده‌روی اربعین از دوران گذشته جریان داشته است، حتی در زمان حکومت صدام نیز مردم عراق، از مسیرهای فرعی و از مسیر نخلستان‌ها عبور می‌کردند تا به دست نیروهای حکومتی دستگیر و زندانی نشوند، به همین دلیل از این دوره زمانی که زائران پنهانی به زیارت می‌رفتند عکسی در دسترس نیست.

دبیر سرویس عکس روزنامه شهرآرا ابراز کرد: هرچند صداوسیما طی این سال‌ها عکس و فیلم‌های بسیاری از پیاده‌روی در مسیر نجف تا کربلا پخش کرده و می‌کند که صرفا در طول یک جاده عده‌ای در حرکت و میزبانان عراقی در این مسیر در حال پذیرایی هستند، اما در این نمایشگاه سعی شده به نیمه پنهان از این پیاده‌روی پرداخته شود و عکس‌هایی به نمایش گذاشته شده که کمتر دیده شده است.

این هنرمند عکاس اظهار کرد: نمایشگاه گروهی عکس «1452» با محوریت پیاده‌روی اربعین در قالب 40 اثر از هشت عکاس مشهدی در نگارخانه رضوان و با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و زنده نگه داشتن شعائر حضرت سیدالشهدا(ع) از شنبه 13 مهرماه برپا شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.

وی گفت: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بر خلاف هر مراسم افتتاحیه دیگر بدون حضور مسئولان استانی و به سبک جدیدی از ترسیم فضای پذیرایی مردم عراق از زائران اربعین با حضور علاقمندان برگزار شد.

صلواتی در خصوص علت نامگذاری نمایشگاه گفت: «1452» در واقع تعداد ستون‌های مسیر نجف تا کربلا است که فاصله هریک 20 متر و در مجموع 80 کیلومتر است که اولین ستون در خروجی شهر نجف و ستون «1452» مقابل حرم مطهر حضرت ابوالفضل(ع) قرار دارد.

این هنرمند عکاس با بیان اینکه تعداد 11 اثر از من طی هفت سفر در ایام اربعین به عتبات در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است، اظهار کرد: مجموعه عکس‌های این نمایشگاه، اثر عکاسان مشهدی از جمله داوود بهگام، وحید بیات، ایمان جنتی، مهدی جهانگیر، احمد حسنی، محمدجواد مشهدی، روح‌الله مهاجر و محمد حسن صلواتی طی سفرهای سال‌های گذشته و حضور در مراسم اربعین است.

وی درخصوص تأمین اعتبارات برای برپایی این نمایشگاه افزود: این نمایشگاه در واقع خودجوش راه‌اندازی شده است و تنها مکان برپایی نمایشگاه از سوی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در اختیار گروه قرار گرفته و با توجه به استقبال مردمی که در طی این چند روز صورت گرفته است، در صورتی که این امکان از سوی نگارخانه فراهم شود، دو روز دیگر تمدید می‌شود.

دبیر سرویس عکس روزنامه شهرآرا در پایان بیان کرد: همچنین پس از جمع‌بندی و اجماع نظرات، عکس‌های منتخب از سوی نگارخانه رضوان چاپ شد، ضمن اینکه طراحی پوستر نمایشگاه نیز توسط عکاسان حاضر در نمایشگاه صورت گرفت.

انتهای پیام
captcha