اسفیدانی پس از برتری در مسابقات قرآن کرواسی به مشهد برگشت
کد خبر: 3846275
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

اسفیدانی پس از برتری در مسابقات قرآن کرواسی به مشهد برگشت

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هادی اسفیدانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در بیست‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی کرواسی که حائز رتبه اول این دوره از مسابقات شده بود، به مشهد بازگشت.

اسفیدانی پس از برتری در مسابقات قرآن کرواسی به مشهد برگشتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هادی اسفیدانی، نفر اول بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی شب گذشته، هشتم مهرماه با استقبال مسئولان و قرآنیان خراسان رضوی وارد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد شد.

اسفیدانی طی دو مرحله و با دو پرواز به وطن بازگشت، ابتدا از کرواسی به مقصد تهران و پس از آن نیز از تهران به مقصد مشهد سفر کرد و با مستقر شدن پرواز تهران به مشهد در ساعت ۲۱:۱۰ با استقبال مسئولان و قرآنیان مشهد به‌ویژه دوستان خود در مؤسسه قرآنی انوارالمصطفی(ص) مواجه شد.

مراسم استقبال از این نماینده قرآنی ممتاز مشهد با حضور حجت‌الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام میریان، رئیس مرکز قرآن آستان قدس رضوی همچنین اساتید و اعضای جلسات قرآنی مختلف سطح شهر مشهد در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد برگزار شد.

تأخیر در صدور روادید نمایندگان ایران

هادی اسفیدانی، در بدو ورود به شهر مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا عنوان کرد: ابتدا به خاطر مشکلاتی که در صدور روادید برای ما ایجاد شد، با تأخیر یک روزه به مسابقات قرآن کرواسی رسیدیم و در واقع همزمان با روز ابتدایی برگزاری مسابقات وارد کرواسی شدیم، از این جهت که زمانی برای استراحت نداشتیم، این موضوع کمی استرس و اضطراب برای شرکت در مسابقه را بالا برد.

وی افزود: مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی به نسبت سال‌های گذشته از نظر کیفی و کمی رشد کرده بود، کشورهای مختلفی در این دوره از مسابقات حاضر شده بودند که تعداد آن‌ها به ۴۰ کشور می‌رسید، از کانادا تا هندوستان و بنگلادش در این دوره مسابقات حاضر بودند.

نفر اول بیست‌‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کرواسی گفت: اکثر نمایندگان حاضر در این دوره از مسابقات کرواسی از کشورهای اروپایی بودند که از جمله آن‌ها می‌توان نماینده کشور بوسنی و یوگوسلاوی را نام برد.

وی با بیان اینکه تعدادی از متسابقان حاضر در این دوره از مسابقات از کشورهای آفریقایی بودند، افزود: برگزاری این مسابقات شعار محوری خاصی نداشت اما هدف کلی مسابقات ایجاد اتحاد و همدلی میان مسلمانان جهان بود و مسئولان برگزاری نیز بیشتر به آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا» تأکید می‌کردند.

اسفیدانی گفت: هیئت داوران این دوره از مسابقات نیز از کشورهای مختلفی تشکیل شده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به داوری از کشور فرانسه و همچنین کرواسی و قطر اشاره کرد که یک هیئت داوری واحد، هر دو بخش قرائت و حفظ قرآن را قضاوت می‌کردند. در مسابقات قرآن کرواسی داوران به‌صورت کلی برای اجرای هر قاری و حافظ امتیازی در نظر می‌گیرند و به‌طور کلی نسبت به صوت و لحن تجوید و سایر موارد در قرائت قاری نمره اختصاص می‌دهند و مانند مسابقات ایران به جزئیات هر بخش نمی‌پردازند.

اهمیت ویژه تجوید در نظر هیئت داوران

وی اضافه کرد: آیین‌نامه موجود در مسابقات کرواسی تأکید بیشتری بر مبحث تجوید در قرائت قرآن داشت، به طوری که از ۱۰۰ نمره حدود ۷۰ نمره به این بخش اختصاص می‌یافت، بیست نمره در حوزه وقف و ابتدا مدنظر بود و ۱۰ نفر باقی مانده به صوت و لحن مربوط می‌شد. چندین نماینده از کشورهای مختلف جهان در این دوره از مسابقات کرواسی حاضر بودند که سال‌های گذشته در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت کرده بودند، برای مثال نماینده بنگلادش به حدود ۱۵ سال پیش در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران شرکت کرده و رتبه دوم را به دست آورده بود، اکثر این متسابقان، قاریان ایرانی را می‌شناختند و از آن‌ها به نیکی یاد می‌کردند.

یادآور می‌شود، هادی اسفیدانی از قاریان جوان و برتر استان خراسان رضوی است که در مسابقات قرآن مختلف کشور حائز رتبه‌های برتر بوده و همراه با کاروان قرآنی نور به‌عنوان نماینده‌ای از استان خراسان رضوی در موسم حج سال جاری به سرزمین وحی اعزام شده بود.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha