حال و هوای کرمانشاه در روزهای محرم
کد خبر: 3840986
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶

حال و هوای کرمانشاه در روزهای محرم

گروه اجتماعی ــ محرم چه نعمتی است که در آن، همه افراد خودجوش به سمت مجالس عزای حسینی کشیده می‌شوند، آیا این نعمتی بزرگ برای جهان اسلام نیست.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، محرم چه نعمتی است که در آن، همه افراد خودجوش به سمت مجالس عزای حسینی کشیده می‌شوند، آیا این نعمتی بزرگ برای جهان اسلام نیست که هر شب مردم عزادار با حضور در مساجد، حسینیه‌ها و خیابان‌ها با برگزاری آیین‌های این ماه ارادت خود به آستان سیدالشهدا(ع) را اعلام می‌کنند.

حال و هوای کرمانشاه در روزهای محرم+تصاویر
امروز از هر کجای خیابان‌ها که گذر می‌کنی، ایستگاه‌های صلواتی، دسته‌های سینه‌زنی و محافل عزاداری را می‌بینی که حال و هوایی دیگر به جامعه بخشیده است. اما این حال و هوا در مناطق مختلف کرمانشاه با سنت‌های سوگواری متفاوت ماه محرم تا حدی با مناطق دیگر متفاوت است. در اغلب مناطق این استان از ابتدای ماه محرم تا روز تاسوعا شب‌ها به عزاداری در حسینیه‌ها و مساجد می‌پردازند.

جلوه عزاداری در مناطق اهل سنت

یکی دیگر از تفاوت‌های عزاداری ماه محرم در کرمانشاه، عزاداری این ایام بین مردم اهل سنت است که از احترام ویژه‌ای برخوردار است و ارادت مردم اهل سنت در این دیار به خاندان رسول خدا(ص) و امام‌حسین(ع) انکارناپذیر است. منابع و کتاب‌های نویسندگان و شعرای این مناطق به آستان اهل‌بیت(ع) به روشنی گویای این حقیقت است.

مردم در این مناطق با فرارسیدن ماه محرم به هر نحوی سعی می‌کنند در برنامه‌های این ماه شرکت کنند و عده‌ای با پخش نذری و عده‌ای با پوشیدن لباس سیاه و عده‌ای در قالب دسته‌‌های سینه‌زن ارادت خود را به آستان امام‌حسین(ع) ثابت کرده و در سوگ فرزند رسول خدا(ص) عزاداری می‌کنند.

مردم استان کرمانشاه که بافت قومی و مذهبی مختلفی را در دل خود جای داده است متفاوت با سایر استان‌های کشور و به نوعی با وحدت اسلامی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و ایام محرم نیز نمادی از این وحدت است.

حال و هوای کرمانشاه در روزهای محرم+تصاویر

نماد مدیریتی عزاداری در هیئت‌ها

یکی از نمادهای مدیریت سنتی و مذهبی بین مردم شهرها و روستاهای کرمانشاه مدیریت دسته‌های هیئت‌های مذهبی و عزاداری است که به شکل سنتی و منظم در مکان‌های خاصی مثل تکایا و در قالب هیئت‌های بزرگ است، معمولاً مدیر دسته‌ها، افرادی سرشناس، معتمد و متدین هستند که داوطلبانه به ایفای نقش خود می‌پردازند و این افراد به‌عنوان مسئول برپایی دسته در طول ایام محرم اسباب اجرای مراسم عزاداری را فراهم کرده و نظم دسته‌های عزاداری را مشخص می‌کنند.

حال و هوای کرمانشاه در روزهای محرم+تصاویر
یکی از شاخصه‌های برپایی مراسم ایام محرم در کرمانشاه سینه‌زنی در صفوف کاملاً منظم است. عزاداری در سطح استان طی روز نهم و دهم محرم از اوایل صبح در مساجد آغاز می‌شود و پس از آن در خیابان‌ها و در قالب هیئت‌ها با ترتیبی منظم به خیابان‌ها می‌آیند و نقطه تلاقی تمام هیئت‌ها در شهرهای استان، مساجد جامع است.

مراسم در روز عاشورا نیز بین مردم کرمانشاه از اهمیت و کرامت بسیاری برخوردار است و در این روز از اولین ساعات صبح، عزاداران خود را برای برپایی عزاداری آماده می‌کنند. از مهم‌ترین مراسم‌ عزاداری بین مردم کرمانشاه سینه‌زنی است و اغلب، تعداد جمعیت دسته‌های سینه‌زن بسیار زیاد است.

حال و هوای کرمانشاه در روزهای محرم+تصاویر
یکی از عزاداری‌های روز عاشورا و تاسوعا در شهرهای کرمانشاه مراسم «گل‌گیران» است و هر ساله در روز تاسوعا به‌ویژه عاشورای حسینی برگزار می‌شود و عزاداران با گل‌مالی سر و صورت و بدن خود اوج غمباری خود را از شهادت امام‌حسین(ع) نشان می‌دهند.

روز عاشورا روز تجلی میثاق مردم با امام‌حسین(ع) و قیام خونین ایشان است و مردم کرمانشاه نیز چون دیگر مردم ایران اسلامی این ارادت را در قالب‌های مختلف به آستان سیدالشهدا(ع) ابراز می‌کنند، باشد که عزاداری‌هایمان مورد قبول واقع شود.

انتهای پیام

captcha