حجتالاسلاموالمسلمین محمدتقی صرفیپور، از کارشناسان مذهبی در گفتوگو با ایکنا از لرستان، تقویت روحیه مؤمنان و ترسیم سرنوشت عصیانگران را از اهداف قرآن ذکر کرد و گفت: آیات مربوط به جنگ بین طالوت و جالوت برای تقویت روحیه مؤمنان است و آیه پنجم سوره قصص با این مضمون «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» نیز برای تقویت روحیه مؤمنان نازل شده است.
وی با بیان اینکه هدف قرآن از بیان داستان اقوام نوح، فرعون، عاد و ثمود برای ترسیم عصیانگران است، افزود: روشن کردن مسائل عقلی با مطالب مادی و جسمانی مانند اینکه آیه 143 سوره اعراف با این مضمون «وَلَمَّا جَاء مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ موسَى صَعِقًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ؛ موسی(ع) از خدا خواست تا خود را نشان دهد و خدا فرمود به کوه نگاه کن اگر در جایش ماند بهزودی مرا میبینی»، اینها برای روشن کردن مسائل عقلی با مطالب مادی و جسمانی بیان شده است.
امام جمعه سابق پلدختر هدف آیه 21 سوره احزاب با این مضمون «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» را رهنمودی برای تمام نسلهای آینده ذکر کرد و گفت: زدودن آثار مرگبار غرور نیز یکی دیگر از اهداف قرآن است چنانکه در آیه 26 سوره انفال با این مضمون «وَاذْكُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» در این رابطه آمده است: «و به ياد آوريد هنگامى را كه شما در زمين گروهى اندک و مستضعف بوديد مىترسيديد مردم شما را بربايند پس [خدا] به شما پناه داد و شما را به يارى خود نيرومند گردانيد و از چيزهاى پاک به شما روزى داد باشد كه سپاسگزارى كنيد».
این کارشناس مذهبی این مسئله که بلا و امتحان برای مؤمنین حتمی است را یکی دیگر از اهداف قرآن ذکر کرد و افزود: آیه 214 سوره بقره با این مضمون «أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ» به این نکته اشاره دارد که بلا و امتحان برای مؤمنین حتمی است.
وی ادامه داد: بیان داستان آسیه که شوهرش فرعون است و یا لقمان که غلام سیاهی بوده است و یا ساحرانی که ایمان آوردهاند نیز در قرآن به این منظور است که راه سعادت بر روی همه باز است.
حجتالاسلام صرفیپور مسلط بودن قدرت الهی بر همه چیز مانند اینکه فرعون کودکی مانند موسی(ع) را بهعنوان اینکه بعداً باعث کمک فرعون شود در کاخ خود جای میدهد ولی هم او ریشه فرعون را میخشکاند بیانگر این است که قدرت الهی بر همه چیز مسلط است کمااینکه یکی دیگر از اهداف قرآن این است که به ما بگوید دنیا بیارزش و فانی است و ارزشها در نعمتهای اخروی است.
این کارشناس مذهبی در بیان رسالتهای قرآن، هدایت انسانها، معرفت الهی، نشان دادن آداب معاشرت و آداب زندگی و همچنین نشان دادن آداب سیاست را از رسالتهای قرآن ذکر کرد.
انتهای پیام