هنر؛ مصلح رفتار‌های اجتماعی
کد خبر: 3830481
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

هنر؛ مصلح رفتار‌های اجتماعی

گروه اجتماعی ــ امام جمعه اردبیل با اشاره به جایگاه وزین هنر در جامعه گفت: هنر در معنای واقعی کلمه آن است که پیام تربیتی و اعتقادی داشته و درصدد اصلاح رفتار‌های اجتماعی و گره‌های کور جامعه باشد.

هنر؛ پیام تربیتی و اعتقادی و مصلح رفتار‌های اجتماعیبه گزارش ایکنا از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل‌ روز گذشته، پنجم مردادماه در دیدار با تعدادی از هنرمندان اردبیل اظهار کرد: خداوند می‌خواهد بنده خود را شاد ببیند و در دوران امر بین امیدواری به رحمت خداوندی و شادبودن و بین غرق شدن در خوف، غم و غصه به‌خاطر ترس از عذاب و عقوبت اولی را ترجیح می‌دهد و از مومنین هم می‌خواهد در صورت ابتلاء، صورت شاداب را حفظ و حزن و اندوه را در قلب خود مستورکنند.

وی بیان کرد: پیامبر گرامی اسلام نیز در مراودات و تعامل اجتماعی شاد بودند و بلکه بسیار اهل مطایبه بودند، در روایات آمده که «افکه الناس مع النساء و الصبیان» بودند! یعنی حضرت بیشترین شوخی‌ها را با خانم‌ها و کودکان داشتند؛ در جوامع روایی آمده است که یک عرب بادیه‌نشین غالباً به محضر رسول خدا مشرف می‌شد و کارش خنداندن رسول خدا بود هر وقت او دیر می‌آمد رسول خدا سراغ او را می‌گرفت و به این مضمون می‌فرمود: «که اعرابی کجاست تا ما را شا دکند!» نتیجه آن که اسلام هیچ‌گاه با شاد بودن مخالفت ندارد.

عاملی تصریح کرد: سفارش بنده به شما این است که در هنرتان قدسیت را در اولویت کارهایتان قرار داده و نگاه قدسی و معنوی به حرفه‌تان داشته باشید؛ چرا که شاد کردن مردم دستور خداست و پاداش بسیاری دارد، طبق بعضی از روایات ادخال سرور بر قلب مؤمن به‌صورت جوانی زیبا‌روی مجسم می‌شود و انسان را از عقبات خطرناک برزخ و محشر به سلامتی عبور می‌دهد هم چنین در کار‌های طنز باید دقت شود که واژه‌ها و کلماتی که بدآموزی دارند مورد استفاده قرار نگیرد مخصوصاً اینکه شما نفوذ فوق‌العاده بین خانواده‌ها پیدا کرده‌اید.

وی با تشریح جایگاه وزین هنر در جامعه تصریح کرد: هنر در معنای واقعی کلمه آن است که پیام تربیتی و اعتقادی داشته و درصدد اصلاح رفتار‌های اجتماعی و گره‌های کور جامعه باشد البته صرف سرگرمی حلال مطلوبیت دارد، علمای اخلاق می‌گویند اگر نفس را مشغول نکنید نفس برمی‌گردد و شما را مشغول می‌کند. ام سلمه همسرگرامی پیامبراسلام بافندگی می‌کرد، وقتی از او علت پرسیدند گفت: «از رسول خدا شنیدم که فرمود اگر زن بیکار بماند یا فتنه درست می‌کند و یا به فتنه می‌افتد»، بله سرگرمی محض در هنر خود رجحان دارد، اما هنر فاخر آن است که در دل خود پیامی حیات بخش داشته باشد؛ هنرشما این است که مفاهیم و پیام‌های انسانی و آسمانی را در قالب طنز به مخاطب منتقل کنید و صدالبته که این موضوع از منبر سخت‌تر است.

امام جمعه اردبیل افزود: یکی از تبلیغات شوم و جنگ روانی دشمن این است که ملت ما را افسرده، غمگین و ناراحت نشان دهد و القاء کند که این از مصائب انقلاب اسلامی است از این رو فراهم کردن زمینه شادی برای ملت بزرگ حضور در معرکه جنگ واقعی است و لازم است تدابیری اتخاذ شود تا نشاط مردم افزایش یابد؛ چرا که شاد بودن حق مردم است.

وی با بیان اینکه گاهی جاری کردن یک تبسم بر لب‌های یک غمزده گرفتاری‌های بزرگ را دفع و گره‌های لاینحل را حل می‌کند، افزود: امروزه با علم و تجربه ثابت شده که خنده، تبسم و شادی‌های سالم و مشروع نقش عظیم در طول عمر دارد.

عاملی با اشاره به نقل خواجه نصیرالین طوسی بیان کرد: جنس خوف از هیبت و عظمت خداوندی با جنس سایر خوف‌ها فرق دارد و چنین خوفی موجب نورانیت ضمیرانسانی است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه باید اقبال مردم به کار‌های طنز را برای خودتان ظرفیت بدانید بیان کرد: حال که با زبان ترکی اجرا می‌کنید سعی‌تان بر آن باشد که جمال زبان ترکی را بیشتر به نمایش بگذارید و از ضرب المثل‌ها، ترکیب‌ها، تشبیه‌ها و استعاره‌های اصیل ترکی بهره ببرید تا صنعت ادبی در حد بسیار بالا در هنرتان مشهود باشد و هنرشما این باشد که زیبا حرف زدن با زبان مادری را به مردم یاد بدهید.

انتهای پیام

captcha