اخبار معارفی رسانه‌ها/ تربیت 4 هزار حافظ کل قرآن در مؤسسه مهد قرآن
کد خبر: 3824308
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸

اخبار معارفی رسانه‌ها/ تربیت 4 هزار حافظ کل قرآن در مؤسسه مهد قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تشریح فعالیت‌های مؤسسه مهد قرآن کشور، یکی از اخباری بود که صفحه معارفی یکی از رسانه‌ها طی امروز، 12 تیرماه به صورت مبسوط به آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا؛ در میان اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، 12 تیرماه در صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، خبری با عنوان گزارش از مؤسسه‌ای که ۴هزار حافظ کل قرآن تربیت کرده است در رابطه با فعالیت‌های مؤسسه مهد قرآن کشور، یکی از مهم‌ترین این اخبار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 12 تیرماه و تا ساعت 15:30 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار با عناوین «گزارش ویدیویی تسنیم از موسسه‌ای که ۴هزار حافظ کل قرآن تربیت کرده است» و «تفسیر| مهم‌ترین توصیه خداوند به لقمان حکیم» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و پنج خبر دیگر این صفحه در حوزه‌های معارفی مختلف همچون حوزه فقه و معرفت انعکاس یافته‌اند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «گزارش ویدیویی تسنیم از موسسه‌ای که ۴هزار حافظ کل قرآن تربیت کرده است» کرده که در رابطه با فعالیت‌های مؤسسه کشور مهد قرآن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سیدمحمود چاوشی، مدیر عامل موسسه کشوری مهد قرآن با اشاره به ویژگی‌های آموزشی این موسسه، گفت: یکی از ویژگی‌های آموزشی این موسسه استفاده از سبک نوین آموزشی و تسهیل در فراگیری حفظ کل قرآن است. قرآن‌آموزان در همان سال‌های نخست تأسیس این موسسه با تقلید از سبک تلاوت استاندارد که آن دوره تلاوت استاد پرهیزگار به‌عنوان تلاوت محوری و مبنای آموزشی قرار گرفت، آیات را حفظ می‌کردند. این روش که مورد پسند عموم قرآن‌آموزان قرار گرفته بود به‌تدریج فراگیر شد و در سراسر کشور تسری پیدا کرد. پس از حفظ قرآن،‌ نیاز توجه قرآن‌آموزان به موضوع مفاهیم از سوی اعضای هیات علمی موسسه مطرح و منجر به تولید 9 جلد کتاب آموزش ترجمه و مفاهیم شد. مرحوم استاد سیدهادی محدث و استاد وکیل از جمله افرادی بودند که در زمینه تألیف این کتاب‌های آموزشی زحمات زیادی کشیدند.
موسسه کشوری مهد قرآن هم‌اکنون در 20 استان کشور، 145 شعبه فعال دارد که فعالیت مربوط به حفظ قرآن را در مقاطع مختلف و در دو بخش خواهران و برادران پیگیری می‌کنند. همچنین بیش از 40 شعبه آموزشی ویژه سنین کودکان در قالب مهدهای کودک در اقصی‌نقاط کشور فعال هستند که با نام «مهد قرآن شکوفه‌ها» وظیفه آموزش قرآن برای کودکان و دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی را برعهده دارند.
موسسه مهد قرآن در جهت پیشبرد اهداف، توسعه و گسترش کلاس‌های آموزش قرآن در بین عموم اقشار جامعه و به‌ویژه افراد با استعداد و محرومی که توانایی تأمین هزینه‌های شرکت در دوره‌ها و کلاس‌ها را ندارند از یاری خیران قرآنی در زمینه تأسیس مکان تأسیس کانون و کلاس، تأمین هزینه سرانه تعدادی از قرآن‌آموزان، تأمین هزینه هدایا و جوایز و تأمین هزینه چاپ و تولید کتاب‌ها و ابزار کمک آموزشی جهت اهداء به قرآن‌آموزان بهره‌مند می‌شود».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز همانند ایام گذشته و طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 76 قرآن کریم توسط محمد صدیق منشاوی، قاری مشهور مصری آغاز شده است.
همچنین در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «برگزاری دور جدید طرح استعداد‌های درخشان قرآنی/ ورود شرکت‌کنندگان به مرحله تطبیق»، «برگزاری مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) در آستان سید‌الکریم» و «اگر عقل فرمانروای وجود انسان باشد عفت بر قوه شهویه حاکم می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده‌اند که در حوزه‌های مختلف قرآنی و معارفی قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «برگزاری دور جدید طرح استعداد‌های درخشان قرآنی/ ورود شرکت‌کنندگان به مرحله تطبیق» دارد، در رابطه با برگزاری اردوی‌های استعداد‌های درخشان قرآنی ویژه آموزش و پرورش قاریان نوجوان قرآن کریم منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «محسن یار‌احمدی مسئول طرح استعدادهای درخشان سازمان دارالقرآن الکریم درباره دوره جدید از طرح «استعدادهای درخشان قرآنی کشور سازمان دارالقرآن کریم»، اظهار کرد: این دوره وارد فصل جدیدی شده است و امسال از میان هزار و ۳۵۰ نفری که در طول سه سال گذشته در دوره تقلیدی کار می‌کردند ۶۰۰ نفر ما را همراهی می‌کنند.
وی ادامه داد: ما در پایان دوره اخیر که از برگزاری طرح می‌گذرد، آزمون‌هایی را با حضور شرکت‌کنندگان برگزار کردیم و در اردوهای آموزشی، غربال‌گری انجام دادیم و اکنون همان‌طور که اشاره داشتم ۶۰۰ نفر در دوره جدید طرح استعدادهای درخشان قرآنی سازمان شرکت می‌کنند.
یار‌احمدی با اشاره به برگزاری دوره جدید در بازه زمانی ۳ ساله گفت: ادامه طرح در دوره جدید وارد فاز تطبیق شده است که برای این فاز هم پیش‌بینی سه ساله داریم، در این راستا برای توجیه مدرسان استانی پنجشنبه و جمعه این هفته، ۱۳ و ۱۴ تیرماه در سازمان دارالقرآن کلاس‌های توجیهی و آموزشی را برای مدرسان برگزار می‌کنیم.
مسئول طرح استعدادهای درخشان با اشاره به اهمیت تطبیق در آموزش تلاوت گفت: وقتی که قاری قرآن در سطح تقلید باشد به این معنا است که فقط آن قطعات تقلیدی را مثل استادِ الگو می‌خواند، اما در تطبیق، قاری بر اساس معلومات و محفوظاتی که در دوره تقلید داشته می‌تواند بخش‌های دیگر قرآن را از نظر صوت و لحن و تجوید پیاده‌سازی کند».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «فصل جدید اردوهای «استعدادهای درخشان قرآنی کشور» آغاز می‌شود» دارد، مربوط به روز گذشته است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه که عنوان «سفیر ایران با مفتی کل عمان دیدار کرد» دارد، روز گذشته منتشر شده است.
ایسنا
«نمی‌توان ابزار ارتباطی و فضای مجازی را از زندگی بشر حذف کرد»، «در ارائه مدلی از شادی‌های صحیح کم کاری وجود دارد»، «انتصاب سرپرست معاونت توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، «تشییع پیکر دو شهید دفاع مقدس در قزوین»، «تسهیل و تسریع در فرایند بیمه خادمان مساجد» و «آموزش صحیح قانون مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی را هموار می‌سازد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که خبری از اخبار قرآنی در میان آن نیست و همگی در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها سه خبر را با عناوین «حدیث امام جعفر صادق (ع) درباره دوستی»، «تدارک ویژه آستان حرم عبدالعظیم حسنی (ع) در شب ولادت کریمه اهل بیت» و «روح انسان در کدام قسمت بدن قرار دارد؟» بر روی خروجی خود منعکس کرده که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و اغلب در حوزه معارفی عترت قرار دارند.
ایبنا
تعداد سه خبر با عناوین «حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد لک‌زایی درگذشت»، «برپایی شب شعر «حرم تا حرم» در 19 شهر خوزستان» و «قرن نوزدهم دوره‌ای مهم در خدشه وارد کردن غرب به قرآن است» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران قرار گرفته که تنها یکی از این اخبار قرآنی بوده و دو خبر دیگر نیز در حوزه‌های معارفی دیگر قرار دارند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمجید پورطباطبایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن کریم منتشر شده، آمده است: «شکوفایی فرهنگ و تمدن غرب هم‌زمان با ورود غربی‌ها به سرزمین‌های دیگر از جمله کشورهای مشرق زمین و سرآغاز پاگرفتن دانشی با عنوان «خاورشناسی» است که طی آن اندیشمندان غربی به دنبال شناخت فرهنگ شرقی‌ها هستند. نخستین گروه از خاورشناسان که مطالعات درست‌تری نسبت به فرهنگ شرقی عرضه کردند به قرن 19 باز می‌گردد. اما با این حال تلاش‌های آن‌ها در بسیاری موارد دارای خطاهایی هم هست. 
در همین راستا می‌توان به تلاش خاورشناسان در معرفی دین،‌ قرآن و شخصیت‌های دینی همچون پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد. حجت‌الاسلام سیدمجید پورطباطبایی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم است که تلاش‌های علمی وی متمرکز بر نقد آرای همین خاورشناسان است. یکی از کتاب‌های معروف وی در همین راستا «خاتم عشق؛‌ سیر تطور آرای خاورشناسان و غربیان درباره پیامبر اعظم (ص)» نام دارد که دو سال قبل توسط انتشارات سروش در 1300 صفحه در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد و هم‌اکنون نیز دو اثر دیگر در رابطه با آرای خاورشناسان در دست نگارش دارد.
این محقق نظرات انتقادی غربی‌ها درباره‌ قرآن، معتقد است یکی از نگرش‌های آن‌ها درباره کتاب آسمانی مسلمانان این است که قرآن بعد از 300 سال از نزول آن توسط مسلمانان و با استفاده از آموزه‌های یهودی و مسیحی جمع‌آوری شده‌ که البته وی آن را قابل نقد و مورد بحث دانست و اشاره کرد در آثار خود به این موضو‌ع‌ها پرداخته است.
پورطباطبایی در در همین باره گفت‌وگویی با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) انجام داده است. او با اشاره به اینکه کتاب «خاتم عشق» شامل چهار بخش است که هنوز بخش‌هایی از آن‌ نوشته نشده است، گفت: بخش دوم کتاب به دوره تولد تا بعثت حضرت رسول(ص) می‌پردازد و در بخش سوم دوره مبعوث شدن ایشان تا واقعه غدیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. در بخش چهارم هم که به دوره زمانی دو‌ ماهه حیات حضرت رسول(ص) تعلق دارد، اما از نظر پژوهشی دوره مهمی محسوب می‌شود، مربوط به واقعه غدیر تا وفات ایشان است و در این دوره‌ها آرای خاورشناسان مورد بحث قرار می‌گیرد».
میزان
«مستند «روز‌های آزادی»، روایتی از طعم تلخ آزادی آمریکایی در عراق»، عنوان تنها خبری است که صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان طی امروز و تا این ساعت بدان پرداخته است.
این خبر، خبری صرفا قرآنی نیست و در رابطه با پخش دهمین قسمت مستند «روز‌های آزادی» روایتی از لشکرکشی آمریکا به عراق توسط دولت آمریکا از شبکه افق است.
انتهای پیام

captcha