تولید موسوعه جامع تدوین و تحلیل تاریخ حوزه‌های علمیه/ نهج البلاغه کتاب همراه همیشگی طلاب باشد
کد خبر: 3800500
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
آیت الله اعرافی خبر داد:

تولید موسوعه جامع تدوین و تحلیل تاریخ حوزه‌های علمیه/ نهج البلاغه کتاب همراه همیشگی طلاب باشد

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه یکی از آسیب های مهم اخلاقی، غفلت کردن انسان از خود است؛ گفت:طلاب در عرصه تبلیغی باید به شکلی زندگی کنند که از خود غافل نشوند.

به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: آیت الله علیرضا اعرافی امروز نیز در ادامه بازدید های سرزده ایام نوروز خود از مدارس علمیه در بازدید از مدرسه علمیه جهانگیرخان قم گفت: مدرسه علمیه جهانگیرخان از مدارس نمونه و برجسته و ممتاز است و در رتبه بندی ها و ارزیابی ها، این مدرسه از مدارس فاخر به شمار می آید؛ حضور در این مدرسه از سوی مدیریت از جهت تقدیر و تشکر از مدیران و اساتید و طلاب حوزه های علمیه است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به ایام ماه رجب افزود: در کتب مقدس دینی ما بیان شده که خودسازی از ماه رجب آغاز می شود؛ ۱۰۰ صفت و ویژگی ناب برای ماه رمضان بیان شده است که طی طریق این مسیر از رجب آغاز می شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: ماه مبارک رمضان، در قله و اوج است و با قریب صد نام و صفت و ویژگی خبرهایی در این ماه است که در هیچ جای دیگر نیست و بزرگان ما با یک آمادگی و استقبال درونی این ماه را درک می کردند؛ یکی از اوصاف این ماه، آغاز سال است و با این وجود وقتی به مکتوبات بزرگان دین مراجعه می کنیم می بینیم که این حضور در این قله از رجب آغاز شده است.

وی گفت: خبرهایی از جنس ماه مبارک رمضان در ماه رجب و ماه شعبان وجود دارد؛ فلسفه ما هنوز نتوانسته است مساله زمان را آنگونه که در بطن دین وجود دارد حل کند؛ زمان ها تفاوت های ذاتی با هم دارند و فلسفه ما هنوز به تحلیل این مساله نرسیده است زیرا در روایات ما بر این مساله تصریح شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در روز قیامت زمان نیز شهادت می دهند؛ ماه رجب و شعبان نیز دارای ارزش ذاتی هستند؛ نکته دیگر آنکه ماه رجب آغاز یک دوره مقدماتی برای ورود در اردوگاه بزرگ و نورانی ماه مبارک رمضان است؛ ماه رجب و شعبان دارای دو بعد ذاتی است که نسبت به ماه های دیگر قله تر هستند و در دامنه آن قله قراردارند و ظرف نورانی در مسیر حرکت در مسیر اخلاق و تعالی روحی و اخلاقی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: رجب و شعبان دارای ۶۰ منزلگاه مهم برای حضور در ضیافت الله است و “خیر من الف شهر” هستند؛ ۶۰ منزل روز و شب برای خود سازی گام به گام برای ما نهاده شده است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: همه این تعالیم از این جهت است که انسان همه زندگی خود را محو در اطاعت خدا کند؛ انسان باید فقر خودآگاه خود را با نگاه توحیدی مصروف کند؛ مبدا این نگاه توحیدی در قرآن است که در شرح ائمه ما وارد شده است؛ طلاب باید ادعیه ماه رجب را حفظ کنند و این مضامین را درک کنند.

وی گفت: مطالعه صرف و نحو و فقه و اصول یک بخش از کار طلبگی است ولی طلاب باید با این ادعیه زندگی کنند و عشق بورزند؛ این ادعیه کوتاه ماه رجب باید مورد توجه طلاب باشد؛ طلاب باید در سن جوانی این حال و صفای باطنی و توحیدی را پیدا کنند که اگر این حال ایجاد شد طلاب خط شکن و پیشرویی را پرورش خواهد کرد.

امام جمعه قم افزود: خورشیدها و ستارگان فروزان تاریخ حوزه های علمیه در همین بستر شکل گرفته اند؛ یکی از آسیب های مهم اخلاقی، غفلت کردن انسان از خود است؛ طلاب در عرصه تبلیغی باید به شکلی زندگی کنند که از خود غافل نشوند؛ این خلاء یک خلاء مهم روانشناسی در حوزه تبلیغ است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: ممکن است یک مبلغ به شکلی از خود غافل شود که در یک شب قدر در پنج مجلس وعظ و خطابه و قرآن به سر گرفتن حضور یابد ولی وقتی برای خود سازی خود نگذارد؛ نهج البلاغه باید کتاب همراه همیشگی طلاب باشد زیرا آثار آن بیش از مجموع چند روایت است؛ این کتاب با تاروپود انسان بازی می کند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد:  تمام علوم و دانش های بزرگ تولید شده در تمدن اسلامی در پناه همین حوزه شکل گرفته است؛ در گذشته حوزه در علوم مختلف وارد می شد ولی این مساله در یک صد سال اخیر متفاوت شده است.

وی گفت: در کشورهای غربی و در دانشگاه های بزرگ دانشجویان پس از ورود به این مرکز علمی حس می کنند که وارد یک دانشگاه با تاریخ بزرگ شده اند و خود را در این فضا تعریف می کنند؛ موسوعه جامع برای ترسیم و تدوین و تحلیل تاریخ حوزه های علمیه مورد نیاز است که بنده نیز به شدت به دنبال تولید این اثر فاخر هستم.

وی افزود: تبیین و تحلیل و مشخص کردن ادوار تاریخی بسیار مهم است و به همین دلیل طلاب باید در این عرصه وارد شوند؛ البته مجموعه هایی به شکل پراکنده وجود دارد ولی حس تعلق به این تاریخ برجسته و شناخت قوت ها و ضعف ها بسیار مهم است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: انسان در کودکی، برنامه ریز و صاحب اختیار نیست ولی وقتی انسان به دهه دوم زندگی وارد می شود می تواند ساختار زندگی و اخلاق خود را مدیریت و معماری می کند؛ انسان باید صاحب اختیار و مدیر خویش باشد تا با تراکم انرژی های جوانی و اوج نعمت های الهی تکالیف سنگین را به جای آورد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: در دوران جوانی مباحث مهمی در تعالیم تربیتی را دنبال می کردم و از اولین سالهای حضور در حوزه در نوجوانی و جوانی به دنبال تغییر و تحولات علمی بوده ام و به همین دلیل در زمینه تحلیل کتب تربیتی و… ورود داشتم و طلاب نیز باید همین روحیه را داشته باشند.

انتهای پیام

captcha