مردم‌داری ویژگی یک طلبه قرآنی است
کد خبر: 3796260
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

مردم‌داری ویژگی یک طلبه قرآنی است

گروه فعالیت‎‌های قرآنی ــ نفر دوم رشته قرائت تحقیق ششمین مسابقات کشوری طلاب و روحانیان اهل‌سنت با اشاره به ویژگی‌های یک طلبه قرآنی، گفت: از دید من که در شهرستان زندگی و فعالیت می‌کنم اولین وجه یک طلبه قرآنی مردم‌داری است.

یعقوب نادری، نفر دوم رشته قرائت تحقیق ششمین دوره مسابقات کشوری روحانیان و طلاب اهل‌سنت در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به آغاز فعالیت‌های خود در حیطه قرآنی اظهار کرد: متولد سال 65 در شهرستان روانسر و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات عرب هستم.
وی گفت: نقطه آغازین فعالیت‌های قرآنی من به دوران دبیرستان و اوج این فعالیت‌ها به هدیه‌ای که از طرف یک سرباز به من داده شد باز می‌گردد، این هدیه نوار تلاوت «مرحوم محمد صدیق منشاوی» از دو سوره مبارکه « هود و یوسف» بود که تأثیری بسیار شگرف در من داشت.
نادری تصریح کرد: از همان دوران شروع به تلاوت کردم و در کلاس‌های شیخ محمد نقشبندی که در شهرستان روانسر برگزار می‌شد حضور یافتم، این کلاس‌ها در حد مبتدی و روخوانی و روان‌خوانی بود. در بحث تجوید به جرئت می‌توان گفت که خودم نقش استاد اول را برای خود بازی کردم و در این حیطه تا حدودی موفق ظاهر شدم.
نفر دوم قرائت تحقیق ششمین دوره مسابقات کشوری روحانیون و طلاب اهل‌ سنت افزود: تا این پایه استادی نداشته‌ام و در حیطه قرائت مستقل کار کرده‌ام و به لطف خداوند در مسابقات کشوری نتیجه گرفتم.
این قاری روانسری در ادامه با ارزیابی کردن این دوره از مسابقات به لحاظ کیفی، گفت: سطح کیفی این دوره از مسابقات در مقایسه با دوره‌های قبل بسیار مطلوب‌تر ارزیابی شد به‌ویژه در حیطه داوری؛ چرا که عملکرد هیئت داوران در ششمین دوره این مسابقات به نسبت پنجمین دوره آن به اذعان شرکت‌کنندگان بسیار بهتر بود.
نادری اظهار کرد: امسال استقبال از این مسابقات بهتر بود و به نظر شرکت‌کنندگان هر سال پیشرفت در زمینه فعالیت‌های قرآنی به ویژه در این حیطه بهتر از سال‌های قبل رقم می‌خورد.
تربیت شاگرد در شهرستان‌های کوچک
وی به فعالیت فعالان قرآنی در شهرستان‌های کوچک به‌ویژه در حیطه تربیت شاگرد اشاره و عنوان کرد: تا امروز سعی به تربیت چند شاگرد در حیطه قرائت کرده‌ام که به علت کمبود امکانات نتوانسته‌ام تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشم که امیدوارم مسئولان به این امر توجه‌ای ویژه داشته باشند.
نفر دوم قرائت تحقیق ششمین دوره مسابقات کشوری روحانیان و طلاب اهل‌سنت گفت: در شهرستان‌های کوچک به دلیل کمبود امکانات در حیطه فعالیت‌های قرآنی نمی‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و در این زمینه رقابت با استان‌ها دشوار است.
نادری اظهار کرد: کار حرفه‌ای در زمینه قرائت نیاز به اساتید مجرب دارد و فعالانی که در این حیطه وارد شده‌اند اکثراً به دلایلی از بهره‌گیری از نعمت اساتیدی که در استان‌ها هستند محروم‌اند که امیدواریم دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی بیشتر توجه کنند.
ویژگی‌های یک طلبه قرآنی؛ انقلابی بودن و مردم‌داری
این طلبه اهل‌سنت با اشاره به برخی از ویژگی‌های یک طلبه قرآنی افزود: از دید من که در شهرستان زندگی و فعالیت می‌کنم اولین وجه یک طلبه قرآنی مردم‌داری و در کنار آن انقلابی بودن است؛ چرا که همه در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و این خود نعمتی است که باید نسبت به آن شاکر و شکرگزار باشیم.
وی گفت: از دیگر ویژگی‌هایی که یک طلبه قرآنی باید از نعمت آن برخوردار باشد تسلط به علوم قرآنی در تمامی زوایا است. معتقدم باید به بحث تفسیر بیشتر اهمیت داده شود و در این راستا باید به تربیت چهره‌ها و نخبگان پرداخت و در این زمینه نیازمند به برنامه‌ریزی هستیم.
انتظار مردم از یک طلبه قرآنی
نفر اول مسابقات استانی رشته تفسیر اوقاف اهل‌سنت عنوان کرد: معتقدم هر کس که به حیطه قرآنی قدم نهاد یک مسئولیت به گردن دارد و آن ادای حق و دین نسبت به مردم است؛ چرا که مردم از یک طلبه قرآنی بیشتر از سایران انتظار دارند و باید یک طلبه قرآنی دین خود را به مردم ادا کند و حداقل آن این است که علمی را که دارد به مردم منتقل کند و شاگردانی تربیت کند؛ چرا که روال قرآنی باید در جامعه ادامه یابد.
نادری در پایان اظهار کرد: یکی از مواردی که باید به آن تأکید کنیم در بحث بهره‌گیری شهرستان‌های محروم از کلاس‌های تخصصی است. باید زمینه بهره‌مندی از کلاس‌های آموزشی و تخصصی قرآن همراه با اساتید بزرگ را یادآور شویم که بسیار تأثیرگذار است.
انتهای پیام

captcha