«باغبان باغ نو»؛ روایتی از کار تربیتی روحانی قرآنی
کد خبر: 3793146
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹

«باغبان باغ نو»؛ روایتی از کار تربیتی روحانی قرآنی

گروه فرهنگی ــ مستند کوتاه «باغبان باغ نو» در تلاش است تا نمونه‌ای از فعالیت فرهنگی مبتنی بر کادرسازی نوجوانان در راستای ارزش‌های دینی و انقلابی را به تصویر بکشد که محور آن یک روحانی قرآنی نیشابوری است.

«باغبان باغ نو» روایتی از کار تربیتی یک روحانی قرآنیمستند کوتاه «باغبان باغ نو» درباره سبک زندگی، شیوه تربیتی، کادرسازی، خدمات و فعالیت‌های انقلابی «حجت‌الاسلام علی‌اکبر باغنوی» روحانی نیشابوری است.
در این مستد ۳۰ دقیقه‌ای توجه به تربیت نوجوانان با توجه به کادرسازی فرهنگی در این سنین از یک جلسه قرآن آغاز شد و کار فرهنگی و تربیتی با همراهی نوجوانان و به کمک راهنمایی‌های حجت‌الاسلام باغنوی ادامه می‌یابد.
این مستند کوتاه گزارشی از عملکرد مجاهدانه یک روحانی قرآنی را ارائه می کند که همواره به صورت جهادی تربیت نوجوانان برمبنای آموزه‌های اسلامی دنبال می‌کند.
حجت‌الاسلام باغنوی انجمن مذهبی ثامن‌الائمه(ع) با همان هدف همیشگی خود یعنی تربیت نوجوانان در قبل انقلاب تأسیس می‌کند و پس از انقلاب اسلامی در ایران نام این انجمن به انجمن اسلامی نوجوانان وحدت نیشابور تغییر پیدا می‌کند.
این مستند مسائل و مشکلات پیش روی یک فعال قرآنی فرهنگی مجاهد را به تصویر می‌کشد و اینگونه روایت می‌کند که کار فرهنگی یک مجاهد خستگی ناپذیر علی رغم کارشکنی‌ها، مسائل و مشکلاتی که دیگران پیش روی کار فرهنگی به وجود می‌آورند، او همچنان هدف مقدس خود را پیگیری می‌کند.
حجت‌الاسلام باغنوی طی فعالیت فرهنگی خود و ارتباط با مجله مکتب اسلام فعالیت‌های انقلابی خود را نیز پیگیری می‌کند. از همین طریق با امام خمینی(ره) و در ادامه با رهبر انقلاب آشنا می شود و فعالیت‌های مذهبی و انقلابی خود را در نیشابور ادامه می‌دهد.

این مستند مصاحبه‌های کوتاهی از اعضای انجمن و شاگردان حجت‌الاسلام باقری را نیز در خود دارد که تمام آنان علت موفقیت کار فرهنگی این روحانی مجاهد را خلاقیت نوآوری و شور به تربیت نیروی فرهنگی عنوان می‌کنند فعالیت او را نمونه و الگویی برای کار فرهنگی در یک تشکل و مؤسسه فرهنگی می‌دانند.

علیرضا اخلاقی، نویسنده و کارگردان این مستند، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: این مستند با هدف تاکید بر کار فرهنگی و ارزشی برای نوجوانان ساخته شده و شاید انتقادی نسبت به طلاب و روحانیون باشد که اهتمام ویژه‌ای به این موضوع ندارد.

وی با بیان مشکلات موجود برای ساخت مستند اضافه کرد: به علت عدم همکاری مناسب سوژه مورد نظر، ما نتوانستیم به خوبی روایت کاملی از شخصیت و فعالیت های حجت‌الاسلام باغنوی داشته باشیم؛ در واقع منبع اصلی ما برای تولید این اثر آرشیو های موجود از فعالیت های این روحانی مجاهد بود.

این مستندساز جوان ادامه داد: ما در بحث تربیتی حوزه نوجوانان بسیار ضعیف عمل کرده ایم و نیاز است تا هر چه بیشتر به این مسئله پرداخته شود. تربیت نوجوان در این است که به او اعتماد به نفس بدهیم و آنان را برای پذیرش مسئولیت آماده کنیم و این خود گامی برای نخبه پروری است که در این مستند به عنوان یک نمونه از این فعالیت‌ها به آن اشاره شده است.

اخلاقی افزود: این انتقاد وجود دارد که از خروجی مراکز های آموزشی ما افرادی نخبه مدیر و مسئولیت پذیر نیست؛ این مستند درصدد آن است تا یک نمونه از تربیت صحیح اسلامی و انقلابی را برای مخاطب خود تبیین کند.

انتهای پیام

captcha