همایش «من انقلابی‌ام» در همدان/ رفتار انقلابی نگاه انقلابی را می‌طلبد
کد خبر: 3787127
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳

همایش «من انقلابی‌ام» در همدان/ رفتار انقلابی نگاه انقلابی را می‌طلبد

گروه معارف ــ یک استاد حوزه و دانشگاه در همدان بیان کرد: برای تربیت نسل انقلابی نیاز به برخی ویژگی‌ها چون تغییر نگاه در عرصه انقلاب است، نوع نگاه ایجادِ رفتار می‌کند و برای رفتار انقلابی نیاز به نگاه انقلابی داریم.

تربیت فرزند انقلابی/ نگاه انقلابی زمینه ساز قیام و رفتاری انقلابی استبه گزارش ایکنا از همدان، سید‌مجتبی حسینی‌یمین، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، 14 ‌بهمن‌ماه در همایش «من انقلابی‌ام» در‌خصوص زن انقلابی اظهار کرد: حضرت زهرا(س) مقامی فوق تصور ما دارند، خداوند متعال با ناراحتی ایشان ناراحت‌ و با خوشحالی ایشان خوشحال می‌شود ما باید هر عمل را برای رضای خداوند انجام دهیم. امام حسین(ع) ‌نیز در روز عاشورا فرمودند «الهی رضأ برضائک؛ خدایا من راضی‌ام به رضای تو».
وی با بیان اینکه نسلی چهل سال قبل انقلاب کردند و برای بقای آن نیاز است که همواره نسلی انقلابی بازتولید شود، گفت: هدف از انقلاب طبق فرموده حضرت امام(ره) این است که پرچم مقدس را به‌دست صاحبش دهیم و ان‌شاءلله این اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه پنجاه درصد جمعیت مذکور بانوان هستند اما آنچه در این میان حائز اهمیت است نقش مادری و همسری است، بیان کرد: برای تربیت نسل انقلابی نیاز به برخی ویژگی‌ها چون تغییر نگاه در عرصه انقلاب است، نوع نگاه ایجادِ رفتار می‌کند و برای رفتار انقلابی نیاز به نگاه انقلابی داریم.
‌استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نگاه غلط والدین به فرزندان افزود: نگاه مالکیت به فرزند نگاهی غلط بوده و اگر تغییر نکند سبب تخریب پایه‌های تربیت صحیح می‌شود.
وی ادامه داد: نوع نگاه مالکیت باعث مواردی همچون سقط جنین می‌شود چراکه پدر یا مادر این احساس را دارند که مالک و صاحب زندگی کودک خود هستند. ما باید به جای گفتن من مالک فرزندم هستم بگوییم کودک من امانت الهی است.
حسینی‌یمین با اشاره به اینکه نوع نگاه غلط باعث نامگذاری غلط نیز می‌شود، بیان کرد: بارها دیده شده است نام پدر و مادر هرچه بوده نام فرزند نیز باید هم‌خوانی با آنها داشته باشد در صورتی که این اتفاق بسیار غلط و همان نوع نگاه مالکیت است.
وی با تأکید بر اینکه نام‌گذاری برای فرزندان می‌تواند در تربیت آنان تأثیر بسیاری داشته باشد، افزود: نام بر تکوین انقلاب بسیار تأثیر دارد، قبل از انقلاب مادران انقلابی فرزندان خود را برای شاگردی در محضر حضرت ولیعصر(عج) تربیت می‌کردند در صورتی‌که امروزه بسیاری از خانواده‌های متدین نام‌هایی عجیب بر فرزندان خود می‌گذارند.

‌برای فرزندان خود حق انتخاب قائل شویم
حسینی‌یمین با اشاره به تغییر دیدگاه ‌بین خانواده‌ها، افزود: این روزها والدین برای فرزندان خود بین روحانیت و رشته پزشکی، پزشکی را انتخاب می‌کنند. در رابطه با ازدواج جوانان هم نوع نگاه مالکیت سبب تشخیص پدر و مادر در تمام مسائل می‌شود که اینکار گناه است و آنها را انجام وظایف خود دور می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اسلام بیشتر از اینکه به گزاره‌های تربیتی اهمیت دهد بر پایه‌های تربیتی تأکید دارد، گفت: پنج پایه مهم زندگی عبارتند از مهر مادر، که در هر منزلی نباشد قطعاً فرزندان به درستی تربیت نخواهند شد، اقتدار پدر، بزرگواری و کرامت، استقلال و شخصیت، قدرت تفکر و انجام کار، حیا، که نبود هریک از این موارد باعث فروپاشی یک زندگی می‌شود.
حسینی‌یمین با تأکید بر اینکه برای تربیت فرزندان انقلابی باید به دو مورد از پایه‌های تربیتی بسیار اهمیت داد، گفت: عدم استقلال و شخصیت در فرزندان باعث شکاف بین خانواده‌های متدین و دنیای بیرون شده است. اگر می‌خواهیم فرزندان مقلد نداشته باشیم باید به آنها استقلال و شخصیت دهیم.
وی درخصوص چگونگی ایجاد استقلال در فرزند گفت: به فرزندان خود حق رای دهید همانطور که حضرت ابراهیم(ع) بعد از خوابشان مبنی بر ذبح حضرت اسماعیل(ع) از ایشان نظرخواهی کردند و فرمودند: «هر انسانی حق انتخاب دارد».
حسینی‌یمین اظهار کرد: از فرزندان خود بخواهید تا کارهای کوچک را انجام دهند و صاحب مهارت شوند آنها را آزاده بار آورید، بخل و خساست را به آنها آموزش ندهید.
استاد حوزه و دانشگاهیان در آخر به نقل از شهید مطهری اشاره و بیان کرد: بعضی از ضرب‌المثل‌ها از صد طاعون بدتر و خانمان‌سوزتر هستند، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است بسیار غلط و اشتباه است و باعث ایجاد افکار منفی و سطح دید پایین می‌شود، حضرت زهرا(س) هنگام بخشش نان خود به مسکین می‌فرمایند چراغی که به خانه رواست به مسجد رواتر است.
انتهای پیام

captcha