نماز را درست به جوانان معرفی کنیم
کد خبر: 3786977
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی:

نماز را درست به جوانان معرفی کنیم

کانون خبرنگاران نبأ ــ برخی برای دعوت دیگران به نماز بیش از حد لازم به لذت بردن از نماز تأکید می‌کنند، اگر هدف این بود پس امر می‌شد انسان هر زمان حال مناجات داشته باشد، به نماز بایستد و اگر این حال نبود، لازم نیست نماز بخواند؛ وقتی این‌گونه نماز را معرفی می‌کنند جوان چون خود را دور از این درجات می‌بیند چه بسا از آن صرف نظر کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه، 13 بهمن‌ماه در کارگاه آموزشی «نماز، نوآوری و آینده‌نگری» که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، گفت: در کنار امر قرآن و روایات به نماز، اوصاف و شروطی نیز برای زندگی نمازگزار حقیقی بیان شده است که مداومت بر نماز، یاد خدا، یاد قیامت و جریان دادن آن در زندگی و توجه به فقرای جامعه، از آن جمله است.
وی با اشاره به اینکه نماز اول وقت واقعیتی زنده و جاودانه دارد، بیان کرد: آیات 22 تا 34 سوره معارج، نماز را کارگاه انسان‌سازی می‌داند که نمازگزاران را از رذایل، ناشکیبایی، ناراستی و بخل دور می‌دارد.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه از مشکل‌ترین امانات، امانت اسرار است، افزود: کتمان اسرار، وفای به عهد، نیکی به پدر و مادر و مهربانی با مردم از مهم‌ترین هنرهای آدمی است.
وی گفت: اقامه نمازهای جمعه و جماعت درجات معنوی را برای انسان به ارمغان می‌آورد که از جمله آنها، مقام شفاعت است. بنابراین، انسان با نماز نه تنها خود را از عذاب الهی و کیفر‌های اخروی می‌رهاند، بلکه می‌تواند دیگران را نیز با شفاعت خود نجات بخشد و راه ورود به بهشت را برای شفاعت‌شدگان هموار کند.
مدرس مرکز تخصصی نماز کشور با اشاره به آثار عاطفی و روانی نماز، اظهار کرد: تربیت عاطفی نماز، به ارتباط انسان با منبع عاطفه و رحمت لا یزال الهی بر می‌گردد؛ هنگامی که نمازگزار متوجه نماز می‌شود خدای مهربان به او نظر لطف فرموده، او را مورد رحمت و مغفرت بی‌کران خود قرار می‌دهد که از جمله آثار عاطفی این توجه ویژه خداوند به نمازگزار، عبارت است از کاهش اضطراب، و بالا بردن سطح تحمل و رهایی از غم و اندوه.
وی ادامه داد: بنیادی‌ترین راهکار برای اینکه سطح تحمل انسان در مقابل مشکلات بالا رود، نماز است. جوان نمازگزار در مشکلات، به خداوند اتکا می‌کند در حالی که، انسان محروم از نماز و دعا، هنگام بروز مشکلات، خود را تنها می‌بیند.
این استاد حوزه و دانشگاه، تمرین ادب، عبودیت و مبارزه با نفس، ابهت یافتن خدا در دل، پیشگیری از گناه، درمان حرص و طمع را از جمله آثار اخلاقی و رفتاری نماز برشمرد و افزود: نماز سبب پیوند با خداست و از آنجا که خداوند منبع تمام علوم است اگر او اراده کند و ما را لایق ببیند، می‌تواند در مسیر رشد در علوم مادی و معنوی نیز برکات ویژه را بر ما نازل فرماید، چراکه او به اهل تقوا، وعده عنایت افزون داده است. لذا می‌توان گفت که نماز، یکی از مهم‌ترین راه‌های پیوند انسان به منبع تمام علوم است.
وی ادامه داد: نماز که از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عبادت‌هاست سبب تحکیم روحیه پرستش و تعمیق ارتباط انسان با خداوند می‌شوند. برخی برای دعوت دیگران به نماز و برشمردن آثار معنوی نماز، بیان می‌کنند نماز عشق‌بازی با خداست و بیش از حد لازم به لذت بردن از نماز تأکید می‌کنند، اگر تنها هدف از نماز، لذت ارتباط با خدا بود پس نماز عبادتی مستحب بود که امر می‌شد انسان هر زمان حال مناجات داشته باشد به نماز بایستد و اگر این حال نبود، لازم نیست نماز بخواند؛ وقتی این‌گونه نماز را معرفی می‌کنند جوان چون خود را دور از این درجات می‌بیند چه بسا از آن صرف نظر کند.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha