بحران هویت؛ تهدیدکننده جایگاه زنان در جامعه/ آزادی‌های مشروع فراهم شود
کد خبر: 3785366
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳

بحران هویت؛ تهدیدکننده جایگاه زنان در جامعه/ آزادی‌های مشروع فراهم شود

گروه اجتماعی ــ یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: یکی از مواردی که جایگاه زنان را در جامعه تهدید می‌کند، بحران هویت است، به گونه‌ای که بانوان هویت انسانی و اسلامی خودشان را از دست بدهند و از زن بودن پشیمان شوند.

بحران هویت زنان جامعه را تهدید می‌کند/ آزادی‌های مشروع برای بانوان فراهم شود

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره جایگاه زنان در انقلاب اسلامی اظهار کرد: جوانان و به خصوص بانوان، جامعه هدفی هستند که سیاست‌مداران برای آن‌ها برنامه‌های خاصی دارند. اگر به صورت مردمی به این موضوع نگاه کنیم بانوان در قبل از پیروزی انقلاب در دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شدند؛ مثلاً بانوانی بودند که به واسطه باورهای دینی، خود را با ارزش‌ها و معیارهای اسلامی تطبیق می‌دادند، عده‌ای از زنان هم تحت‌ تأثیر فضای موجود در جامعه که که فرهنگ غربی از طریق سینما، تلویزیون و مطبوعات تبلیغ می‌کردند، پیرو همان فرهنگ بودند.
وی افزود: حکومت در آن زمان، زن را به سمت پذیرش باورها، ارزش‌ها و خصوصیت‌های اسلامی متمایل و هدایت نمی‌کرد، اما بعد از پیروزی انقلاب، حکومت اسلامی و دستگاه‌های اجرایی به دنبال رساندن عامه مردم خصوصا خانم‌ها به ارزش‌های والای انسانی هستند.
این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: امروزه چالش‌ها و آسیب‌هایی که جامعه و بانوان کشور با آن مواجه هستند، چالش تزلزل خانواده، نوگرایی افراطی، توجه به مدرنیته در معنای غلط، توجه بیش از حد به رسانه‌ها و مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی است که گاهی منجر به بی بندوباری و اتلاف وقت می‌شود که این موضوع تبعاتی و آسیب‌هایی نظیر تأخیردر ازدواج، عدم تمایل به ازدواج و گسترش طلاق را به دنبال دارد.

دولت آزادی‌های مشروع را برای بانوان فراهم کند
گرجی تصریح کرد: بانوان می‌توانند با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و انسانی از آسیب‌ها و فراز و نشیب‌ها به صورت سالم و عالی عبور کنند و آن‌ها را پشت سر بگذرانند. در برنامه‌ریزی‌های کلان، مجلس و دولت باید زمینه شکوفا شدن استعداد بانوان و آزادی‌های مشروع برای آن‌ها را فراهم کند تا زنان هم احساس نکنند که جامعه اسلامی آن‌ها را اسیر کرده و از حقوق طبیعی خودشان محروم کرده است. امروزه بخش اعظم دانشگاه‌های ما مشتکل از بانوان هستند، برهمین اساس باید زمینه اشتغال و به کارگیری آن‌ها نیز فراهم شود.
وی بیان کرد: زنان نیمی از جمعیت جامعه ما هستند و برهمین اساس باید زمینه‌ای فراهم شود که این جمعیت فعال، با نشاط، خوش فکر و آراسته باشند. یکی از مواردی که جایگاه زنان را در جامعه تهدید می‌کند، بحران هویت است، یعنی اوج این بحران به گونه‌ای است که بانوان هویت انسانی و اسلامی خودشان را از دست بدهند، از زن بودن پشیمان شوند و بخواهند مثل مردها باشند، از مادربودن و خواهربودن روی‌گردان باشند و از لطافت و عطوفت انسانی که یک زن باید داشته باشد، دور شوند و گاهی مواقع بازیچه دست هوس رانان و یا مراکز اقتصادی درسراسر دنیا قرار گیرند.
این مدرس حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: هویت، عزت و کرامت بانوان باید در برنامه‌ریزی‌های کلان دولت و مجلس نهادینه شود. بانوان باید به گونه‌ای رفتار کنند که در کانون خانواده و در دامن پرمهر خود، فرزندان رشید و مفید برای جامعه تربیت شود.
انتهای پیام

captcha