معنای پژوهش تمزیق باطل و تحقیق حق است/ حوزه‌های علمیه باید برای همه امور، مبانی ارائه دهد
کد خبر: 3773922
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

معنای پژوهش تمزیق باطل و تحقیق حق است/ حوزه‌های علمیه باید برای همه امور، مبانی ارائه دهد

گروه معارف ـ مدیر حوزه‌های علمیه فارس معنای پژوهش را تمزیق (ویران ساختن) باطل و تحقیق حق دانست و تأكید كرد كه باید طوری حرکت کنیم که حرکت و اندیشه ما تمزیق باطل باشد.

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش، نشست علمی «حوزه‌های علمیه و انقلاب اسلامی، بایسته‌ها و وظایف روحانیت در تأمین نیازهای پژوهشی انقلاب اسلامی» امروز، 27 آذرماه در مدرسه علمیه رضویه شیراز برگزار شد.

جامعه هم امام فكری و هم امام عملی نیاز دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در این نشست با اشاره به ارتباط وجودی امام با جامعه گفت: جامعه هم امام فکری می‌خواهد و هم امام عملی و خداوند متعال انبیای الهی را برای همین کار منصوب کرد.
وی با اشاره به حدیث العلماء ورثةالانبیاء گفت: طبق برخی دیدگاه‌ها علما، ائمه علیهم‌السلام هستند، اما وارث الوارثٌ، شاگردان ائمه نیز وارث انبیا هستند و حوزه وارث این حقیقت است.
عابدی با بیان اینكه انبیا امام مردم هم در اندیشه بودند و هم در انگیزه و چون این قابلیت در آن‌ها وجود داشته است به این مرتبه رسیده‌اند، گفت: در حوزه نیز هر کس این قابلیت را تحصیل کرد هم امام اندیشه می‌شود و هم امام انگیزه.

راه امام شدن، پیروی از انبیاست
استاد حوزه علمیه استان فارس راه امام شدن را پیروی از راه انبیا دانست و افزود: اولین گام در این راه خواندن است؛ همان‌طور که خداوند متعال در اولین آیاتی که بر پیامبر خود نازل کرد فرمود:«اقْرَأْ». خواندن مقدمه تحقیق و پژوهش است، البته خواندنی که با تعقل همراه باشد.( أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ آیا به فكر فرو نمى ‌روید)

حوزه‌های علمیه پشتوانه انقلابند
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران، امام حرکت‌ها است ادامه داد: حوزه‌های علمیه پشتوانه این انقلاب و این حرکت و اندیشه بوده‌اند و اکنون اگر بخواهیم انقلاب ادامه یابد باید این شجره طیبه را از لحاظ فکری و عقلانی و اندیشه‌ای و انگیزه‌ای تغذیه کنیم والا این حرکت کُند یا متوقف می‌شود و حوزه از رسالت واقعی خود وا می‌ماند.

تمزیق باطل از اهداف انقلاب بوده و هست
مدیر حوزه علمیه استان فارس با اشاره به قسمتی از دعای عهد فَأَظْهِرِ اللَّهُمَّ لَنَا وَلِیَّنا وَابْنَ‌بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّى بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّى لایَظْفَرَ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْبَاطِلِ إِلا مَزَّقَهُ وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ، گفت: تمزیق باطل از اهداف انقلاب بوده و هست و ما وقتی می‌توانیم باطل را از بین ببریم که تحقیق کنیم؛ همان‌ط‌ور که امام علی(ع) فرمودند لا ینفع إجتهاد بغیر تحقیق.

حوزه‌های علمیه باید برای همه امور مبانی ارائه دهد
وی با تأكید بر اینكه ما باید طوری حرکت کنیم که حرکت و اندیشه ما تمزیق باطل باشد، گفت: همان طور که جامعه جسم و روح دارد انقلاب نیز هم جسم دارد و هم روح و حوزه‌های علمیه باید برای همه امور فکر و مبانی ارائه دهد؛ هم در تغذیه عالم مادی و هم در تغذیه پرورش روح و روحانی به این دلیل روحانی گفته می‌شود که منتسب به حرکت‌های پرورش روح است.
عابدی یادآور شد: اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرماید کاری کنید که همه دنیا نیاز به یادگیری زبان فارسی یابند؛ به این معناست که چنان در همه امور تحقیق و پژوهش کنید که دنیا به شما نیازمند باشد یعنی در همه زمینه‌ها مرجع شوید.
مدیر حوزه‌های علمیه فارس انقلاب اسلامی را از هدیه‌های آسمانی دانست و گفت: فرصت فعلی انقلاب را باید دریافت و حوزه باید یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ را تحقق بخشد.

تمامی كتب حوزه‌های علمیه بر مبنای پژوهش است
وی با تأكید بر اینكه این اشتباه است که فکر کنند در حوزه پژوهش نیست، گفت: تمامی کتب حوزه بر مبنای پژوهش بوده و هست و همچنین حوزه باید طوری عمل کند و طلاب و افرادی را تربیت کند که امام انگیزه‌ها و اندیشه‌ها باشند و این جز با تلاش و تحقیق میسر نمی‌شود.
عابدی با یادآوری اینكه پژوهیدن دقیقا همان معنای تحقیق کردن و حق را برجا کردن است، توسل به ائمه اطهار را از ابزار مهم پژوهش بیان كرد و گفت: قلم پژوهش اگر بخواهد ابطال باطل کند و احقاق حق کند باید مرضی رضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و عنایت آن بزرگواران در آن باشد.
انتهای پیام

captcha