ارزش‌گذاری‌هایی که در حد نخبگان قرآنی نیست/ مثبت و منفی جشنواره ملی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3768350
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
شرکت‌کننده مسابقات ملی دانشجویان بیان کرد:

ارزش‌گذاری‌هایی که در حد نخبگان قرآنی نیست/ مثبت و منفی جشنواره ملی قرآن دانشجویان

گروه مسابقات ــ نفر اول سی‌و‌سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور با بیان اینکه ارزش‌گذاری‌هایی که برای نخبگان قرآنی حاضر در جشنواره ملی انجام می‌شود در حد این رویداد ملی و کشوری نیست، به ذکر نکات مثبت و منفی این دوره از جشنواره، که در مشهد برگزار شد، پرداخت.

ارزش‌گذاری‌هایی که در حد نخبگان قرآنی نیست / مثبت و منفی جشنواره ملی قرآن دانشجویان

سی‌و‌سومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور به تازگی در مشهد و به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور برگزیدگان تمامی دستگاه‌های دانشگاهی کشور برگزار شد.
مجتبی محمدبیگی، قاری ممتاز کشورمان، که معمولاً حضورش در هر رقابتی همراه با کسب رتبه است، در این دوره، توانست رتبه اول رشته قرائت تحقیق را به دست بیاورد. وی سال گذشته در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت حضور یافت و رتبه پنجم را به دست آورد و مهرماه امسال نیز در چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در شهر اراک خوش درخشید و موفق به کسب رتبه عالی شد.
این قاری ممتاز در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه قرآن و حدیث است. وی سال گذشته نیز می‌توانست در این مسابقات حضور یابد، اما به دلیل حضور در کاروان نور و اعزام به سفر حج امکان حضور در مسابقات را نداشت. گفت‌وگویی با این قاری ممتاز درباره سی‌وسومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت انجام شده که در ادامه می‌خوانید؛
مجتبی محمدبیگی، نفر اول رشته قرائت تحقیق سی‌وسومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره این مسابقات و جزئیات برگزاری آن با تأکید بر اینکه سطح مسابقات به لحظ فنی هر سال رو به ارتقا بوده است، گفت: امسال نیز شاهد سطح بالای رقابت‌ها بودیم. با توجه به اینکه افرادی که در این مسابقات حضور دارند، تجربه حضور در مسابقات سراسری سازمان اوقاف و مسابقاتی در این سطح را دارند، همیشه این پیش‌بینی که مسابقات از سطح بالایی برخوردار باشد وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور قله فعالیت‌های فرهنگی ـ دانشجویی بوده و با حضور برگزیدگان دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، افزود: یکی از نکات قابل ذکر کیفیت داوری‌ها و حضور داوران برجسته کشوری و بین‌المللی بود که باعث شد تا نتایج مسابقات عادلانه باشد.
این قاری کشورمان بیان کرد: داوری‌ها در سطحی بود که شاهد اعتراض خاصی از سوی شرکت‌کنندگان نبودم. به لحاظ فنی نیز کمیته فنی قرعه‌ها را متناسب و یکسان انتخاب کرده بود که همین باعث برقراری عدالت بین متسابقان شده بود. نکته‌ای که در بحث فنی وجود داشت این بود که در فینال مسابقات با توجه به حضور فینالیست‌ها در قرنطینه، قرعه هر قاری پس از استقرار در جایگاه به وی اعلام و همین باعث می‌شد که قاریان زمانی برای مرور و برنامه‌ریزی تلاوت خود نداشته باشند.
همچنین، نفر اول سی‌وسومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور درباره کیفیت برگزاری این مسابقات به لحاظ پشتیبانی تصریح کرد: در بحث پشتیبانی، اسکان و پذیرایی محل خوبی برای متسابقان در نظر گرفته شده بود و فضای خوبی از این حیث بر مسابقات حاکم بود. مخصوصاً اینکه سالن مسابقات و محل اسکان در یک مجموعه بود و این امر شرایط مطلوبی را فراهم کرده بود.
محمدبیگی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بی‌توجهی یا کم‌توجهی به قهرمانان و نخبگان قرآنی را یکی از ضعف‌های همیشگی فعالیت‌های قرآنی از این دست بیان کرد و افزود: بحث اصلی ارزش‌گذاری به دانشجوی قرآنی است که به این سطح می‌رسد. چنین دانشجویی زحمات، هزینه‌ها و تلاش‌های بسیار زیادی را متحمل شده است، اما گاهی می‌بینیم ارزش‌گذاری‌هایی که در انتهای کار برای این جایگاه در نظر گرفته می‌شود، سنخیتی با آن جایگاه و زحمات ندارد.

یکشنبه// ارزش‌گذاری‌هایی که در حد نخبگان قرآنی نیست/ مثبت و منفی جشنواره ملی قرآن دانشجویان
وی افزود: ارزش‌گذاری‌ها می‌تواند در بحث‌های مختلف از ایاب و ذهاب و خدمات پشتیبانی تعریف‌شده تا هدایا و مسائلی از این دست باشد. متأسفانه در بحث هدایای نفرات برتر شرایط آن گونه که باید در شأن برگزیدگان باشد مهیا نشد. البته موضوع هدیه و جوایز برای برگزیدگان اهمیت چندانی ندارد، اما اگر می‌خواهیم با برگزاری این مسابقات انگیزه دانشجویان برای حضور در مسابقات را افزایش دهیم باید ارزش‌گذاری بهتری انجام شود. حداقل در سطح و حد این مرحله از مسابقات، که یک رقابت ملی و کشوری است، مورد توجه قرار گیرد و تقدیرها نیز در این سطح باشد، اما تجلیل از نخبگان این دوره در حد و اندازه این سطح از مسابقات نبود و با هم سنخیت نداشت.
این قاری جوان و ممتاز کشورمان با بیان اینکه با گذشت چند ماه از برگزاری مسابقات سراسری قرآن دانشجویان وزارت علوم، هنوز جوایز برگزیدگان داده نشده است، اظهار کرد: در پیگیری‌ها دلیل این کار را اختصاص نیافتن بودجه‌ بیان می‌کنند، در حالی که چنین رقابتی زمانی برگزار می‌شود که تمام بودجه‌ها و هزینه‌های آن از قبل تأمین شده باشد.
محمدبیگی با تأکید بر اینکه وجود این مشکلات و ارزش‌گذاری‌ها در این سطح برای نخبگان قرآنی دانشگاه‌ها آن هم در مسابقاتی که در سطح ملی و سراسری برگزار می‌شود چندان خوشایند نیست، گفت: ارزش‌گذاری‌هایی در این سطح نشانگر میزان دغدغه مدیران به این موضوع است و لزوم بازنگری متولیان امر به این موضوع وجود دارد.
وی با بیان اینکه متولیان و دست‌اندرکاران از این مسابقات در حکم قله فعالیت‌های فرهنگی یاد می‌کنند، گفت: اگر این مسابقات قله فعالیت‌هاست، باید تمام امکانات و شرایط در نظر گرفته شده در حد این قله باشد و باید ارزشی را که برای برگزیدگان قائل می‌شوند در سطح همین قله باشد.
محمدبیگی درباره توجه و استفاده بیشتر از ظرفیت بالای دانشجویان برتر قرآنی‌ نیز تأکید کرد و گفت: تقریباً تمام فعالیت قرآنی دانشگاه‌ها در برگزاری این مسابقات خلاصه می‌شود و متأسفانه شرکت‌کنندگان و نخبگان قرآنی‌ دانشگاه‌ها در طول سال رها می‌شوند و این یکی از مصادیق عدم ارزش‌گذاری به نخبگان قرآنی‌ است. در حالی که دانشگاه می‌تواند از ظرفیت همین نخبگان در طول سال در ابعاد مختلف از جمله برگزاری محافل انس با قرآن، برپایی کارگاه‌های آموزشی و... استفاده کند.
نفر اول رشته قرائت تحقیق سی‌وسومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در ادامه به بیان برخی نکات که می‌تواند باعث ارتقای مسابقات در ادوار آینده شود، پرداخت و بیان کرد: کیفیت ارزش‌گذاری‌ها هر قدر بهتر شود، قطعاً باعث جذب دانشجویان بیشتری به سمت فعالیت‌ها و مسابقات قرآن خواهد شد. حتی مسئولان دانشگاه‌ها می‌توانند برای دانشجویانی که در این مسابقات حضور دارند تسهیلات مختلفی را در نظر بگیرند. این می‌تواند در گرایش حداکثری دانشجویان به سمت قرآن تأثیرگذار باشد.
محمدبیگی در بخش پایانی این گفت‌وگو بحث تبلیغات محیطی و پوشش رسانه‌ای سی‌وسومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: من که شرکت‌کننده مسابقات بودم، اطلاع چندانی از زمان برگزاری مسابقات و دیگر جزئیات آن نداشتم و این بی‌اطلاعی تا چند روز قبل از آغاز مسابقات ادامه داشت. در این دوره مسابقات چندان مورد توجه قرار نگرفت، در حالی که سال‌های قبل مسابقات در بحث رسانه‌ای بسیار قوی‌تر بود. شایسته بود که پوشش رسانه‌ای قوی‌تری انجام شود و با اینکه اعلام شده بود پخش زنده تلویزیونی و سراسری خواهد داشت، اما این گونه نشد.

انتهای پیام

captcha