آب و انرژی را امنیتی نکنیم/ ایران؛ اولین قربانی جهانی تغییر اقلیم
کد خبر: 3759424
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴

آب و انرژی را امنیتی نکنیم/ ایران؛ اولین قربانی جهانی تغییر اقلیم

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به این‌که آب و انرژی را نباید امنیتی کرد بلکه باید برای مردم میزان مصرف بیان شود، گفت: ایران اولین قربانی جهانی تغییر اقلیم است به‌طوری‌که در ۱۵ سال گذشته بیش از یک و نیم درجه افزایش دما داشتیم.

آب و انرژی را امنیتی نکنیم/ایران؛ اولین قربانی جهانی تغییر اقلیم

به گزارش ایکنا از لرستان، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز یک‌شنبه، ششم آبان در جلسه شورای اداری لرستان که در محل استانداری استان برگزار شد، اظهارکرد: در سازمان ملل شعار محیط زیست این است که محیط زیست ارث پدری نیست امانت مردمان است.
وی محیط زیست را امانتی برای آیندگان دانست و با اشاره به این‌که مردمان امروز امانت‌دار خوبی برای محیط زیست نیستند، تصریح کرد: تولید ناخالص کره زمین در چهل سال گذشته سه برابر شده است.
کلانتری با اشاره به این‌که اثرات تخریبی کره زمین روی کشور ما تاثیر گذاشته است و کشور ما پتانسیل تخریب بیشتری را ندارد، تصریح کرد: با گران شدن نفت و عدم داشتن فرهنگ استفاده از تکنولوژی تخریب محیط زیستی بیشتر شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به تقویت فرهنگ عمومی برای حفظ محیط زیست اشاره کرد و گفت: متاسفم که مدیرکل محیط زیست لرستان تاکنون جلسه‌ای با تشکل‌های زیست محیطی نداشته است لذا اولین جلسه کاری محیط زیست لرستان باید با حضور تشکل‌ها ایجاد شود.

داشتن ۸۰ هزار محیط‌بان؛ شعار اول محیط زیست
وی داشتن ۸۰ هزار محیط‌بان را شعار اول محیط زیست دانست و با ذکر این مطلب که همه نگران اجرایی شدن کنوانسیون پاریس هستند چراکه باید در شرایط تحریمی ۴ درصد تولید کردن را کم کنیم، خاطرنشان کرد: ما کم‌بازده‌ترین کشور در استفاده از آب و انرژی هستیم این در حالی‌است که رهبری انقلاب فرمود در سال ۱۳۹۹ مصرف کربن معادل ۴۲۲ میلیون تن باید کاهش تولید داشته و در سال ۱۴۰۹ مقدار کاهش تولید کربن ما ۷۳۵ میلیون تن باشد.

مخالفت‌ با تعهدات حفظ محیط زیست در تضاد با قوانین ششم توسعه و تأکیدات مقام معظم رهبری
کلانتری مخالفت‌ با تعهدات حفظ محیط زیست را در تضاد با قوانین ششم توسعه و تاکیدات مقام معظم رهبری برشمرد و با ذکر این مطلب که ایران اولین قربانی جهانی تغییر اقلیم است، ادامه داد: در ۱۵ سال گذشته بیش از یک و نیم درجه افزایش دما داشتیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با ذکر این مطلب که از تالاب هامون، بختگان و گاوخونی اثری نیست، اضافه کرد: کشور هند ۳۳ درصد از آب‌های تجدیدپدیر استفاده می‌کند اما این رقم در کشور ما رقم بالایی درصد است در همین سال زراعی آب‌های تجدیدپذیر۷۷ میلیارد مترمکعب بوده که چیزی معادل ۱۲۰ برابر است.
وی با اشاره به این‌که حق شهروند ایرانی نیست که هوای بد تنفس کند به اصلاح ساختار زیربنایی در حوزه محیط زیست تاکید کرد و گفت: سه هزار محیط‌بان نمی‌توانند سیاست‌های محیط زیست را تثبیت کنند.
کلاتتری با ذکر این مطلب که قانون برنامه ششم برنامه توسعه می‌گوید ۹۵ درصد تولید کالای اساسی از داخل تولید شود، اضافه کرد: در صورتی‌که امسال ۴۰ درصد کالای اساسی ما از خارج وارد شد لذا از مردم می‌خواهم در حد خودشان به محیط زیست کمک کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به این‌که شدت انرژی بالاتر از عربستان برای ما محیط زیستی باقی نمی‌گذارد، اضافه کرد: بهره‌برداری انرژی ما به‌شدت پایین است.
وی با اشاره به این‌که بدون مردم هیچ کاری در محیط زیست صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: بدون تغییر دیدگاه‌های کشور نمی‌توان محیط زیست را احیا کرد.

مردم قربانی تضادهای برخورد با محیط زیست هستند
کلانتری با اشاره به این‌که آب و انرژی را نباید امنیتی کرد، افزود: برای مردم میزان مصرف بیان شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اولیه‌ترین نیاز بشر را تنفس دانست و گفت: نمی‌توان اجازه داد کارخانه با هر شدت انرژی تولید کند.
وی با اشاره به این‌که مردم قربانی تضادهای برخورد با محیط زیست هستند، اضافه کرد: دولت در بخش‌های مختلف بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌کند این در حالی‌است که برای سیاست‌گذاری‌های زیست محیطی نیازمند اصلاح ساختار هستیم.
کلانتری با اشاره به این‌که محیط زیست باید عام شود، تصریح کرد: در اقلیم‌های مختلف باید هفده درصد محیط زیست دست نخورده باقی بماند.

انتهای پیام

captcha