اسوه‌سازی؛ از مهم‌ترین روش‌های یادگیری در کودکان
کد خبر: 3754167
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵

اسوه‌سازی؛ از مهم‌ترین روش‌های یادگیری در کودکان

گروه اجتماعی ــ یک کارشناس مذهبی گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌های یادگیری در کودکان اسوه‌سازی است، بنابراین هر قدر الگوی رفتاری نزد کودکان از شخصیت محبوب‌تری برخوردار باشد، رفتارهای کلامی و غیر کلامی آن‌ها بیشتر مورد توجه واقع می‌شود.

فرزندانمان را از کودکی با مفاهیم دینی آشنا کنیم

حمیدرضا طاهری، کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: در اسلام بر تربیت فرزند تأکید فراوان شده است. بنیان خانواده می‌تواند با تربیت صحیح زمینه سعادت و با تربیت ناصحیح زمینه شقاوت فرزندانش را فراهم کند.
وی افزود: کودکی که در خانواده به درستی تربیت نشده است در آینده ممکن است دچار انواع انحرافات و ناهنجاری‌های اجتماعی شود که به ضرر خود او و جامعه است، بنابراین تربیت صحیح از جمله مسائل مهمی است که باید تبیین شود.
طاهری بیان کرد: اگر تربیت، مذهبی و بر اساس اندیشه درست و استوار باشد وجدان اخلاقی کودک را بیدار می‌کند و فرد را از سقوط نجات می‌دهد.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: آموزش صحیح مفاهیم دینی در کودکی از چنان اهمیتی برخوردار است که اگر آموزش مفاهیم دینی در این دوران انجام نپذیرد، به آموزش در بزرگسالی نمی‌توان امید چندانی داشت.
وی تأکید کرد: آن‌چه باید در جریان آموزش مفاهیم دینی و مذهبی به کودکان، مورد توجه مربیان قرار گیرد، تأکید بر درک و آگاهی مفاهیم است، این حقیقت را می‌توان در کلام امیرالمؤمنین علی(ع) یافت که می‌فرماید: «فَضْلُ فِکْر وَ تَفَهّم اَنْجَعُ مِن َفضْلِ تِکْرار وَ دِراسَة.». یادگیری که بر اساس تفکر و فعالیت فکری باشد، به مراتب سودمندتر از تکرار و مرور آن است.
طاهری گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌های یادگیری در کودکان اسوه‌سازی است، بنابراین هر قدر الگوی رفتاری نزد کودکان از شخصیت محبوب‌تری برخوردار باشد، رفتارهای کلامی و غیر کلامی آن‌ها بیشتر مورد توجه واقع می‌شود.
وی تصریح کرد: در این میان، الگوهایی داریم که کودک با آن‌ها رابطه عاطفی بهتری برقرار می‌کند و بسیاری از بایدها و نبایدها را از قول آن‌ها می‌توان بیان کرد؛ مانند حیوانات که در قرآن‌کریم از این روش به نیکوترین وجه استفاده شده است. کلاغ در داستان هابیل و قابیل، نمونه‌ای است که می‌تواند تأثیرگذار باشد.
این کارشناس مذهبی در پایان گفت: درکنار تربیت کودکان و آموزش مفاهیم دینی باید به این نکته توجه داشت که تربیت فرزند مانند نهالی است که نیاز به مراقبت دارد. والدین و مربیان دلسوز باید در این سنین مراقب باشند که فرزندان با چه کسانی معاشرت دارند و چه مسائل و جریاناتی را دنبال می‌کنند تا اگر اشتباهی در کار باشد آن را گوشزد کنند و اگر فرزندان نسبت به حوادث اطراف آگاهی کافی ندارند آن‌ها را آگاه کنند.
انتهای پیام

captcha